تازه ترین آمار مبتلایان در ایران و جهان 4 فروردین 99

تعداد بهبودی ها افزایش می یابد | رکورد جدید ابتلا به کرونا در ایران + نمودار

13:15 - 1400/01/21
سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: تاکنون ۸۳۷۶ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.
تعداد بهبودی ها افزایش می یابد | رکورد جدید ابتلا به کرونا در ایران + نمودار

به گزارش «دنیای بورس»، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۸۳۷۶ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ (یروس کرونا) بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

دکتر جهانپور افزود: بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی و از ظهر دیروز تا امروز، ۱۴۱۱ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و با احتساب این افراد، مجموع مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در کشور به ۲۳۰۴۹ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه با جان باختن ۱۲۷ نفر از بیماران، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۱۸۱۲ نفر رسیده است.

جهانپور افزود: تاکنون بیش از ۳۶ میلیون نفر در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا غربالگری شده اند که بسیار ارزشمند است.

وی تاکید کرد: میانگین سنی مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور حدود ۵۹ سال و میانگین سنی درگذشتگان، حدود ۶۴ سال بوده است.

 

رکورد جدید مبتلایان به کرونا در ایران+ نمودار

اقتصادنیوز هم نوشت: تعداد مبتلایان شناسایی شده در یک روز، در چهارمین روز سال جدید رکورد زد. مطابق اعلام وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۱۱ تن به ویروس کوید-۱۹ مبتلا شده‌­اند. این بالاترین رقمی بوده که تاکنون در ایران، در عرض ۲۴ ساعت ثبت شده است. رکورد قبلی مربوط به ۲۴ اسفند با میزان شناسایی ۱۳۶۵ مورد بوده است. همچنین متاسفانه ۱۲۷ تن از هموطنان نیز جان خود را از دست دادند که البته نسبت به روز گذشته کمتر بود.

آمارهای ابتلای کرونا در ایران حدنصابی جدیدی را ثبت کرد. بر اساس داده­‌های رسمی، به تعداد مبتلایان در روز دوشنبه ۱۴۱۱ مورد اضافه شد که ۳۷ درصد از روز یکشنبه بیشتر بود. تعداد مبتلایان جدید که برای مدت بیش از یک هفته در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ مورد قرار داشت، از این بازه خارج شد که می­‌تواند نشانی از افزایش تعداد کیت‌­های شناسایی باشد. کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت در این باره اعلام کرد که در حال حاضر روزانه بیش از ۶ هزار تست قطعی قابلیت انجام دارد و ظرف روزهای اینده قابلیت افزایش آن تا ۱۰ هزار تست نیز وجود دارد. انتظار بر این است که با افزایش قابلیت انجام تست، میزان مبتلایان روزانه نیز طی روزهای آتی افزایش یابد. همچنین در روز جاری، ۱۲۷ تن از هموطنان جان خود را از دست دادند، اما با توجه به رشد تعداد مبتلایان، نسبت فوت‌­شده­‌ها به مبتلایان در یک روز، به کمترین مقدار خود در طول یک هفته گذشته رسید؛ معادل ۹ درصد. نرخ­ مرگ و میر کرونا طی روزهای اخیر بالای ۱۲ درصد بوده است. همچنین مجموع تعداد مبتلایان اکنون به ۲۳ هزار و ۴۹ تن رسیده که از این تعداد، ۱۸۱۲ نفر قربانی کرونا شده‌­اند؛ نسبت مرگ­ومیر اکنون ۷.۹ درصد است که نسبت بالایی محسوب می­‌شود.

 

ویژگی مبتلایان و فوتی‌­ها

مطابق گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، آخرین داده‌­ها نشان می­‌دهد که میانگین سنی افراد مبتلا در حدود ۵۹ سال بوده است. میانگین سنی افراد فوت شده در حدود ۶۴ سال گزارش شده که ۵ سال از میانگین سنی مبتلایان بیشتر است.تقریبا ۶۰ درصد قربانیان کرونا در ایران در طول ۷۲ ساعت گذشته بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند.

در بین مبتلایان، ۵۸ درصد مرد و مابقی زن بوده­‌اند. اما در بین فوتی‌ها، درصد فراوانی مردان اندکی بیشتر بوده است. ۶۰ درصد از فوت شده‌ها مرد و ۴۰ درصد زن گزارش شده‌اند.

همچنین یک سوم بیماران، حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. تقریبا ۳۰ درصد بیماران فوت شده بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و ۷۰ درصد بیماری نداشته‌اند. مطابق داده‌های وزارت بهداشت، ۲۰ درصد فوت شده‌ها نه دارای بیماری زمینه‌ای بوده‎‌اند و نه سن بیش از ۶۰ سال داشته‌اند.

 

آخرین وضعیت استان‌ها 

امروز آمار استانی مبتلایان کرونا به‌­روز نشد. طبق داده‌های روز گذشته، استان‌های تهران، مازندران و اصفهان بیشترین فراوانی مبتلایان را داشته­‌اند؛ تهران با ۵۰۹۸ مورد، مازندران با ۱۷۰۰ و اصفهان با ۱۱۷۸ مبتلا. اما از آن طرف، محاسبات وزارت بهداشت برای توزیع پرکندگی بر اساس جمعیت هر استان نشان می‌دهد که استان‌های سمنان، قم و یزد بیشترین تعداد بیماران را در صدهزار نفر جمعیت ثبت کرده‌اند. از هر ۱۰۰ هزار سمنانی، ۹۲ نفر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، در حالیکه این عدد برای استان تهران ۳۸ مورد بوده است.

 

طرح ملی بسیج مبارزه با بیماری کرونا موفق بود

وزیر بهداشت گفته است: تاکنون حدود ۳۸ میلیون ۸۰۰ هزار نفر در طرح ملی بسیج مبارزه با بیماری کرونا غربالگری شدند.

به گفته سعید نمکی ۵۴۷ هزار نفر از این جمعیت علائمی داشته اند که ۷۴ هزار نفر به مراکز بهداشت و درمانی ارجاع شدند. وی گفت: از ۷۴ هزار نفر، حدود ۸ هزار نفر به بیمارستان ارجاع شدند که ۳ هزار نفر واجد شرایط نگهداری یا درمان‌های ویژه تشخیص داده شدند.

