مولفه‌های تاثیرگذار خارجی‌ها در بورس

13:23 - 1400/01/25
عضو شورای عالی بورس معتقد است: شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا حدی در کشور فراهم شده است، اما تداوم این روند، بستگی به کنترل تورم، نرخ ارز و ادامه‌ سیاست‌های جاری دارد.

سازمان بورس و اوراق بهادار: حسین عبده تبریزی در این باره تاکید می‌کند: شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا حدی در کشور فراهم شده است، اما تداوم این روند بستگی به کنترل تورم و نرخ ارز و ادامه‌ سیاست‌های جاری دارد. به گفته وی اگر شرایط سیاسی به گونه‌ای پیش برود که نرخ ارز پرش کند، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس هم به مثابه‌ زیرمجموعه‌ کل سرمایه‌گذاران خارجی، دچار تاخیر و آسیب جدی خواهد شد؛ بنابراین، نرخ ارز نباید دچار نوسان‌ها و تلاطم‌های شدید شود، هر چند که متناسب با نیاز اقتصاد و در شرایط بازار باید قیمت آن اصلاح شود.

به گفته عبده تبریزی اگرچه در حال حاضر شرایط بسیار تسهیل‌شده، اما فکر می‌کنم هنوز هم سرمایه‌گذاران خارجی محافظه‌کارانه وارد بازار سرمایه ما خواهند شد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اینکه خارجی‌ها بیایند و یک شرکت خاصی را بخرند و روی آن کار کنند یا در صندوق‌های اختصاصی فعالیت کنند، بیشتر احتمال وقوع دارد تا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در سبد سهام در بورس صورت گیرد. این نکته را نباید فراموش کرد طبعا وضعیت بازارها در سال ۹۶ ارتباط مستقیم با وضعیت سیاسی و از جمله انتخابات پیش‌رو خواهد داشت.