دیده‌بان بورس چهارشنبه (15 دی)

11:34 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (15 دی)

تقویم آتی‌نگر

ریسک دلار بازار جهانی: همانطور که بارها تاکید شده بود گرچه قیمت کالاها در بازارهای جهانی طی سال گذشته تقویت شدند، اما فشار محسوسی از سمت شاخص دلار بر آنها احساس می‌شود. امسال نیز مشاهده می‌شود با وجود نشانه‌های مثبت بازارهای جهانی، رشد ارزش دلار بر آنها فشار می‌آورد. امشب نیز جزئیات نشست پیشین فدرال رزرو در کنار آمار تورم اروپا عوامل مهمی هستند که می‌توانند بر شاخص دلار اثرگذار باشند. بنابراین، در تحلیل بازار جهانی ریسک رشد ارزش دلار جهانی مد نظر قرار گیرد.

نفس‌های آخر حمایت از نمادهای بزرگ: طی معاملات دو روز گذشته سهامداران حقوقی به طور محسوسی از نمادهای بازارساز و بزرگ حمایت می‌کنند. موضوعی که مانع از افت شاخص سهام شده است. با این حال به نظر می‌رسد توان حمایتی بازار رو به کاهش است؛ مساله‌ای که می‌تواند در معاملات امروز افت بیشتر نماگر بورس را به همراه داشته باشد.

بازگشایی «خکاوه»: هرچند انتظار می‌رفت شرکت سایپا دیزل روز گذشته بازگشایی شود، اما به نظر می‌رسد فضای منفی گروه خودرو باعث شد مقام ناظر بازار بازگشایی این نماد را به تعویق بیندازد. به هر حال، امروز همچنان یکی از گزینه‌های روی میز بازار سهام بازگشایی «خکاوه» است. 

بازار ارز و پتروشیمی‌ها: روز گذشته شاهد رفتار متفاوت بازار ارز بودیم، جایی که نوسانات قیمتی تا مرز 4000 تومان در ابتدای معاملات ادامه یافت، اما در ادامه مجددا فشار بازارساز باعث افت نرخ دلار شد. با توجه به آنکه تا زمان باز بودن بازار سهام، دلار روند صعودی داشت، بخش مهمی از نمادهای پتروشیمی نیز روند مثبتی تجربه کردند. بنابراین، باید منتظر نوسانات نرخ ارز در معاملات امروز بود؛ جایی که جدالی جدی میان بازارساز و سفته‌بازان ارزی است.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. شروع رفت و برگشتی بازارهای جهانی

نخستین روز معاملاتی در سال 2017 برای بازارهای جهانی در حالی روز گذشته آغاز شد که شاخص دلار مسیر منفی و در سمت مقابل، سهام و کالاها به ویژه نفت روند صعودی را طی می‌کردند . آمار مناسب اقتصاد چین که در ادامه با انتشار برخی آمارهای مثبت دیگر از اقتصاد اروپا و آمریکا همراه شد، مهم‌ترین عوامل این رشد بودند. در ادامه اما، جهش شاخص دلار باعث شد برخی کالاها از جمله نفت با افت قیمت مواجه شود. بنابراین، نخستین روز بازار جهانی رفت و برگشت‌هایی را به همراه داشت که تاکید می‌کند ریسک بازارهای جهانی بالا بوده و احتمالا نوسانات شدید در این بازارها دور از انتظار نیست.

2. ناهماهنگی شاخص‌ها در بورس

روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران رشد 15 واحدی را تجربه کرد که شاخص کل هم‌وزن که اثر نمادها بر آن یکسان و مستقل از ارزش بازار آنها است با افت 0/4 درصدی مواجه شد. این امر تاکید می‌کند که فضای بازار بیشتر به منفی تمایل داشت، اما حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ به تقویت شاخص کل کمک کرده است.

3. داستان طولانی بلوک بدون خریدار «تپکو»

یکی از مواردی که روز گذشته «دنیای بورس» به آن پرداخت بحث بدون خریدار ماندن بلوک 60/7 درصدی شرکت هپکو بود. این تلاش طولانی‌مدت برای واگذاری سهام «تپکو» در شرایطی است که شرکت نه تنها با افت شدید تولید ماشین‌آلات سنگین به علت رکود تقاضا مواجه است، بلکه به دلیل تسهیلات مالی بالا و افزایش بدهی‌ها با زیان سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند. به هر حال بحث فروش زمین و بلوک سهام موجب شده طی مدت اخیر موج نوسان سنگین قیمت این سهم بین بازه 60 تا 160 تومانی شود.

4. رمزگشایی از نوسانات «بالبر»

شرکت «بالبر» که اواسط تابستان توانست از حوالی 200 تومان تا بیش از 500 تومان در اواخر مهر صعود کند توسط «دنیای بورس» مورد بررسی قرار گرفته است. ریشه اصلی این موضوع را می‌توان در مازاد تجدید ارزیابی این شرکت دانست که ذکر این نکته که شرکت پایان اسفند قرار بود 17 میلیارد تومان از این محل شناسایی کند اما اکنون این رقم مطابق گزارش حسابرس به 8/9 میلیارد تومان کاهش یافته است. شرکتی که به نظر می‌رسد با کاهش حاشیه سود مواجه است و سهامداران باید مراقب فضای هیجانی ناشی از سودهای غیرعملیاتی این سهم باشند.  

5. سه بازگشایی در یک روز

دیروز همچنین شاهد سه بازگشایی نماد بودیم. پالایشگاه بندرعباس که با 1/5 درصد مثبت کشف قیمت شد، در نهایت نیم درصد منفی‌تر از قیمت پیش از بازگشایی معاملات را به پایان رساند. «غشان» دیگر نمادی بود که دقیقا روی قیمت پیش از بازگشایی (345 تومان) کشف قیمت شد و در ادامه روز افت و خیزهای کم‌دامنه‌ای داشت. «ثغرب» دیگر نمادی بود که روز گذشته با افت حدود 5 درصدی به قیمت 1003 ریال بازگشایی شد، اما در ادامه این افت را جبران کرد.  

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

رصد «فولاد» از بورس کالا

نوسان طلا در پی تغییر مداوم ارزش دلار

سه درصد از بازنشسته‌ها بیمه ملت خریدند

روند قیمت محصولات پتروشیمی در دسامبر

سه قسط تا تکمیل معامله فروش مخابرات

معادلات فولاد جهانی

فعالیت فرامرزی «ذوب»