 

آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در جهان

شمار جان باختگان ویروس کرونا در جهان به ۱۵ هزار و ۳۲۱ نفر افزایش یافت و شمار مبتلایان در جهان نیز از ۳۵۰ هزار و ۶۴۷ نفر فراتر رفت.  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آخرین اخبار درباره تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان و پیامد‌های جهانی ناشی از گسترش این بیماری را در این گزارش دنبال کنید:

 

رئیس جمهور بی شرم و جنگ طلب آمریکا به نبرد می‌رود

پایگاه اینترنتی کان دریمز در مقاله‌ای به بررسی رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ در این کشور پرداخت و در این باره نوشت ترامپ و افراد او آنقدر مشغول تحریک ایران به جنگ، طرح سیاست‌ها در واشنگتن و بررسی نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی بودند که متوجه شیوع ویروس کرونا نشدند.

این شرایط باعث شد ترامپ با این بیماری همه گیر، همانند یک مشکل سیاسی برخورد کند، گاهی اوقات آن را نپذیرد و گاهی اوقات، در قبال آن تصمیم گیری‌های قاطع انجام دهد. اقدام صحیح دولتی به مدت چند هفته به تعویق افتاد، آن هم در حالی که ترامپ، ویروس را یک دروغ و فریبکاری می‌نامید.

در نتیجه، آمریکا در شرایطی قرار گرفت که پرستاران خط مقدم مقابله با ویروس، مجبور بودند با شال گردن، صورت و دهان خود را بپوشانند، زیرا ماسک ان-۹۵ کافی، دستگاه‌های تنفسی یا لباس ایزوله کافی در اختیار نداشتند.

در این مقاله آمده است فردریک پادشاه بزرگ پروس گفت "کسی که به دنبال دفاع از همه چیز است، از هیچ چیز دفاع نخواهد کرد. " این موضوع، یکی از مهمترین قضیه‌ها در تاریخ ارتش است. هر افسر جوانی باید این اصل را با تمام وجود خود درک کند.

با وجود این، دولت گیج دونالد ترامپ دقیقا این کار را انجام می‌دهد، آن هم در حالی که مشغول جنگ با یک دشمن نامرئی و پیش بینی نشده است.

ترامپ که با استفاده از گواهی‌های جعلی پزشکی درباره بیماری و مشکل در ناحیه پا، از خدمت در ارتش آمریکا گریخت، اکنون با بی شرمی خود را به عنوان "رئیس جمهور جنگ" معرفی می‌کند.

این نمود‌ها دقیقا بازتاب دهنده عشق شناخته شده ترامپ به نمایش‌های پر زرق و برق، رژه‌های نظامی، و سخنرانی‌های جنجالی است.

افرادی که از خدمت در ارتش می‌گریزند، زمانی که مسن می‌شوند معمولا به جنگ طلبانی پر شور تبدیل می‌شوند که چماق در دست دارند. آمریکایی‌های سالخورده‌ای که مخاطب شبکه تلویزیونی فاکس هستند، اکنون همگی خواستار اقدام نظامی هستند، آن هم توسط جوانان.

 

افزایش افراد مبتلا به کرونا در کوبا

مقامات بهداشت کوبا اعلام کردند دست کم دو نفر از موارد ثبت شده در این کشور در وضعیت وخیمی قرار دارند.

به گزارش شبکه تلویزیونی تله سور، وزارت بهداشت عمومی کوبا روز یکشنبه اعلام کرد ۱۰ مورد جدید که آزمایش بیماری کووید-۱۹ آن‌ها مثبت بود، ثبت شد. بدین ترتیب تا به اینجا تعداد این افراد به ۳۵ تن رسیده است که تحت نظارت پزشک قرار دارند.

 

گسترش تدریجی کرونا در آمریکای لاتین

با توجه به آنکه بیماری کووید-۱۹ در منطقه آمریکای لاتین گسترش پیدا کرده است، دولت اکوادور در استان گوآیاس به سبب آنکه بیش از دیگر استان‌های این کشور تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است، وضعیت نظامی برقرار کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی ونوزئلایی تله سور، با افزایش آمار مرگ و میر بر اثر بیماری کووید-۱۹ در برزیل، کلمبیا و اکوادور، تعداد کل فوتی‌های شیوع ویروس کرونا در منطقه آمریکای لاتین به بیش از ۶۵ تن رسید؛ این در حالی است که افراد مبتلا به این بیماری نیز به بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر در کشور‌های این منطقه رسید.

مقامات برزیلی روز یکشنبه تایید کردند میزان مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از ۱۸ نفر عبور کرد و به ۲۵ نفر رسید. همچنین طبق این گزارش تعداد افراد مبتلا به این بیماری نیز از هزار و ۱۲۸ نفر به هزار و ۵۴۶ نفر افزایش پیدا کرده است.

از سویی دیگر اکوادور با وضعیتی مواجه است که در آن آمار فوتی‌ها به سبب ویروس کرونا دو برابر شده است. روز شنبه این آمار از هفت نفر به ۱۴ نفر افزایش پیدا کرد. همچنین گزارش شده است که میزان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ نیز از ۵۰۶ تن به ۷۸۹ نفر رسیده است.

در کلمبیا، وزیر بهداشت این کشور روز یکشنبه اعلام کرد که دومین بیمار مبتلا به ویروس کرونا هم فوت کرد. علاوه براین، وی گزارش داد که آمار بیماران در عدد ۲۳۵ باقی مانده و فقط ۴ نفر به آن‌ها نسبت به گذشته اضافه شده است.

در شیلی نیز تعداد افراد مبتلا به این بیماری رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که این میزان از ۵۳۷ نفر به ۶۳۲ نفر رسیده است. این یعنی آنکه ۹۰ نفر مبتلای جدید در این کشور گزارش شده است.

وزیر بهداشت آرژانتین نیز گزارش داده است که دست کم چهار نفر بر اثر شیوع ویروس کشته شده اند؛ به علاوه آنکه میزان افراد مبتلا به بیماری نیز از ۲۲۵ به ۲۶۶ رشد داشته است.

جمهوری دومنیکن در کل سه فوتی و افزایش قابل توجهی را در میزان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ثبت کرد. بر این اساس تعداد مبتلایان به ویروس از ۱۱۲ نفر به ۲۰۲ نفر افزایش داشته است.

مقامات مکزیک نیز در گزارش خود از دو فوتی و میزان جدیدی از ابتلا را در خبر‌ها اعلام کردند. بدین ترتیب ۶۵ مورد جدید در این کشور ثبت شده است که تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا را به ۳۱۶ تن رسانده است.

