سهم فرآورده‌های نفتی در سوخت نیروگاه‌ها

12:40 - 1400/01/25
امسال سهم فرآورده‌های نفتی در سبد سوخت ‌نیروگاه‌ها به 10 درصد کاهش یافته که اگر حوادثی در پارس جنوبی به وقوع نمی پیوست سهم فرآورده‌های نفتی در سبد سوخت نیروگاهی حتی به هشت درصد هم کاهش می‌یافت.

وزیر نفت در مراسم افتتاح همزمان پنج تاسیسات جدید تحت فشار گاز در کاشان با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز ایران در پارس جنوبی در طول فعالیت دولت یازدهم با افزایش دو برابری به 300 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت، تاکید کرد: هم‌اکنون هزینه سرمایه‌گذاری ساخت یک ایستگاه تحت فشار گاز حدود 100 میلیون دلار است. به گفته بیژن زنگنه در طول سه سال گذشته تاکنون حدود 3 هزار میلیارد تومان برای احداث ایستگاه‌های تحت فشار گاز و تکمیل خطوط لوله از جمله خط لوله هشتم، سراسری سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به رشد سالانه شش تا هفت درصدی مصرفی سوخت در بخش نیروگاهی با بهره‌برداری از ‌نیروگاه‌های جدید برق در کشور افزود: امسال سهم فرآورده‌های نفتی در سبد سوخت ‌نیروگاه‌ها به 10 درصد کاهش یافته که اگر حوادثی در پارس جنوبی به وقوع نمی پیوست سهم فرآورده‌های نفتی در سبد سوخت نیروگاهی حتی به هشت درصد هم کاهش می‌یافت. سال 92 حدود 42 درصد از سبد سوخت ‌نیروگاه‌های برق فرآورده‌های نفتی بود که ارزش این فرآورده نفتی حدود 18 میلیارد دلار برآورد می‌شود.