گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

بورس در رکود / سهامداران در راه خروج

17:56 - 1401/04/21
اکوایران: روز سه‌شنبه شاخص‌های بازار سهام نزول کردند، شاخص هم وزن بیش از باقی نماگرها افت کرد و ریزش شدیدی کرد.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه 21 تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا نزولی بود و در 50 دقیقه ابتدایی تا کف یک میلیون و 480 هزار واحد پائین آمد. اما پس از آن شاخص کمی بالا آمد اما نتوانست تا سطح روز گذشته رشد کند.

 

در نهایت در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 483 هزار و 532 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 4 هزار و 65 واحد افت کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان با تنزل 4 هزار و 84 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 405 هزار و 475 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس  با 122 واحد کاهش به رقم 19 هزار و 698 واحد رسید. 

بورس در رکود / سهامداران در راه خروج11

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 37 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 175 درصد رشد کرد و در رقم 22 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کالا، نمادهای وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) و تکنو (شرکت تکنو تار) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غنوش (شرکت نوش مازندران) تعلق داشت که ارزش آن 6 میلیارد تومان بود. پس از غنوش، نمادهای فمراد، قچار، لسرما و کاما بیشترین صف فروش داشتند. 

غلبه سمت نزولی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 162 نماد رشد قیمت داشتند و 436 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 73 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیستمین روز متوالی منفی شد و 425 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 20 میلیارد تومان بود. پس از تفارس، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «میدکو» و «کچاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «شبریز»، «مبین» و «شپنا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «دماوند» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «فرابورس» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و شاوان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «کشاورزی و دامپروری»، «محصولات غذایی»، «قند و شکر» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» کاهش یافت و قرمزترین صنایع بورس بودند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 4 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 15 هزار و 880 میلیارد تومان بود که 76 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 821 میلیارد تومان رسید. 

 بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 114 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شاوان و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام دی با تعداد 564 میلیون و 221 هزار و 588 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خگستر تعلق داشت. نمادهای خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس در رکود / سهامداران در راه خروج20