پاناما نیز گزارش داده است که ۲۴۵ نفر به بیماری مبتلا شده و سه نفر فوت کرده اند.

همچنین گواتمالا یک فوتی و ۱۷ مورد بیماری را ثبت کرده است. در این کشور هم از روز شنبه به مدت هشت روز مقررات منع آمد و شد به اجرا درآمده است.

تا این تاریخ ونزوئلا گزارشی هیچ مورد فوتی را منتشر نکرده است و در عین حال تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در این کشور در ۷۷ نفر قرار گرفته است.

 

بازگشت زندگی به حال عادی در چین پس از مهار کرونا

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد، زندگی در چین پس از چند ماه انزوای این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، بار دیگر در حال بازگشت به حال عادی است.

شهروندان چینی با وجود آنکه دولت از ۹ مورد مرگ جدید ناشی از ویروس کرونا (با منشا خارجی) خبر داده است، ماسکهایشان را کنار گذاشته اند و فقط در جا‌هایی که تجمع باشد از ماسک استفاده می‌کنند و پنج روز پیاپی است که در چین کسی به کرونا مبتلا نشده است.

 

احتمال بی‌خانمان شدن میلیون‌ها مستاجر در آمریکا

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درباره احتمال بی خانمان شدن میلیون‌ها مستاجر در این کشور، در پی تشدید پیامد‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: میلیون‌ها مستاجر در آمریکا با خطر بی خانمان شدن و صدور حکم تخلیه خانه هایشان روبرو هستند.

این روزنامه افزود: صاحب خانه‌ها در آمریکا به دنبال صدور حکم تخلیه فوری برای میلیون‌ها مستاجر در این کشور هستند، در حالی که دولت از آن‌ها می‌خواهد تا در این خانه‌ها باقی بمانند تا امکان مقابله با شیوع ویروس کرونا فراهم شود.

 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در عربستان

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزارت بهداشت عربستان سعودی از مبتلا شدن ۵۱ نفر دیگر در این کشور به ویروس کرونا و افزایش مجموع مبتلایان به ۵۶۲ نفر خبر داد.

 

حملات به کارکنان بهداشت و درمان و آمبولانس‌ها در انگلیس

خبرنگار  صدا و سیما از لندن گزارش داد، شماری از نوجوانان و جوانان شرور در انگلیس، با تف کردن بر روی کارکنان امدادی و اورژانس، نیرو‌های بهداشت و درمان انگلیس را که به مبارزه با ویروس کورنا مشغولند، آزار می‌دهند.

بر اساس این گزارش، افراد شرور در صورت کارکنان آمبولانس‌ها و نیرو‌های اورژانس سرفه می‌کنند و تف می‌اندازند.

افراد شرور با حمله به کارکنان آمبولانس‌ها و نیرو‌های اورژانس، آنان را متهم می‌کنند که با حضورشان ویروس کرونا را به محله آنان می‌آورند.

نیرو‌های اورژانس و امدادی که در حال خدمت به مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ اند، با آزار اوباش انگلیسی مواجه اند و در پاره‌ای از موارد که نیرو‌های پلیس به منظور رسیدگی به این حملات اعزام شده اند، مورد حمله نوجوانان و جوانان شرور، با تخم مرغ قرار گرفته اند.

روزنامه دیلی میل نیز نوشت: افراد شرور همچنین تایر‌های شش آمبولانس وزارت بهداشت و درمان انگلیس را به طور عمدی پنچر کرده اند و بدین ترتیب، در میانه جنگ با ویروس کرونا، شش آمبولانس سازمان بهداشت و درمان جنوب شرق این کشور، در استان کنت (Kent) موقتا از کار افتادند.

 

آخرین آمار ابتلا به کرونا در جهان

براساس جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی تا روز دوشنبه ۲۳ مارس ۲۰۲۰، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۳۵۰ هزار و ۶۴۷ نفر رسید. از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۲۱ نفر جان باخته و ۱۰۰ هزار و ۳۶۲ نفر بهبود پیدا کرده اند.

براساس این گزارش از میان ۲۳۴ هزار و ۹۶۴ نفری که همچنان درگیر این بیماری هستند، حال ۵ درصد آن‌ها یعنی ۱۱ هزار و ۲۴۸ نفر وخیم گزارش شده است.

 

تصمیمات جدید روسیه برای کاهش پیامد‌های کرونا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از مسکو، "میخائیل میشوستین"، نخست وزیر روسیه در پایان نشست روز دوشنبه دولت از تصمیمات جدید با هدف مبارزه با شیوع ویروس کرونا و کمک به شهروندان خسارت دیده از شرایط موجود خبر داد.

تصمیمات جدید دولت روسیه طی ۱۰ بند از ساعت ۱۴ روز دوشنبه به وقت مسکو لازم الاجراست:

اختصاص ۷ و نیم میلیارد روبل از محل صندوق ذخیره برای خرید ۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه‌های تنفسی مکانیزه و اکسیژن رسانی غشایی خارج از بدن.

اختصاص ۱۰ میلیارد روبل برای تولید و خرید تجهیزات مربوط به تشخیص و معالجه بیماری‌های همه گیر و تجهیزات حفاظتی.

پرداخت ۵ میلیارد روبل به وزارت صنعت و تجارت روسیه برای خرید تصویرگر‌های حرارتی، دماسنج‌های بدون تماس و سیستم‌های ضد عفونی هوا.

الزام شرکت‌های تخصصی تولیدکننده تصویرگر‌های حرارتی، دماسنج‌ها و سیستم‌های ضدعفونی هوا به افزایش ظرفیت تولید.

اختصاص ۵۰۰ میلیون روبل به آژانس فدرال بیولوژیک برای مبارزه با کرونا ویروس جدید.

تامین مبالغ مورد نیاز برای کارکنان شرکت‌ها، کارگاه‌ها و مشاغل خرد و همه افرادی که به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اند.

دولت روسیه همچنین دستور داد برای جلوگیری از اخراج غیرمجاز کارکنان، که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شیوع کروناویروس ارتباط دارد، پیشنهاداتی ارائه کند.

جمهوری‌ها، استان‌ها و مناطق مختلف روسیه موظف شدند در مورد امکانات درمانی برای مقاومت در برابر شیوع کرونا ویروس اطلاعات خود را روزانه در اختیار دولت قرار دهند.

