7 گزارشی که برای شناخت ویروس جدید باید حتما بخوانید

کروناویروس جدید در ایران | جدیدترین آمار مبتلایان و جان باختگان + جدول

13:05 - 1400/01/21
با ثبت تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در ایران در روز 29 بهمن امسال همچنان هراس از این ویروس کرونای جدید به دلیل ناشناخته بودن و شیوع سریع آن مساله اصلی این روزهاست.
کروناویروس جدید در ایران | جدیدترین آمار مبتلایان و جان باختگان + جدول

دنیای بورس | آمار تعداد مبتلایان و تلفات کرونا ویروس جدید در جهان و ایران همچنان هر روز اعداد جدیدی به خود میبیند. بر مبنای تازه ترین آمار اعلامی (تا لحظه تنظیم گزارش) در چین (به عنوان مبدا شیوع بیماری) نزدیک 80 هزار نفر مبتلا شدند که از آن میان 2592 نفر (تا ظهر امروز) قربانی شدند اما کل تلفات جهانی 2619 نفر (تا ظهرامروز) اعلام شده است. سوم بهمن ماه در شهر 11 میلیون نفر ووهان چین شیوع این ویروس آغاز شد.

چین البته اعلام کرده تاکنون 14.16 میلیارد دلار برای مبارزه با این ویروس هزینه کرده است. البته اگر چه این کشور اعلام کرده که به مسیرهای روشن و مثبتی برای درمان این ویروس یا واکسن این ویروس دست یافته اما هنوز درمان آن قطعی نشده است. البته چین اعلام کرده که روند روبه رشد شیوع بیمار را تا حدودی کنترل کرده است. چین در تازه ترین اطلاعیه ها امروز هم اعلام کرده که آن هایی که مقیم ووهان نیستند تحت شرایط خاص میتوانند ووهان (شهر مبدا شیوع بیماری و قرنطینه شده) را ترک کنند. 

ویروس کرونا به 35 کشور هم البته سرایت کرده است. در تازه ترین آمار (عصر روز دوشنبه  اسفند 98) در کره جنوبی 833 نفر مبتلا و 7 نفر قربانی شدند. در هنگ کنگ 73 نفر مبتلا شدند. در ایتالیا 220 نفر مبتلا شدند که 6 نفر از آن ها جان باختند. در نجف عراق ابتلای 5 نفر یه ویروس کرونای جدید تایید شد. در افغانستان و بحرین نیز هر کدام یک مورد به تایید رسید. در کویت 3 نفر و در رژیم صهیونیستی دو مورد ابتلا به کرونا ویروس جدید تایید شدند (برخی اعداد در جدول چون مربوط تا ظهر دوشنبه است، ممکن است با متن همخوانی نداشته باشد)

کروناویروس جدید در ایران | جدیدترین آمار مبتلایان و جان باختگان + جدول3
درصد آمار مرگ ومیر در جهان و ایران (منبع: سازمان بهداشت جهانی)

 

آمار کرونا در ایران

در ایران نیز اما کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت ایران آخرین آمار مبتلایان به کرونا را ۶١ نفر (برخی هم 64 نفر گفته اند) اعلام کرد. براساس آخرین آمار دوازده نفر نیز جان باخته‌اند. البته شنیده های غیررسمی آمار دیگری از جان باختگان را هم نشان میدهد که بر مبنای آن برخی 18 نفر، برخی منابع غیررسمی نیز 59 نفر و حتی برخی از اعداد بالاتری نام میبرند.

اما به نظر میرسد با توجه نهاد مورد تایید مرجع ذی صلاح وزارت بهداشت است، فعلا همان آمار مورد تایید است. البته هیچ مرجعی جز وزارت بهداشت صلاحی رسیدگی به این موضوع را ندارد و چون پاسخ آزمایش ها و تست های کرونای جدید طول می کشد، تعداد امار مبتلایان به این ویروس نیز دیر اعلام میشود.

از دید سعید نمکی، وزیر بهداشت منشا این ویروس از طریق پاکستان، افغانستان و چین وارد کشورمان شده است. از دید وزارت بهداشت این ویروس کم خطرتر از ویروس آنفولانزای H1N1 است. بر مبنای سخنگوی وزات بهداشت همچنین تاکنون 3 نفر درمان شدند یا به نوعی بهبود یافتند که حتی یک ننفر از آن ها در آستانه ترخیص از بیمارستان است. تاکنون بیش از 1700 آزمایش در 5 آزمایشگاه کشور انجام گرفته است.

نرخ رشد تعداد مبتلایان و موارد مرگ در دو روز گذشته حدود ۵۰ درصد بوده است. البته وزارت بهداشت تاکید کرده که درصد درصد مرگ و میر اعلام شده در ایران نسبت به افراد مشکوک است نه مبتلایان (منبع: وزارت بهداشت ایران).

