ظریف به اروپایی ها اخطار داد! + جزییات

نشست ایران و 1+4 | برجام باید حفظ شود

15:12 - 1400/01/21
در بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و ۱+۴ درباره برجام طرف های معاهده بر حفظ برجام تاکید کردند. این نشست امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
نشست ایران و 1+4 | برجام باید حفظ شود

به گزارش «دنیای بورس»، نشست غیر رسمی و مجازی وزرای امور خارجه کشورهای ١+۴ آغاز شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هدف از نشست ویدئوکنفرانسی وزیران امور خارجه ایران و کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین را که از دقایقی پیش آغاز شده است، «تأکید مجدد اعضای برجام بر لزوم حفظ توافق» توصیف کرد.

وزیر خارجه آلمان در این نشست گفته است: ایران آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد. هایکو ماس پس از نشست ۱+۴ و ایران، بدون اشاره به عدم پایبندی اروپا به تعهدات برجامی خود، از تهران خواست فرصت برای نجات توافق را از دست ندهد.

لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است: ما اظهارات رهبری ایران را که از آمادگی برای بازگشت فوری به اجرای برجام در صورت اقدام مشابه آمریکا سخن گفته است، تمجید می کنیم؛ امیدواریم این پیام را واشنگتن هم بشنود.

پایگاه اینترنتی سی جی تی ان هم نوشت، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در نشست کمیسیون مشترک برجام که به صورت مجازی برگزار شده بود ، تأکید کرد: آمریکا باید به زودی و بدون هیچ قید و شرطی، به برجام برگردد.

وانگ با تأکید بر این که خروج آمریکا از برجام و فشار شدید آن بر ایران ریشه اصلی انحراف مسئله هسته‌ای ایران از مسیر درست بوده است، خاطرنشان کرد که اوضاع هسته‌ای ایران به مرحله‌ای حساس رسیده است و این در حالی است که جو بایدن متعهد شده است که دوباره به این توافق بپیوندد.

در همین راستا، وزیر امور خارجه چین پیشنهاد کرد که طرف آمریکایی باید در اسرع وقت و بدون قید و شرط، به این توافق بازگردد و تحریم‌ها علیه ایران و اشخاص حقیقی و نهاد‌های ثالث را لغو کند. وی با بیان این که ایران نیز باید تعهدات هسته‌ای خود را به طور کامل از سر بگیرد، افزود: چین پیشنهاد می‌کند که طرف‌های برجام در اسرع وقت در مورد این موضوع رایزنی کنند تا روند بازگشت آمریکا به برجام آغاز شود. وانگ خاطرنشان کرد که تلاش‌های مشترک برای حمایت از برجام و ارتقاء شرایط در مسیری که مورد انتظار جامعه بین المللی است، امری ضروری است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری اعلام کرد که در نشست مجازی امروز به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده است که این آخرین فرصت آنها برای حفظ برجام است. ظریف همچنین تاکید کرد تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز مانند آمریکا مسئول زیان‌های غیرقابل جبران وارد شده به ایرانی‌ها هستند.

فارس هم در خبری نوشت: یک روزنامه انگلیسی ادعا کرده وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند برای احیای توافق هسته‌ای برجام، پیش‌شرط‌های جدیدی از ایران مطالبه نکنند. روزنامه گاردین نوشته باور وزیران خارجه اتحادیه اروپا این است که تهران و واشنگتن باید در مرحله فعلی بتوانند بدون آنکه نیازی به تمدید این توافق یا قوی‌تر کردن آن باشد کاملاً به آن پایبند شوند.

بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و ۱+۴ درباره برجام

اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش­هایشان در این راستا را تصریح نمودند.

آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف­ها و پرداختن به چالش­های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزرا دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.

این کنفرانس به میزبانی اتحادیه اروپا و با حضور روسیه، چین، ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار شد.