 

تقاضای کمک ایالت‌های آمریکا برای دریافت اقلام بهداشتی و درمانی

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: مقامات برخی ایالت‌های آمریکا خواستار کمک دولت فدرال در زمینه تأمین اقلام بهداشتی شده اند.

بر اساس این گزارش، فرمانداران، پزشکان و امدادگران ایالت های کانتیکت، نیوجرسی، ایلینوی و کالیفرنیا در آمریکا که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند خواستار کمک در زمینه تأمین اقلام بهداشتی و درمانی شده اند.

 

هشدار درباره رویکرد نادرست دولت انگلیس در مبارزه با کرونا

خبرنگار صدا و سیما از لندن گزارش داد، شماری از دانشمندان انگلیسی هشدار می‌دهند راهبرد دولت این کشور نادرست است و می‌تواند به مرگ ۷۰ هزار نفر بیش‌تر منجر شود.

دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه‌های لندن (University College London)، کمبریج (Cambridge) و موسسه پژوهش داده‌های بهداشتی (Health Data Research UK) در این کشور، با رد راهبرد دولت انگلیس در مبارزه با ویروس کرونا هشدار دادند با این سیاست، تا سال آینده ۳۵ تا ۷۰ هزار نفر بیش تر، به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خواهند باخت.

این پژوهشگران شامل پزشکان، متخصصان آمار و متخصصان بیماری‌های همه گیر، اعلام کردند: راهبرد ملایم و توصیه‌های داوطلبانه دولت انگلیس، مانع گسترش بیماری کووید ۱۹ نمی‌شود و افرادی را که در برابر این بیماری آسیب پذیرترند، حفاظت نمی‌کند و در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد.

روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشت: در گزارش دانشمندان و پژوهشگران منتقد راهبرد ضد کرونایی دولت انگلیس، از داوطلبانه بودن توصیه‌های دولت مبنی بر "در خانه ماندن افراد"، "رعایت فاصله دو متری با دیگران" و " لغو اجتماعات و گردهمایی‌ها " انتقاد شده است.

این پژوهشگران با بررسی اطلاعات ۳.۸ میلیون نفر از افراد بزرگسال در نظام بهداشت و درمان انگلیس، از دولت خواسته اند با توسل به زور، مردم را مجبور کند در خانه بمانند و خود را قرنطینه کند تا گسترش بیماری، متوقف شود.

 

سفر پاپ به مالت به زمان دیگری موکول شد

سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به مالت که برای ۳۱ مه برنامه ریزی شده بود به دلیل همه گیری کووید ۱۹ به زمان دیگری موکول شد. 

پاپ ک که از سوی رئیس جمهور و کلیسای مالت به این کشور دعوت شده است، قرار بود ۳۱ ماه مه به شبه جزیره مالت و همچنین به یک جزیره مسکونی سفر کند. این نخستین سفر رسمی اعلام شده پاپ برای سال ۲۰۲۰ بود.

مالت با مساحت ۳۱۶ کیلومتر مربع، ۴۸۳ هزار و ۵۳۰ نفر جمعیت دارد و کوچکترین کشور اتحادیه اروپاست و بالاترین تراکم جمعیتی دارد.

 

تعلیق همه پرواز‌های تجاری داخلی در هند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دهلی نو، مقامات رسمی هند روز دوشنبه اعلام کردند با افزایش شیوع «ویروس کرونا» که در جهان همه گیر شده است و پیامد‌های منفی که این بیماری برای اقتصاد‌ها و بازار‌های مالی در پی دارد، این کشور همه پرواز‌های تجاری داخلی را از روز چهارشنبه به حالت تعلیق در می‌آورد.

 

اجرای طرح نجات اقتصادی برای مقابله با کرونا در آلمان

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، آلمان از اجرای طرح نجات اقتصادی چند صد میلیارد یورویی در مواجهه با شیوع «ویروس کرونای جدید» خبر داد.

 

پاسخ وزارت امور خارجه ایران به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ویروس کرونا، در توئیتی اعلام کرد: «چنانچه اتهام وارده از سوی جهانیان به دولت آمریکا در خصوص ویروس کرونا «تئوری‌های توطئه ساخته شده از سوی ایران» است، جای دوری نروید، فقط به بخشی از سؤالات مندرج در «گلوبال ریسرچ» پاسخ دهید.»

 

جان باختن ۱۱ نفر در شهر تسین سوئیس در طول یک روز

خبرنگار صداوسیما از وین گزارش داد، در شهر ایتالیایی زبان تسین در جنوب سوئیس، در طول یک روز گذشته یازده نفر براثر ابتلای به ویروس کرونا جان باختند.

مقامات بهداشت شهر تسین امروز دوشنبه اعلام کردند:تاکنون یک هزار و ۱۵۵ نفر به این ویروس مبتلا شده اند. شمار قربانیان ویروس کرونا در این شهر اکنون به ۴۸ نفر رسیده است.

همچنین نخستین مورد ویروس کرونا در سوئیس در ۲۵ فوریه شناسایی شد. تا به امروز بیش از هفت هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. شصت نفر در این کشور براثر ابتلای به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. در همه ایالت‌های سوییس ویروس کرونا شناسایی شده است.

دولت سوییس هفته گذشته با اعلام وضعیت فوق العاده در کشور اقدامات و تدابیر سختی از جمله بسته شدن مدارس و دانشگاه ها، تعطیلی فروشگاه‌های غیر از مواد غذایی، محدودیت در رفت و آمد و همچنین قرنطینه خانگی برای مردم سراسر این کشور اجرا شد.

 

ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا در جیبوتی

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزارت بهداشت جیبوتی از ثبت نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد و اعلام کرد دو شهروند جیبوتی که از اتیوپی بازگشته بودند، به کرونا مبتلا هستند.

 

افزایش شمار جان باختگان کرونا در جهان

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: شمار جان باختگان ویروس کرونا در جهان به ۱۵ هزار و ۳۰۱ نفر افزایش یافت؛ شمار مبتلایان به ویروس کرونا هم در جهان از ۳۵۱ هزار نفر فراتر رفت.

 

افزایش آمار قربانیان کرونا در اسپانیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادرید، مقامات اسپانیا روز دوشنبه اعلام کردند با ۴۶۲ نفر دیگر که طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر آلودگی به ویروس کرونا از دست دادند، شمار کسانی که در این کشور به همین علت جان خود را از دست داده اند، به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسید.

