به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا که عصر روز گذشته روی 29 هزار و 250 تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز از مرز 29 هزار و 500 تومان گذشته و روی 29 هزار و 540 تومان قرار گرفت. امروز نخستین روز شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام بود و قیمت دلار به مرز 29 هزار تومان نزدیک شد. اینکه قیمت دلار در روز شروع دور جدید مذاکرات روی بیشترین مقدار سال جاری قرار گرفت، نشانه این است که فعالان بازار امید زیادی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ندارند.

افزایش دامنه نوسان قیمت دلار

البته یک علت دیگر نیز برای رشد قیمت دلار قابل تصور است. پیش از این تحلیل‌گران می‌گفتند با شروع دور جدید مذاکرات فضای بازار خبری می‌شود، فعالیت نوسان‌گیران در بازار زیاد می‌شود و دامنه نوسان قیمت دلار رشد می‌کند. در نتیجه احتمال دارد روند صعودی قیمت دلار تحت تاثیر عدم اطمینان حاکم بر فضای بازار و استفاده نوسان‌گیران از این فضا اتفاق افتاده باشد.

به هر روی قیمت دلار در ادامه قدری افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول امروز روی 29 هزار و 370 تومان قرار گرفت. باید دید آیا تب صعودی قیمت دلار با بیرون آمدن اخبار مذاکرات فروکش می‌کند و قیمت دلار به عقب بازمی‌گردد، قیمت دلار در سطوح جدید پایدار می‌ماند یا اینکه پیش‌بینی دلار 35 هزار تومانی محقق می‌شود.

تاثیر طولانی شدن مذاکرت بر بازار دلار

اظهار نظر برخی دیپلمات‌های اروپایی حاکی از آن است که هنوز زمان برای رسیدن به توافق با ایران وجود دارد و ممکن است مذاکرات احیای برجام تا پایان سال میلادی آتی طول بکشد. اگر این مسئله درست باشد و مذاکراتی طولانی پیش رو باشد، احتمالا بازار ارز روزهای پرتلاطمی را پیش رو خواهد داشت. این مسئله چندان مطلوب نیست و بازار پرنوسان به طور کلی انتقال منابع به جیب نوسان‌گیران را به دنبال دارد.

دلار بازار ارز

واکنش قیمت سکه به رشد قیمت دلار

امروز نخستین روز هفته برای طلای جهانی بود و قیمت طلا در ساعت 11 و 24 دقیقه صبح به وقت ایران با رشد محدود نسبت به پایان معاملات روز جمعه روی 1795 دلار قرار داشت. محرک اصلی قیمت سکه در شروع معاملات امروز نه تغییرات قیمت طلا بلکه رشد قیمت دلار بود. قیمت سکه در شروع معاملات امروز تحت تاثیر نوسان صعودی قیمت دلار از مرز 12 میلیون و 700 هزار تومان عبور کرد. قیمت سکه در شروع معاملات امروز 12 میلیون و 720 هزار تومان بود. قیمت سکه صبح امروز بالای مرز 12 میلیون و 700 هزار تومان پایدار نبود و حول آن نوسان می‌کرد. حباب قیمتی سکه 12 میلیون و 700 هزار تومانی با احتساب قیمت 29 هزار و 450 تومان برای دلار حدود 2 درصد به دست می‌آمد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در نخستین روز شروع دور جدید مذاکرات رقم‌هایی بالای مرز 29 هزار و 500 تومان را به ثبت رساند. قیمت سکه نیز تحت تاثیر رشد قیمت دلار در نزدیکی 12 میلیون و 700 هزار تومان قرار گرفت. برخی احتمال می‌دهند مذاکرات احیای برجام تا پایان سال 2022 ادامه یابد، در این صورت روزهای پرنوسانی پیش روی بازار دلار است.