افزایش 10 درصدی صادرات پتروشیمی‌ها

13:28 - 1400/01/25
وزیر نفت با اشاره اینکه هیچ کشوری به اندازه ایران‌ خوراک کافی برای تخصیص واحدهای پتروشیمی ندارد تاکید کرد: ایران در سال گذشته با تامین خوراک بیشتر توانست میزان تولیدات وزنی و صادراتی محصول‌های پتروشیمی را ۱۰ درصد افزایش دهد.

خوراک بیشتر، صادرات بیشتر

بیژن زنگنه وزیر نفت در آئین افتتاح سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با تایید مطلب فوق گفت: سال گذشته با تامین خوراک بیشتر توانستیم میزان تولیدات وزنی و صادراتی محصول‌های پتروشیمی را ۱۰ درصد افزایش دهیم. وزیر نفت با اعلام اینکه در این دولت میزان تولید محصول‌های پتروشیمی ۸ میلیون تن افزایش را تجربه کرد، گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران‌ خوراک کافی برای تخصیص واحدهای پتروشیمی ندارد این در حالی است که خوراک مورد نیاز این صنعت یا تولید شده یا طی اجرای طرح‌های موجود، به زودی تولید می‌شود. زنگنه از یک تغییر سیاست بزرگ دولت در زمینه اجرا و مالکیت طرح‌های پتروشیمی نام برد و تصریح کرد: اجرا و مالکیت بسیاری از طرح‌های NGL را به لحاظ اجرا و مالکیت به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم. در زمینه گازهای فلر به عنوان خوراک نیز باید گفت این گازها با قیمتی تقریباً رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان این صنعت قرار می‌گیرد.

6 طرح 40 میلیارد دلاری

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین با اشاره به مجموعه سیراف یادآور شد: روزانه ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی وارد این مجموعه می‌شود که منجر به تولید ۱۱ میلیون تن نفت شیرین می‌شود؛ به همین منظور NGL، پروپان و بوتان مورد نیاز این مجموعه در نظر گرفته شده که در صورت تقاضای مطلوب داخلی یا خارجی برای سرمایه‌گذاری، تخفیف‌هایی هم در نظر گرفتیم. به گفته وی ۶ طرح به ارزش ۴۰ میلیارد دلار طراحی شده که برای تامین آن، علاوه بر منابع داخلی، به منابع خارجی نیز احتیاج است. البته صندوق توسعه ملی نیز منابعی را در اختیار دارد اما تنها منبع ما به شمار نمی‌رود. این در حالی است که مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی تاکید کرده: در سال جدید ظرفیت اسمی تولید این صنعت را به ۷۲ میلیون تن در سال ارتقا می‌دهد.