آیا نزول سهام خودرویی‌ متوقف می‌شود؟

12:57 - 1400/01/21
در معاملات روز یکشنبه در مطلبی با عنوان پایان بازی سهام خودرویی به برخی از روایت‌ها از احتمال افت قیمت سهام در این گروه اشاره شده بود. مطابق با انتظارات، سهام خودرویی مسیر نزولی را در روزهای معاملاتی اخیر تجربه کرده است. در گزارش پیش رو به بررسی احتمال توقف خودرویی‌ها در مسیر نزولی پرداخته می‌شود.
آیا نزول سهام خودرویی‌ متوقف می‌شود؟

دنیای بورس: با وجود افت قیمتی روزهای اخیر، وضعیت بسیار بد بنیادی و همچنین عدم برآورده شدن انتظارات نسبت به افزایش سرمایه ایران‌خودرو اما باید پذیرفت همچنان قدرت تقاضا در این نمادها چشم‌گیر است و همین موضوع در سهام بزرگان خودرویی مانع از تشکیل صف فروش پایدار شده است. از طرفی اما آن‌چه سهام خودرویی را در مسیر نزولی قرار داده فشار فروش ناشی از انتشار اطلاعیه افزایش سرمایه ایران‌خودرو و همچنین نشانه‌ها از پایان رالی صعودی این نمادها است. میزان افزایش سرمایه ایران‌خودرو به گفته فعالان بازار کمتر از میزان انتظارات بود و همین موضوع بر شدت فشار فروش در سهام خودرویی افزود. پیش از این نیز در مطالب مختلف مطرح شده بود که معمولا در زمان انتشار اطلاعیه پیشنهاد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی سهم مسیر معکوس قیمتی را در پیش می‌گیرد.

در چنین شرایطی ادامه افت قیمتی نمادهای خودرویی با فشار فروش موجود محتمل می‌‌نماید اما در عین حال برخی از احتمال برخورد سهام خودرویی به کف‌های روانی در معاملات روزهای آتی می‌گویند که می‌تواند سهام این گروه را متعادل کند. طی دور روز معاملاتی اخیر بیش از دو درصد از سهام ایران خودرو معامله شده است با این حال این سهم معاملات امروز معاملات را با صف فروش به پایان نرساند و این موضوع نکته جالب توجه معاملات است. ادامه این معاملات پرحجم برای سهام ایران‌خودرو به عنوان لیدر خودرویی‌ها می‌تواند کف قیمتی را در سطوح پایین‌تر قیمت فراهم کند و در چنین شرایطی سهم با افزایش تقاضا مسیر صعودی را در پیش بگیرد. در این خصوص در مطلب روز یکشنبه نیز عنوان شده بود که برخی از بازاریان ادعا می‌کنند بعد از انجام افزایش سرمایه ایران‌خودرو، این سهم کمترین قیمت را در بازار سهام کشور خواهد داشت و همین موضوع از این سهم حمایت می‌کند. با این حال ریسک معاملات این گروه به طرز قابل توجهی همگام با کل بازار بالا رفته است و در عین حال نبود هیچ پشتوانه بنیادی از سهام این گروه خود ریسک بالایی را برای این گروه به وجود آورده است. وضعیت نامناسب مالی ایران‌خودرو و دیگر خودروسازان کاملا مشهود است و همچنین نسبت به خروج از مشمولیت ماده 141 نیز تردید وجود دارد.

بر این اساس فشار فروش ناشی از شناسایی سود و با انتظار برای افت بیشتر قیمت سهام ایران‌خودرو و سایپا محسوس است. در چنین شرایطی معاملات آغاز هفته آینده اگر همچنان با حجم بالا همراه شود با وجود تمامی عوامل فشار می‌تواند مسیر نزولی را کُند کند و حتی به شکل‌گیر کف حمایتی قدرتمند ختم شود. با این حال به صورت مشخص باید به ریسک همه‌گیر شدن جو فروش در میان سهام‌داران خودرویی با احتمال ادامه افت محسوس قیمت توجه داشت. در چنین شرایطی باید قدرت نقدینگی در معاملات روز شنبه را بار دیگر سنجید. باید توجه داشته باشید که دو روز اخیر خریداران سهام در ایجاد موج صعود ناکام ماندند و امروز نیز سهام خودرویی گرچه تا درصد‌های مثبت قیمت پیش رفتند اما بار دیگر فشار فروش سهام این گروه را ناکام گذاشت. در چنین شرایطی اگر نزول سهم طی روزهای اخیر و افت احتمالی قیمت در روز شنبه نتواند هیجان فروش را تشدید و موج‌های گله‌ای فروشندگان را فعال کند احتمال توقف در مسیر نزولی وجود خواهد داشت. اگر قصد معامله در نمادهای خودرویی را دارید باید توجه داشته باشید که شدت هیجان معاملاتی این نمادها در شرایط کنونی بالا است و اگر ناگهان فشار فروش کل بازار را در بربگیرد ورق کاملا برخواهد گشت، علاوه بر این به مشارکت‌کنندگان احتمالی در معاملات خودرویی باید گفت که به هیچ‌وجه بر اساس معاملات روزانه نیز نمی‌توانید تصمیم دقیقی بگیرید زیرا همان‌طور که در جدول زیر نیز مشاهده می‌شود شدت نوسان سهام خودرویی بالا است و این موضوع در روزهای اخیر بیش از پیش اوج گرفته است بر این اساس باید به ریسک احتمالی و همچنین عدم نشانه خاص برای تعیین ادامه مسیر جز ارزش معاملات روزانه سهام توجه داشت.

بخش پایین پس از انتشار اطلاعیه کدال سایپا مبنی بر افزایش سرمایه 440 درصد اضافه شده است:

در شرایط کنونی و در حجم بالای معاملات خودرویی افزایش سرمایه سایپا نیز منتشر شده است و این موضوع می‌تواند وضعیت معاملاتی این گروه را با ابهام بیشتری نسبت به قبل همراه کند. معاملات روز شنبه خودرویی فارغ از هر نوسانی به نظر کاملا دیدنی باشد؛ گزارش افزیش سرمایه سایپا با عنوان سایپا 62 تومانی یا ایران خودرو 55 تومانی را از اینجا بخوانید...

آیا نزول سهام خودرویی‌ متوقف می‌شود؟3