 

افزایش تنش میان مقامات ایتالیایی

در حالی که گسترش ویروس کرونا در ایتالیا همچنان قربانی می‌گیرد، مقامات این کشور همواره در حال بحث و جدل در خصوص چگونگی مقابله با این بحران هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان "افاری ایتالیانی"، در پی گسترش سریع ویروس کرونا در ایتالیا و تصمیم "جوزپه کونته"، نخست وزیر این کشور مبنی بر تعطیلی تمامی مراکز تولیدی و کارخانجات بجز مشاغل تولید مواد ضروری مورد نیاز مردم، "متئو سالوینی" وزیر کشور و رئیس حزب اتحادیه شمال ایتالیا در سخنانی اعلام کرد بالاخره، پس از هدر رفتن و از دست دادن چند روز، (مسئولان دولتی) حرف ما را در خصوص تعطیلی و بستن کارخانه‌ها گوش دادند. همین خوب است. اکنون با درخواست‌های دیگر (حزب اتحادیه شمال از دولت) پیش می‌رویم. یعنی تهیه ماسک و نیز حمایت و پشتیبانی دولت از همه مردم. همچنین، خواستار بازگشایی مجلس نمایندگان، سالی همراه با آسودگی خاطر در خصوص موضوع مالیات‌ها برای صاحبان شرکت‌ها و کارگران طی سال ۲۰۲۰ میلادی هستیم. باید هر آنچه را که حیاتی نیست، تعطیل شود و ما همه با یکدیگر بر این ویروس غلبه خواهیم یافت.

این پایگاه اینترنتی نوشت، این در حالی است که (خانم) جورجا ملونی رئیس حزب "فراتلی دیتالیا" نیز در خصوص تصمیمات اخیر دولت در خصوص مقابله با گسترش ویروس کرونا در ایتالیا، گفت: نخست وزیر کونته قدم‌های کوچکی را در جلوگیری از همه گیر شدن ویروس کرونا برداشته و تا به الان نیز زمان را از دست داده است. تصمیم اخیر کونته، چندمین تصمیم او و چندمین لایحه صادر شده توسط دولت در خصوص تعطیلی و بسته شدن همه (مشاغل) است. اما در عین حال اینچنین نیز نیست.

 

قرنطینه شدن ۱۱ هزار دانشجو در ترکیه

خبرنگار صدا و سیما از آنکارا گزارش داد، "محمد محرم قصاب اوغلو"، وزیر ورزش ترکیه و جوانان ترکیه گفت: هم اکنون ۱۱ هزارو ۲۶۹ نفر در ۳۶ خوابگاه دانشحویی در ۲۳ استان کشور در قرنطینه هستند.

 

استانبول، خطرناک‌ترین شهر ترکیه از لحاظ شیوع کرونا

خبرنگار صدا و سیما از آنکارا گزارش داد، "محمد دوغانای"،عضو هیئت علمی مبارزه با کرونا ترکیه خطرناک‌ترین شهر این کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا را استانبول و از آنکارا به عنوان دومین شهر خطرناک یاد کرده و شهر‌های ازمیر، آنتالیا و وان را در رتبه‌های بعدی ذکر کرد.

عضو هیئت علمی مبارزه با کرونا افزود: خوشبختانه به اواخر ماه مارس نزدیک می‌شویم و با گرم شدن هوا مردم کمتر در فضا‌های سر بسته تجمع خواهند کرد که این مساله می‌تواند باعث کاهش شیوع ویروس شود.

دوغانای اظهار امیدواری کرد با ورود به ماه ژوئن، زندگی در ترکیه تا حد زیادی به حالت عادی باز گردد.

 

افزایش تدابیر نظارتی بر مسافران پرواز‌های بین المللی در چین

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ مقامات چین اعلام کردند از روز دوشنبه مسافران پرواز‌های بین المللی به مقصد پکن باید در یکی از شهر‌های چین توقف داشته باشند تا آزمایش‌های پزشکی مرتبط با کووید ۱۹ بر روی آن‌ها انجام شود.

پنج نهاد دولتی از جمله دفتر حمل و نقل هوایی غیر نظامی و وزارت امور خارجه چین یکشنبه شب در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند مسافران در این شهر‌ها آزمایش‌های پزشکی را انجام خواهند داد و تشریفات مربوط به مهاجرت نیز در آن‌ها انجام خواهد شد. مسافرانی که شرایط سلامتی برای خروج از هواپیما‌ها را داشته باشند با پرواز دیگری به پکن منقل خواهند شد.

 

مثبت شدن تست وزیر خارجه دومینیکن

"میگِل بارگاس", وزیر امور خارجه دومینیکن در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: «امروز نتایج آزمایش کووید-۱۹ خود را دریافت کردم که جواب آن مثبت بود؛ هنوز دارای علائم بیماری نیستم. از دومینیکنی‌ها تقاضا دارم کلیه دستورالعمل‌های سلامتی وضع شده را دنبال کنند؛ با (لطف) خدا این مرحله را پشت سر خواهیم گذاشت».

 

کرونا دومین قربانی را در ارتش مصر گرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از قاهره، ارتش مسلح مصر اعلام کرد ژنرال "شفیع عبدالحلیم داود" از فرماندهان ستاد ارتش مصر که در عملیات ارتش برای مقابله با کرونا مشارکت داشت امروز دوشنبه ۲۳ مارس بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ فوت کرد.

 این دومین مورد فوت در ارتش مصر بر اثر ابتلا به کووید -۱۹ است. ژنرال "خالد شلتوت" از دیگر فرماندهان ارتش مصر نیز به کرونا آلوده شده بود روز گذشته بر اثر التهاب حاد ریوی درگذشت.

 

شرایط دشوار در آمریکا با گسترش شیوع کرونا

شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد: آمریکا با گسترش شیوع ویروس کرونا در مرحله دشواری قرار گرفته است.

دونالد ترامپ برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به نیرو‌های گارد ملی متوسل شد. ترامپ که در ابتدای ورود ویروس کرونا به آمریکا، آن را دستکم می‌گرفت، به علت نوع تعامل خود با این بحران، با انتقادات تندی روبرو شد. اما اکنون اعلام می‌کند نیرو‌های گارد ملی را در ایالت‌های نیویورک، واشنگتن و کالیفرنیا که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده اند، مستقر خواهد کرد.

 

اماکن و ابنیه تاریخی شهر میلان به حالت متروکه درآمدند

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی «راپتلی» وابسته به راشاتودی نوشت با قرنطینه سراسری در ایتالیا به منظور کاهش شیوع ویروس مرگبار کرونا، اماکن و ابنیه تاریخی شهر میلان نظیر میدان دوعومو، گالری ویتوریو امانوئل و میدان کوردوسیو به حالت متروکه درآمده است.

تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد میادین، خیابان‌ها و گالری‌های شهر میلان کاملاً خلوت است و فقط نیرو‌ها و خودرو‌های پلیس در این اماکن به چشم می‌خورد.

ناحیه شمالی لمباردی که یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایتالیاست، بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده است.

بر اساس گزارش ها، تعداد مبتلایان به این ویروس تا روز شنبه، از مرز ۵۹ هزار و صد نفر گذشت. تعداد فوت شدگان این بیماری نیز به بیش از ۵ هزار و ۴۷۰ نفر رسیده است.

 

واکنش پزشک آمریکایی به پیشنهاد ترامپ برای استفاده مجدد از ماسک‌ها

«بِث دارنال» پزشک آمریکایی در واکنش به پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ضد عفونی کردن و استفاده مجدد از ماسک‌ها هنگام مداوای بیماران مبتلا به کرونا، پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: سازمان بهداشت جهانی: ماسک‌های پارچه‌ای به هیچ عنوان برای محافظت در برابر کووید -۱۹ پیشنهاد نمی‌شود.

رطوبت بعلاوه استفاده مجدد می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

نتایج یک تحقیق: ماسک‌های پارچه‌ای ۹۷ درصد و ماسک‌های پزشکی، ۴۴ درصد نفوذپذیری دارند.

 

 پیشنهاد ترامپ برای ضد عفونی و استفاده مجدد از ماسک‌ها

شبکه سی ان ان با انتشار پیامی در صفحه فیسبوک خود نوشت:دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داده است کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی هنگام مداوای بیماران مبتلا به کرونا، ماسک‌ها را استرلیزه و دوباره از آن استفاده کنند. با وجود این، دستور العمل‌های سازمان غذا و دارو و همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هیچ کدام به امکان ضد عفونی کردن ماسک‌ها برای استفاده مجدد اشاره نکرده اند.

 

سایت فلو امریکنز : ترامپ دست از دروغ گویی بردارد

رسانه‌های اجتماعی آمریکا در یک فیلم کوتاه و با کمک یک نمودار، نحوه شیوع ویروس کرونا را در این کشور به دلیل بی تفاوتی و دروغ گویی دونالد ترامپ نشان دادند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی «فلو امریکنز»، بر روی این فیلم ۳۰ ثانیه ای، اظهارنظر‌های کوتاهی از  رئیس جمهور آمریکا شنیده می‌شود که ابتدا ویروس کرونا را دست کم می‌گیرد و در ادامه آن را یک حقه جدید می‌خواند، ولی با افزایش تعداد مبتلایان ادعا می‌کند که ویروس تحت کنترل است و به زودی از بین خواهد رفت.

در آخر، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که هیچ مسئولیتی را در این زمینه نمی‌پذیرد.

در پایان، مؤلف فیلم ضمن درخواست از کاربران برای انتشار ویدیو، نوشته است: «به ترامپ بگویید دست از دروغ گویی بردارد و به حرف کارشناسان حوزه سلامت گوش دهد.»

 

افزایش تلفات ویروس کرونا در مالزی به ۱۴ تن

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از کوآلالامپور، پایتخت مالزی گزارش داد شمار تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در مالزی به ۱۴ تن افزایش یافت.

 

جریمه و حبس در انتظار ناقضان منع تردد در جمهوری آذربایجان

خبرنگار صداوسیما از باکو گزارش داد، پلیس راه و وزارت کشور جمهوری آذربایجان اعلام کردند در صورت بی اعتنایی به منع تردد به باکو پایتخت این کشور از شهرستان ها، افراد متخلف جریمه یا زندانی خواهند شد.

بر اساس این گزارش، رانندگانی که مقررات اعلام شده از سوی قرارگاه ویژه مبارزه با کرونا در جمهوری آذربایجان در زمینه منع تردد از شهرستان‌ها به باکو را رعایت نکنند و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ منات (حدود یک میلیون تا دو میلیون تومان) جریمه یا به یک ماه حبس محکوم خواهند شد.

قرارگاه ویژه مبارزه با کرونا پیش از این با هدف مقابله با این ویروس، ورود وسائط نقلیه و سرنشینان آن‌ها از شهرستان‌ها به باکو را از ۱۹ مارس تا ۲۹ مارس ممنوع کرده است.

پلیس راه ضمن درخواست مجدد از رانندگان و شهروندان برای رعایت ممنوعیت اعلام شده برای ورود به باکو افزوده است که سرپیچی از این مقررات با استناد به ماده ۲۱۱ قوانین تخلفات این کشور مجازات خواهند شد.

 

 بسته شدن همه مرز‌های زمینی در اتیوپی

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: اتیوپی در چارچوب تدابیر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، همه مرز‌های زمینی خود را بست.

 

مبتلا شدن دو دیپلمات آمریکایی و ترکیه‌ای به کرونا در کابل

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: یک منبع مطلع در وزارت بهداشت افغانستان ابتلای یک دیپلمات آمریکایی و نیز یک دیپلمات ترکیه‌ای به ویروس کرونا در کابل را تایید کرد.

 

درخواست سفارت آلمان از اتباع این کشور  برای خروج از افغانستان

خبرگزاری صداوسیما از کابل گزارش داد، سفارت آلمان در کابل روز دوشنبه در بیانیه‌ای از شهروندان آلمانی خواست با توجه به شیوع بیماری کرونا در افغانستان به طور موقت این کشور را ترک کنند.

چندی قبل نیز سفارت آلمان اعلام کرده بود آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در افغانستان بیش از آمار رسمی در این کشور است.

پس از آمریکا، آلمان دومین کشوری است که خواستار خروج اتباع خود از افغانستان شده است.

وزارت بهداشت و درمان افغانستان شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را چهل نفر اعلام کرده و یک فوتی نیز به دلیل ابتلا به این بیماری ثبت شده است، با این حال خیلی‌ها معتقدند آمار افراد آلوده به ویروس کرونا در افغانستان بیشتر از ارقام اعلام شده است.

