ریزش 4 درصدی شاخص بورس/ آیا رکوردی به ثبت رسیده است؟

12:30 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران امروز با افت 4 درصدی همراه شد. اگرچه بازار با حمایت های حقوقی پیگیری شد اما آیا رکورد جدیدی به ثبت رسید. روایت امروز بازار را بخوانید.
ریزش 4 درصدی شاخص بورس/ آیا رکوردی به ثبت رسیده است؟

به گزارش «دنیای بورس»، بورس تهران پس از اتفاقات ناگوار اخیر ریزش دسته‌جمعی سهام را تجربه می‌کند. میزان ریزش شاخص سهام به حدود 4 درصد رسیده است؛ 15 هزار واحد ریزش سهام. هراس یک سرمایه‌گذار نسبت به ریسک غیراقتصادی و یک فاجعه که برای کشور رخ داده طبیعی است ولی در این میان صف‌های فروش جز کاهش قدرت حقوقی‌ها در خرید سهام و همچنین ادامه‌دار شدن هیجان اثری ندارد. شوک برای سهام طبیعی بود و باید این موضوع را چه مقام ناظر و همچنین فعالان بورسی در نظر داشته باشند.

اما برخی به اشتباه ریزش کنونی بورس تهران را بزرگترین ریزش تاریخ بورس عنوان می‌کنند، در حالی‌که این‌گونه نیست.

پیش تر خوانده بودیم:

افراد نه‌چندان قدیمی بازار به خوبی ریزش‌های سنگین سهام را به یاد می‌آورند. برای مثال در واپسین روزهای سال 93 (26 اسفند) شاخص کل بورس تهران ریزش حدود 5.5 درصدی را تجربه کرد. این ریزش به دنبال بازگشایی سهام پالایشی پس از توقف حدود 9 ماه تا یک ساله بود. پالایشی‌ها در این روز تا بیش از 60 درصد افت داشتند. از نظر مقداری ریزش کنونی سهام را می‌توان یک رکورد عنوان کرد ولی در حقیقت شاخص کل بورس تهران ریزش بیشتری را نیز تجربه کرده است.

البته نمی‌توان منکر این واقعیت شد که فضای معاملاتی امروز بورس تهران خاص است و خاص بودن نیز طبیعی. در این میان یک نکته که جلب توجه می‌کند این‌که اگر در اواخر سال 93 مقام ناظر می‌خواست با دامنه نوسان سهام پالایشی را بازگشایی کند احتمالا تا چندین روز یا حتی ماه باید هیجان در سهام پالایشی و سرایت آن به دیگر نمادهای بازار را شاهد می‌بودیم. اما قطعا معامله‌گران سهام به یاد دارند که پس از ریزش در 26 اسفند اتفاقا پالایشی‌ها یک رشد پرشتاب و مداوم قیمتی را تجربه کردند و بخشی از افت خود را جبران کردند. به این ترتیب هیجان فروش به روزهای بعد منتقل نشد.

شاید در شرایط کنونی صحبت از اثرات سو محدودیت دامنه نوسان فروش به مذاق بسیاری خوش نیاید اما این واقعیت است که در نبود کف قیمتی روزانه، صف فروشی وجود نداشت. باید پذیرفت که احتمال ریزش سنگین‌تر نیز وجود داشت اما این هیجان شاید به سرعت تخلیه می‌شد و اتفاقا نقدینگی مجالی برای تفکر و خروج از بازار پیدا نمی‌کرد و به دنبال فروکش هیجان فروش احتمالا بار دیگر خود برای جبران مافات در سمت خرید فعال می‌شد؛ البته با فرض کاهش شدت ریسک‌های غیراقتصادی که همچنان نیز مشاهده می‌شوند.

حال نیز این امید وجود دارد که هیجان معاملات سهام هر چه سریعتر فروکش کند و شاهد بازگشت آرامش میان فعالان بازار باشیم. اما باید سیاست‌گذاران بورسی بپذیرند که حضور دامنه نوسان قیمتی جز ایجاد نگرانی و تشدید هیجان هیچ اثری ندارد. مقام ناظر به جای نگرانی در خصوص قیمت‌ها و مقدار شاخص سهام بهتر است به فکر رونق پایدار بورس و ماندگاری نقدینگی در بازار سرمایه باشند.

خواندن این مطالب را هم فراموش نکنید: