نقشه بازار سهام در اولین روز هفته؛

بورس 6 تایی شد / خروج سهامداران از سهام پرسپولیس و استقلال

16:53 - 1401/06/12
اکوایران: امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 430 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه دوازدهم شهریور ماه، شاخص کل بورس تهران با ریزش 12 هزار و 460 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 426 هزار و 935 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس با افت 3 هزار و 926 واحدی در سطح 407 هزار و 973 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 149 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 160 واحد باقی ماند.  

خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 430 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 34 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد فپنتا اختصاص داشت. پس از فپنتا، نمادهای شپدیس، کترام، دانا و پارسان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

بورس 6 تایی شد / خروج سهامداران از سهام پرسپولیس و استقلال1

بزرگان سبز و قرمز بازار

امروز نمادهای «فملی»، «شبندر» و «حکشتی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «شپدیس»، «پارسان» و «پترول» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فرابورس» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «صبا»، «کوثر» و «بنو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ریزش پرسپولیس و استقلال

نماد پرسپولیس در دومین روز معاملاتی ریزش 2 درصدی را پشت سر گذاشت. نماد پرسپولیس با خروج پول حقیقی مواجه بود. معاملات نماد استقلال نیز با خروج یک میلیارد تومان پول حقیقی همراه بود و پنجمین روز نزولی را ثبت کرد. 

افزایش ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 20 هزار و 6 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 929 میلیارد تومان بود که 75 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 944 میلیارد تومان رسید. 

رشد صف‌های فروش در بازار سهام

در معاملات شنبه 54 نماد صف خرید داشتند و 62 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید به 155 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 309 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 32 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 45 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد شپارس (شرکت محصولات پارس) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از شپارس، نمادهای ولغدر (شرکت لیزینگ خودرو غدیر) و بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خزامیا (شرکت زامیاد) تعلق داشت که ارزش آن 27 میلیارد تومان بود. پس از خزامیا، نمادهای انرژی3، زنگان، حخزر و زکشت بیشترین صف فروش را داشتند.