لایحه مالیات بر ارزش افزوده ارائه می‌شود

12:29 - 1400/01/25
وزیر اقتصاد از حصول حدود 50 درصد کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و در مخالفت با بند (ب) تبصره 6 لایحه بودجه می‌گوید: برای حل مشکلات مرتبط با این نوع مالیات، دولت در آینده نزدیک لایحه به مجلس ارائه می‌کند.

ایرنا: علی مطهری در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد داد که بند (ب) تبصره 6 حذف شود و در توضیح پیشنهاد خود اظهار کرد: تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب از دست رفتن حجم زیادی از درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.

علی طیب‌نیا؛ وزیر اقتصاد به عنوان نماینده دولت و در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: به طور حتم متن پایانی این بند دارای موضوع‌هایی است که مشکلات بسیاری را برای دولت، شهرداری‌ها و شورایاری‌ها ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50 درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده حصول می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های گذشته حدود 56 هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفته است. حال در این عرصه عمده درآمدها از حلقه های نخست و در برخی محصول‌ها تا 90 درصد وصول شده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: درباره واردات نیز تمام مالیات در حلقه اول وصول شده، حال با مصوبه مجلس در بند ب تبصره 6 حدود 40 درصد از درآمد دولت و حدود 80 درصد از درآمد پیش بینی شده در سال 96 از جمله 26 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت و 13 هزار میلیارد تومان از عوارض شهردار‌ ها از دست می‌رود. در صورت تصویب بند (ب) تبصره 6 لایحه بودجه 96 عملا اخذ مالیات به رده‌های پایین تسری داده می‌شود، یعنی آنکه به جای 500 هزار نفر مودی فعلی، ما باید از 3 میلیون مودی مالیات وصول کنیم از این رو برای حل مشکلات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده قرار است که دولت لایحه مذکور را در آینده نزدیک به مجلس ارائه کند.