کروناویروس جدید در ایران | جدیدترین آمار مبتلایان و جان باختگان + جدول13
شیوع کرونا در ایران به نقل از بی بی سی (منبع: وزارت بهداشت)

کروناویروس جدید در ایران | جدیدترین آمار مبتلایان و جان باختگان + جدول19
تازه ترین آمار جان مبتلایان و جان باختگان تا عصر امروز (منبع: وزارت بهداشت)

 

ناقلان ایرانی

در همین حال اولین مورد بیماری کروناویروس ٢٠١٩ در عراق تائید شد که شهروند ایران است و پیش از بسته شدن مرز به نجف سفر کرده بود. آزمایش کرونای سه نفر در کویت و یک نفر در بحرین هم مثبت شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه این افراد از ایران به این کشورها سفر کرده‌اند. ملیت این افراد روشن نیست اما گفته می‌شود سه نفری که در کویت شناسایی شدند از مشهد به آنجا سفر کرده بودند.

اولین مورد تائید شده کروناویروس ٢٠١٩ در افغانستان نیز از قم به هرات سفر کرده بود. وزیر بهداشت عمان تایید کرده است که ویروس کرونا به این کشور حوزه خلیج فارس هم رسیده است. همچنین بر اساس گزارش دو زن که به تازگی به ایران سفر کرده بودند در عمان مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده اند.

 

تکذیب آمار فوتی 50 نفر در قم

در همین حال شب گذشته احمد امیرآبادی، نماینده قم در مجلس در توییتر خبر از مثبت بودن تست کرونا آقای قدیر داده و نوشته بود: دولت هنوز کرونا را در قم جدی نگرفته روزانه همچنان دارند تعدادی جان خود را ازدست می دهند. پیش تر وی در توییت دیگری نوشته بود: آقای رئیس جمهور گفتند فرمانده عملیات برعلیه کرونا وزیر بهداشت است خوب مرکزکرونا گفتید قم است چرا فرمانده به قم نمیاد ضمن این که آزمایش رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم که مثبت اعلام شده یعنی ما فرمانده گردانمان هم مجروح شده و فرمانده نداریم.#کرونای_قم

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران اما تاکید کرد که با قرنطینه قم موافق نیست، قرنطینه مربوط به پیش از جنگه جهانی اول، برای طاعون و وبا است و اکنون چینی‌ها هم از قرنطینه‌ای که شده راضی نیستند. حریرچی همچنین اظهارات نماینده قم را که گفته بود پنجاه نفر در قم از بیماری کروناویروس ٢٠١٩ جان باخته‌اند تکذیب کرد و گفت اگر تعداد فوت شدگان قم تاکنون یک چهارم این عدد هم باشد، استعفا می‌دهم.

 

گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا | اقدامات وزارت بهداشت و توصیه های ساده

سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود درباره کرونا ویروس جدید اعلام کرده 80 درصد مبتلایان به کرونا بهبود مییابند و تنها 20 درصد مبتلایان دچار وخامت جسمی میشوند که از این 20 درصد، تنها 2 درصد جان خود را از دست میدهند (براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، آمار 10 تا 20 درصد فوتی کرونا صحت ندارد).

همچنین برخی از ژورنال های علمی هم نوشته اند از تمامی کسانی که مبتلا به ویروس کرونای جدید دارند و به بیمارستان مراجعه می کنند، تنها 13 درصد آن ها جان خود را از دست میدهند که این نشان میدهد ممکن است بسیاری ناقل بیماری و یا مبتلا باشند اما به صورت خفیف تر یا متوسط بهبود یابند.

وزارت بهداشت و نهادهای سیاست گذار تاکید کرده اند اول از همه نباید هراس در جامعه حالت اپیدمی پیدا کند زیرا هراس بیش از اندازه میتواند آسیب زیادی به جامعه وارد آورد. بر مبنای توصیه های وزارت بهداشت برای همه افراد در معرض کرونا ویروس، باید سعی کنیم دست هایمان را مرتب بشوریم، از بوسیدن و از دست دادن در این روزها بپرهیزیم.

همچنین از حضور و تردد درمکان های شلوغ بپرهیزیم و حتما از سفرهای غیرضرور خودداری کنیم. بر مبنای تاکید وزارت بهداشت، افراد باید سعی کنند تا می توانند مایعات بنوشند، همچنین غذاهای مقوی، میوه‌جات و مرکبات مصرف کنند.

همچنین تنها کسانی که علائم آنفولانزا دارند، ضروری است که ماسک بپوشند. در همین حال برای پاسخ به سوالات مردم درباره کرونا، می توانیم با سامانه گویا 190 تماس بگیریم. وزارت بهداشت همچنین در بیانیه خود تاکید کرده تنها اگر مشکل تنگی نفس حاد یا تب شدید داشتید، به شماره تماس 115 اورژانس تماس بگیرید. بر مبنای تدابیر اندیشیده شده نیز برای هر شهری یک بیمارستان به مساله مبارزه با کرونا اختصاص یافته است که مردم باید برای تست و آزمایش به آنجا مراجعه کنند.

 همچنین برای درک بهتر مطالب زیر را هم دنبال کنید: