گزارش اختصاصی « دنیای بورس » از یک رویداد جدید

تعیین اعضای هیات موسس | بورس املاک آمد

14:13 - 1400/01/21
با برگزاری اعضای هیات موسسه و با حضور نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان پنجمین بورس ایران متولد شد. در این جلسه هیات موسس بورس املاک و مستغلات تعیین شد.
تعیین اعضای هیات موسس | بورس املاک آمد

دنیای بورس | با انتخاب اعضاء هیأت موسس و با حضور نماینده سازمان بورس، بورس املاک به عنوان پنجمین بورس ایران متولد شد. روزشماری برای پذیره‌نویسی سهام این بورس از هم‌اکنون آغاز شده است. صبح امروز نخستین نشست هیأت موسس بورس املاک ایران با حضور 3 تن از اعضاء شورای بورس در محل تالار بورس کالای ایران برگزارشد.

قرار است مجمع عمومی موسسان شرکت بورس املاک ایران 30 تیرماه جاری برگزار شود. قرار است در این بورس، امکان داد و ستد املاک موجود ، پیش‌فروش مسکن به شیوه‌های مختلف ، تامین مالی شرکت های سازنده و عرضه املاک مازاد دولت و بانک‌ها فراهم شود.

هرچند هنوز انتقادهای جدی به ساز و کار معاملاتی بورس املاک وارد است اما پیگیری‌های برخی اعضاء شورای بورس و نظر مثبت تصمیم‌سازان دولتی در نهایت موجب شد تا آغاز به کار چرخ پنجم بازارسرمایه ایران قطعی شود. دیروز، چهارشنبه، در نشستی در تالار معاملات بورس کالا ، 7 نفر اعضاء هیأت موسس اصلی بورس مسکن تعیین شدند تا با تشکیل دبیرخانه ، مسیر اجرایی برای آغاز به کار این بازار رسمی جدید را طی کنند.

حضور نمایندگان بخش‌های عمومی و خصوصی در کنار حضور محسن خدابخش، نماینده سازمان بورس و همچنین حضور 3 تن از اعضاء شورای بورس به عنوان برگزارکنندگان این نشست در کنار نظر مثبت بخش دولتی تقریبا تمامی زمینه‌های لازم برای ایجاد بورس املاک را در بر داشت.

از هم‌اکنون می‌توان گفت به احتمال بسیار قوی شورای بورس به تاسیس بورس املاک رأی مثبت خواهد داد. به نظر می‌رسد تا تولد رسمی پنجمین بورس ایران 3 ماه زمان باقی مانده است. با توجه به این موارد و تعیین هیأت موسس بورس املاک از هم‌اکنون می‌توان تشکیل این بازار رسمی جدید با سرمایه 5 هزار میلیارد تومان را قطعی دانست آن‌هم در شرایطی که به انتقادات کارشناسی تاکنون توجهی نشده و به نظر می‌رسد که عزم هیأت موسس برای تشکیل این بازار جدید بیش از آن است که فرصت توجه به نقدهای موجود را در اختیار داشته باشند.

هم‌اکنون رقمی نزدیک به 126 هزار میلیارد تومان پروژه‌ نیمه‌کاره و یا معطل سرمایه تنها در بخش شهرداری‌ها در تهران و شهرستان‌های کوچک و بزرگ و یا حتی در روستاها وجود دارد. این رقم به معنی آن است که شهرداری‌ها باید به بورس مسکن ورود کرده و از زیرساخت‌های آن استفاده کنند.

تعیین اعضای هیات موسس | بورس املاک آمد4
اختصاصی: اعضای هیات موسس بورس املاک ایران

مشروح خبر را اینجا بخوانید.