 

 اعلام آمار جدید مبتلایان در بلژیک

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: بلژیک اعلام کرد شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور با ۳۴۲ مورد افزایش به ۳۷۴۳ نفر رسید. این کشور همچنین از فوت ۲۲ نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد شمار فوتی‌ها به ۸۸ نفر افزایش یافت.

 

نوروز ایرانیان در سایه کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا

 خبرگزاری صداوسیما از سارایوو گزارش داد، شماری از رسانه‌های پر مخاطب بوسنی و هرزگوین مانند خبرگزاری دولتی فدارسیون بوسنی (فنا)، پرتال خبری انگلیسی زبان سارایوو تایمز و پرتال خبری ویستی یادداشتی از "محمود حیدری" سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور را منتشر کردند.

در یادداشت سفیر جمهوری اسلامی ایران آمده است: نوروز در گذر چند هزار ساله خود از معبر تاریخ، همواره پیام رسان شادی و نغمه صلح و انسان دوستی ایرانیان بوده است که همچون دسته‌ای گل با طراوت آن را تقدیم به جامعه انسانیت کرده اند، اما بهار و نوروز امسال میهمان ناخوانده‌ای دارد که می‌رود همه طراوت و زیبایی بهار را از ظاهر و دل مردمان بگیرد.

سفیر کشورمان افزود: ویروس خانمان برانداز و ویرانگر کرونا میهمان ناخوانده همه مردم جهان است و یکی از جا‌هایی که به شدت به آن مبتلا شده ایران است تا جایی که سفره نوروز آن را هم آلوده کرده و هم اکنون گروهی به جای فراهم کردن وسایل جشن بهار، درگیر فراهم کردن امکانات درمان برای خود یا عزیزان خود هستند و این در حالی است که تحریم‌هایی یکجانبه و ظالمانه حق طبیعی برخورداری از امکانات کافی بهداشتی و درمانی است را از مردم ایران دریغ کرده است است.

حیدری افزود: ایران با ورود ویروس کرونا و مشکلاتی که به واسطه کمبود امکانات لازم دست به گریبان آن است، در آستانه تحمل جنایتی قرار دارد که همه بشریت و وجدان آن را هدف گرفته و مردم بی گناه با هجوم این ویروس، در حالی در خطرات کرونائی هستند که تحریم‌های ظالمانه، راه مدد رسانی به آنان را مسدود کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نامه اخیر رئیس جمهوری ایران به رئیس کمیسیون و رئیس شورای اروپا یادآور شد: در شرایط تحریمی، جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این بیماری با موانع و محدودیت‌های جدی مواجه است که ناشی از تحریم‌های گسترده غیرقانونی، سیاست فشار حداکثری و کارشکنی‌های سیستماتیک دولت آمریکا است.

حیدری با یادآوری این مطلب که شکست کرونا یک وظیفه «بین‌المللی» است، تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه ضد ایران نه تنها غیرقانونی و خلاف منشور ملل متحد است، بلکه غیراخلاقی و غیرانسانی است و ابعاد غیرانسانی آن امروز دیگر فقط شامل مردم ایران نیست بلکه مردم منطقه و سایر کشور‌ها را نیز در بر می‌گیرد.

حیدری افزود: مقابله با این ویروس فراگیر مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی برای تأمین نیازمندی‌های اساسی مردم و تامین هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی است بنابراین از وجدان‌های بیدار و قلب‌های روشنی که به عشق انسانیت می‌تپد انتظار می‌رود به سهم و در حد مقدورات خویش قدمی در راه پایان بخشیدن به این روال ظالمانه و غیر متمدنانه که قدرتی مستکبر به جهان تحمیل کرده است بردارند و دین خود را به کیان بشریت ادا کنند.

 

درخواست رعایت مقررات منع آمد و شد از ایرانیان مقیم مالزی

خبرنگار صدا و سیما از کوالالامپور گزارش داد، سفارت جمهوری اسلامی ایران با توجه به اعلام وضعیت اضطراری در مالزی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از همه ایرانیان و دانشجویان مقیم در این کشور و سنگاپور مصرانه درخواست کرد با درک شرایط موجود و رعایت قوانین مرتبط با شیوع کرونا از تردد‌های غیر ضروری اجتناب کنند.

سفارت کشورمان در اطلاعیه‌ای از ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی نیز درخواست کرد: از اجتماع و گردهمایی دانشجویی خودداری کنند و به حفظ سلامت خود و دیگران اهتمام ویژه داشته باشند.

در این اطلاعیه تاکید شده است: همه عزیزان با رعایت دستورات بهداشتی با هدف حفظ سلامت عمومی در این شرایط بحرانی همکاری و همیاری کنند.

در پایان هم ضمن تبریک سال نو و ایام نوروز، سلامتی یکایک هموطنان از درگاه الهی مسئلت شده است.

 

درخواست فدراسیون دو و میدانی برای تعویق بازی‌های المپیک توکیو

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، فدراسیون بین المللی دو و میدانی خواستار تعویق بازی‌های المپیک تابستانی توکیو شد.

 

کاهش آمار مبتلایان در پی تدابیر امنیتی در اتریش

خبرنگار صداوسیما از وین گزارش داد، تدابیر سختی که در اتریش از زمان شیوع ویروس کرونا در این کشور آغاز شده است، برای نخستین بار نتایج خود را نشان داد و از دیروز آمار مبتلایان به ویروس کرونا کاهش یافته است.

" رودولف انشوبر" وزیر بهداشت اتریش در مصاحبه با تلویزیون اتریش اعلام کرد: آمار مبتلایان به این ویروس از روز شنبه تا یکشنبه حدود پانزده درصد بوده است که این پایین‌ترین آمار موج مبتلایان را در ۲۴ ساعت نشان می‌دهد.

وزیر بهداشت اتریش گفت: تصمیم دارد حجم تست‌های ویروس کرونا را در طول دو و سه هفته آینده افزایش دهد.

در اتریش تا به امروز سه هزار و ۶۱۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده ا ند. شانزده نفر هم جان خود را به دلیل ابتلای به این ویروس از دست دادند.

دولت اتریش از هفته گذشته پس از بروز ویروس کرونا در این کشور، همه مدارس، رستوران‌ها وفروشگاه‌های لباس را تعطیل کرد و محدودیت رفت و امد را در داخل شهر‌ها به اجرا گذاشت. این تدابیر و اقدامات تا سیزدهم ماه آوریل ادامه دارد.

