به گزارش اکوایران، در اولین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز چهارشنبه 27 هزار و 441 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 366 هزار واحد رسید. این بیشترین ریزش شاخص در یک ماه اخیر است. شاخص هم وزن نیز امروز با کاهش 6 هزار و 586 واحدی در سطح 376 هزار و 884 واحدی ایستاد.

 همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 341 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 625 واحد قرار گرفت.

خروج نقدینگی حقیقی

امروز پس از 3 روز، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 529 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 30 میلیارد تومان بود. پس از شستا، فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای تأثیرگذار بر شاخص

امروز نمادهای «فولاد»، «فارس» و «شستا» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «بورس»، «انرژی3» و «کالا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «توسن» و «کپرور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

پرتراکنش‌ترین نمادها

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و شستا و بورس در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فجهان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 57درصدی به رقم 5 هزار و 565 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 598 میلیارد تومان بود که 11 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و به کمترین رقم در 4 هفته اخیر رسید. ارزش معاملات خرد با کاهش 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 797 میلیارد تومان رسید که 68 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

افزایش عرضه‌ها در بورس

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 149 درصد افزایش یافت و 274 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 57 درصد افت کرد و در رقم 54 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد خمحور (شرکت تولید محور خودرو) با صف‌ خرید 29 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خمحور، نمادهای لابسا (شرکت آبسال) و شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 36 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس