آخرین تحولات بازار پلیمرها در آسیا

12:42 - 1400/01/25
بازار بسیای از محصولات پلیمری در آسیا طی هفته‌ای اخیر تحت فشار بوده و عمده علت این امر نیز افزایش ذخایر این محصولات در شرق آسیا به خصوص در بنادر چین به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب به بررسی اجمالی عوامل تاثیرگذار بر بازار برخی پلیمرها  در آسیا طی این هفته بر اساس گزارش موسسه پلاتس می‌پردازیم.

استایرن مونومر:

استایرن مونومر این هفته با افت قیمت شدید مواجه شد. نگرانی در زمینه رشد ذخایر این محصول در چین و همچنین کاهش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت به حساب می‌آید. به گفته فعالان صنعت این محصول میزان موجودی انبار استایرن مونومر معامله گران شرق چین در حال حاضر از مزر 159 هزار تن عبور کرده که این رقم در 20 ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. در عین حال کاهش تقاضا در صنایع پایین دستی و همچنین افت قیمت در معاملات آتی این محصول در بازارهای آتی و داخلی چین نیز فشار ملموسی را بر قیمت وارد ساخته است. معامله گران بازار محصولات پلیمری از کاهش ملموس تقاضا برای اتایرن مونور از سوی تولیدکنندگان HIPS خبر می‌دهند. گفتنی است که در هفته منتهی به جمعه گذشته قیمت استایرن مونومر در قراردادهای سی اف آر چین با افتی 107 دلاری به 1293 دلار رسیده است.

پلی اتیلن:

کاهش قیمت پلی اتیلن در معاملات آتی بازار کالایی دالیان و همچنین تقاضای ضعیف برای پلی اتیلن سبک در بازارهای صادراتی، قیمت این محصول را در هفته گذشته در مسیر نزولی قرارداد. در جنوب شرق آسیا نیز فعالان بازار از افزایش ذخایر این محصول خبر می‌دهند. پیش رو بودن تعطیلات سال نو در تایلند در ماه آوریل یکی از دلایل کاهش تقاضا در جنوب شرق آسیا و رشد ذخایر پلی اتیلن سبک به حساب می‌آید.

 پلی اتیلن سبک خطی نیز در این هفته تحت تاثیر تزلزل قیمت در قراردادهای آتی بازار کالایی دالیان در این هفته کمی ارزان شد. رشد ملموس سطح ذخایر این محصول در بنادر چین طی هفته‌های اخیر بازار را تحت فشار قرار داده و زمزمه‌هایی نیز از صادرات مجدد پلی اتیلن سبک خطی از بنادر چین به دیگر مناطق آسیایی در این روزها به گوش می‌رسد. در این میان کمبود عرضه محموله‌های صادراتی از مبدا خاورمیانه به تبع بروز مشکلاتی در سایت تولید پلی اتیلن شرکت پتروشیمی قطر کمی از فشار موجود بر بازار را در این هفته کاهش داده است.

در این میان بازار پلی اتیلن سنگین روزهای آرامی را پشت سر گذاشت و در معاملات کم حجم این هفته، قیمت‌ها دستخوش تغییر ملموسی نشد. انتشار اخباری مبنی بر احتمال کم شدن عرضه این محصول در ماه‌های پیش رو از فشار هفته‌های گذشته بر بازار این محصول کاسته است. گفتنی است شرکت پلی اتیلن بانکوک قصد دارد یکی از زیرمجموعه‌های خود با ظرفیت تولید سالانه 500 هزار تن پلی اتیلن سنگین را در سال در ماه می ‌به مدت چهار هفته به منظور فرآیند تعمیرو نگهداری تعطیل کند. تغییرات قیمت انواع پلی اتیلن‌ها در هفته‌ای که گذشت را اینجا بخوانید.

پلی پروپیلن:

با وجود ادامه روند رو به افول پلی پروپیلن در بازاهای آتی و نقدی داخلی چین، قیمت این محصول در بازارهای صادراتی شرق آسیا تغییر ملموسی را در هفته منتهی به چهارشنبه گذشته پشت سر نگذاشته است. بالا بودن قیمت این محصول در جنوب و جنوب شرق آسیا یکی از دلایل عدم سقوط قیمت در بازارصادراتی چین به حساب می‌آید. معامله گران چینی در حال حاضر مشغول صادرات مجدد پلی پروپیلن به مقاصد مذکور هستند و همین امر نیز در ثبات قیمت‌ها در بنادر چین موثر بوده است. تغییرات قیمت پلی پروپیلن در طول هفته را اینجا مطالعه کنید.

پی وی سی:

بازار صادراتی پی وی سی در آسیا شرایط با ثباتی را در هفته منتهی به چهارشنبه گذشته پشت سر گذاشت. حجم معاملات در بازار این محصول در حال حاضر بسیار پایین است چرا که بسیاری از مشتریان منتظر انتشار پیشنهادهای قیمت قراردادهای ماه آوریل از سوی تولیدکنندگان در هفته آینده هستند. گفتنی است که برخی فعالان بازار از احتمال رشد 20 تا 30 دلاری قیمت در قراردادهای ماه آوریل از سوی تولیدکنندگان چینی و هندی خبر می‌دهند. آخرین تغییرات قیمت پی وی سی را اینجا بخوانید.

متانول:

رشد روزافزون سایت‌های تولیدی متانول به الفین (MTO) به خصوص در چین، این محصول را به یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت محصولات پلیمری تبدیل کرده است. بازار متانول در شرق آسیا طی این هقته تحت فشار قرار گرفت و شاهد افت قیمت در بسیاری از مناطق به علت کاهش تقاضا و بهبود روند عرضه بودیم. در بازار داخلی چین قیمت این محصول بیش از 15 دلار سقوط کزد. در بازار هند تقاضا در سطح قابل قبولی بود.  در این هفته شاهد آغاز به کار مجدد سایت شماره دو پتروشیمی زاگرس بودیم و بدین ترتیب این پتروشیمی در حال حاضر با 70 تا 80 درصد از ظرفیت خود در حال کار است. نوسانات قیمت متانول را نیز می توانید اینجا مطالعه کنید.