عصر امروز دوشنبه دو هواپیمای اتریشی حدود ۱۳۰ نفر تجهیزات پزشکی شامل ماسک؛ دستکش و دیگر اداوات مورد نیاز بیمارستان‌ها را از چین به وین منتقل می‌کند.

شرکت هوایپمایی اتریش (استریا ایرلاینز) با تمدید توقف همه پروازهایش اعلام کرد: هواپیما‌های این شرکت تا اواسط ماه آوریل بر روی زمین خواهد ماند. پیشتر این شرکت اعلام کرده بود که پروازهایش تا بیست و هشتم ماه مارس متوقف می‌شود.

 

کاهش تولید برق هسته‌ای فرانسه

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت برق فرانسه (EDF) روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات تعمیر و نگهداری تاسیسات تولید برق با توجه به محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعلیق در آمده است. در نتیجه فرضیه‌های تولید برق هسته‌ای برای سال ۲۰۲۰ در حال بازنگری و کاهش است».

 

ثبت ۱۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در سلیمانیه

به گزارش وبگاه خبری سومریه نیوز، وزارت بهداشت دولت منطقه کردستان عراق اعلام کرد ۱۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در استان سلیمانیه شناسایی شده است. با شناسایی ۱۰ مورد جدید موارد ابتلا به ویروس کرونا در منطقه کردستان عراق به ۶۴ مورد رسیده است که یک نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده و ۱۳ تن دیگر بهبود یافته اند.

 

نشست متخصصان فرانسوی برای بررسی وضعیت کرونا

خبرنگار صدا وسیما از پاریس گزارش داد که نشست مهم متخصصان و پژوهشگران بخش‌های علمی امروز دوشنبه در کاخ الیزه برای بررسی وضعیت شیوع ویروس کرونا و چگونگی مقابله شدیدتر با این ویروس تشکیل شد.

با اقدام دیروز یکشنبه مجلس فرانسه به تصویب قانون حالت فوق العاده بهداشتی و سلامتی، مجوزی در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا محدودیت‌های عمومی را شدیدتر کند.

قرار است دولت تا ۴۸ ساعت آینده تصمیمات لازم را در اینباره اتخاذ کند.

بر اساس گزارش "ژقوم سالومون" مدیر کل بهداشت و سلامتی، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فرانسه تا ۲۲ مارس، شانزده هزار و ۱۸ نفر و تعداد فوتی‌ها ۶۷۴ نفر است.

براساس وزارت کشور فرانسه و در راستای سختگیری‌های نیرو‌های پلیس برای اجرای کامل قوانین قرنطینه تا کنون ۹۱ هزار و ۸۲۴ نفر جریمه‌هایی دریافت کرده اند.

 

ورود ارتش انگلیس برای توزیع تجهیزات درمانی

خبرگزاری رویترز گزارش داد: پس از آنکه پزشکان در انگلیس با درخواست از دولت برای تامین تجهیزات مراقبتی مناسب برای مقابله با شیوع کرونا گفتند که احساس می‌کنند «گوشت دم توپ» هستند، دولت این کشور امروز دوشنبه ارتش را برای کمک به توزیع تجهیزات حفاظتی برای کارکنان مراکز درمانی بکار گرفت.

بیش از شش هزار تن از پزشکان خط مقدم در نامه‌ای به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس درخواست کردند در اقدامی فوری میزان توزیع تجهیزات حفاظت شخصی را افزایش دهد، چون از آن‌ها خواسته می‌شود با ماسک‌های تاریخ گذشته و ذخیره پایین تجهیزات جان خودشان را به خطر اندازند.

در بیانیه مشترک سرویس‌های بهداشت و درمان انگلیس تاکید شده است با توزیع تجهیزات حفاظتی ذخیره شده برای همه گیری آنفلوانزا هم اکنون تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) کافی وجود دارد، اما به علت تقاضای جهانی بی سابقه و این حقیقت که اکثر این تجهیزات در چین ساخته می‌شود که شیوع کروناویروس به تولید آن‌ها لطمه زده است، چالش‌هایی در آینده وجود خواهد داشت.

 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در کشور‌های عرب خلیج فارس

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که آمار ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس در کشور‌های عربی متفاوت است.

شمار مبتلایان به این ویروس در این کشور‌ها از سه هزار و یکصد و چهل نفر فراتر رفت و شمار جان باختگان بیش از شصت وپنج نفر است. این آمار بسیار کمتر از برخی کشور‌های دیگر است که تنها در یک روز به این میزان ابتلا یا مرگ و میر داشتند با این وجود خطر به قوت خود باقی است.

احتمال دارد شمار مبتلایان اعلام نشده یا شناسایی نشده بسیار بیش از این باشد و به همین سبب اقدامات فوری و قاطعی برای قرنطینه کردن افراد مشکوک به ابتلا به عمل آمد وبه کارمندان و دانش آموزان و دانشجویان مرخصی داده شد و مساجد، کلیسا‌ها و رستوران‌ها تعطیل شدند و همه فعالیت‌های سیاسی، ورزشی و فرهنگی لغو گردید.

در صدر فهرست عربستان سعودی قرار دارد که بیش از ۵۱۰ نفر به کرونا مبتلا شدند.

تعداد مبتلایان به این ویروس در قطر حدود ۵۰۰ نفر، در بحرین بیش از ۳۳۰ نفر، در کویت نزدیک به ۲۰۰ نفر، در امارات ۱۵۰ نفر و در سلطان نشین عمان۶۶ نفر است.

 

لغو مسابقات جهانی ژیمناستیک در باکو

خبرنگار صدا و سیما از باکو گزارش داد، شانردهمین دوره مسابقات جهانی ژیمناستیک که قرار بود چهاردهم تا شانزدهم ماه مه (۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت) در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شود لغو شد.

 این مسابقات به خاطر مقابله با کرونا با تصمیم فدراسیون جهانی ژیمناستیک لغو و زمان دقیق برگزاری آن هنوز مشخص نیست.

درحال حاضر فدراسیون جهانی ژیمناستیک و مسئولان ورزشی جمهوری آذربایجان برای تعیین دقیق زمان برگزاری آن در حال مذاکره هستند.

پیش از این هم فینال مسابقات جهانی ژیمناستیک که برای کسب سهمیه المپیک از بیست و دوم تا بیست و هفتم اسفند در باکو درحا ل برگزاری بود پس از پایان مرحله مقدماتی به خاطر مق?