مدار صعودی در معاملات

13:41 - 1400/01/25
با شروع معاملات روز جاری، رشد بیش از 200 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن دوباره دماسنج شاخص در کانال 80 هزار واحدی را رویت می‌کنیم. در این مهم حضور موثر حقوقی در نمادهای شاخص‌ساز در کنار نقدینگی در نماد شرکت‌های کوچکتر قابل ردیابی است.
مدار صعودی در معاملات

در حالی که یک ساعت از آغاز معاملات روز جاری می‌گذرد، رشد 208 واحدی شاخص کل بورس تهران قابل رویت است. این مهم به افزایش 0.26 درصدی شاخص کل بورس تهران منجر شده است. در کنار این رویداد، رشد 0.32 درصدی شاخص هم‌وزن نیز نشان‌دهنده اقبال معامله‌گران به نمادهای کوچکتر بازار است. از سویی در حالی که تنها دو روز کاری تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده است، سطوح حمایتی در برخی نمادها (از جمله خودرویی‌ها) و ورود نقدینگی به نمادهای کوچکتر که نشان از افزایش تقاضای معامله‌گران دارد، به دلایل رشد قیمت‌ها اشاره دارد. علاوه بر این حضور فعال حقوقی‌ها نیز در بزرگان بورسی مشاهده می‌شود. در کنار این باید توجه داشت که حجم پایین معاملات، ذهن نگران فعالین بازار در آستانه انتخابات را نشان می‌دهد.

در این راستا حضور خریداران در نمادهای قندی، از افزایش معنادار تقاضا در این نمادها حاکی است. پس از وقفه چند روزه‌ای که در معاملات عمده این نمادها رصد شد (فشار فروش بالا در این نمادها، افت بیش از 4 درصدی شاخص این گروه را به همراه داشت)، رشد بیش از 2 درصدی شاخص این گروه را با رویت افزایش قیمت‌ها در نمادها (صف خرید در «قشکر»، «قنیشا» و «قشرین» از این دست است) مشاهده می‌کنیم (هر چند حجم معاملات در این نمادها نسبتا پایین است). همچنین در اشاره به حضور حقوقی‌ها در رشد شاخص در معاملات امروز، می‌توان از رفتار معاملاتی آنها در «فارس» نام برد. معامله بلوکی در مرز 2 میلیونی در این نماد (که پیش‌تر این نوع معاملات را در این نماد در اخبار «دنیای بورس» بارها رصد و اشاره شد) در کنار حمایت حقوقی‌ها در «اخابر» و رشد قیمت این نماد با خرید بیش از 3 میلیونی (89 درصد حجم معاملات) و خالص خرید 11 میلیونی این سهام‌داران در «خساپا» به این مهم اشاره دارد.