پیش بینی بورس امروز 20 مهر 1401 / سیگنال‌های مثبت به بازار سهام

12:04 - 1401/07/20
اکوایران: روز گذشته شاخص‌های بازار سهام رشد قابل توجهی داشتند. به نظر می‌رسد بازار پس از مدت‌ها نسبت به اخبار مثبت واکنش نشان می‌دهد. آیا این روند امروز هم ادامه دارد؟

به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 20 مهر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 9 هزار و 662 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 313 هزار و 582 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 3 هزار و 205 واحد بالا آمد و در رقم 378 هزار و 900 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 142 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 915 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 455 نماد رشد قیمت و 195 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 70 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 30 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ کویر تایر (پکویر)، شرکت ایران تایر (پتایر) و شرکت صنایع شیمیایی فارس (شفارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ لیزینگ ایران و شرق (ولشرق)، شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) و شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غشاذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی)، سخزر (شرکت سیمان خزر) و فمراد (شرکت آلومراد) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت دامداری تلیسه نمونه (تلیسه) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس امروز 20 مهر 1401 / سیگنال‌های مثبت به بازار سهام1

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه 89 نماد صف خرید داشتند و 44 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 25 درصدی به 253 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 50 درصد کاهش یافت و 80 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 10 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 157 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 20 مهر 1401 / سیگنال‌های مثبت به بازار سهام7

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس) با صف‌ خرید 35 میلیارد تومانی برای چهارمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تپسی، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شدند و تنها دو نماد فمراد و حپترو صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در روز گذشته شاخص کل رشد قابل توجهی داشت. نکته قابل تأمل ورود پول به نمادهای بزرگ بازار بود. 5 نمادی که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند با ورود پول حقیقی مواجه بودند. با این حال خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد اما روند نرولی میزان پول حقیقی خروجی ادامه پیدا کرد. 

نمادهای شپنا، فولاد، فملی، شبندر، شتران، شپدیس، نوری، بفجر، وغدیر، شفن، وبملت، کچاد و شستا بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشتند. 

نمادهای غزر، بپاس، ونوین، میدکو، آریان، شستا، ملت، وپاسار، ولشرق و بالبر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. دیروز برخلاف روزهای پیشین ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 2 درصدی نسبت به دوشنبه به 2 هزار و 250 میلیارد تومان رسید. 

تحلیل گران تکنیکی معتقدند شاخص در محدوده حمایت قرار دارد و قیمت‌ها نیز به کف رسیده‌اند و باید رشد کنند. تحلیل گران بنیادی نیز معتقدند ارزش ذاتی سهام بسیاری از شرکت‌ها بیش از قیمت بازاری آنهاست و در صورتی که گزارش‌های ماهانه آن‌ها حاوی عملکرد مثبت باشد، شاهد رشد قیمت بخشی از بازار خواهیم بود. 

دیروز رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم شمول مالیاتی سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه گذاری موجب رشد قیمت نمادهای بانکی شد. از سوی دیگر نمادهای پالایشی و شیمیایی نیز تحت تأثیر اخبار و حواشی مربوط به نرخ‌های پایه و کرک اسپرد با تقاضای بالایی مواجه بودند. بنابراین به نظر می‌رسد بازار پس از مدت‌ها نسبت به اخبار مثبت واکنش نشان می‌دهد. با این وصف بورس امروز را می‌تواند صعودی آغاز کند.

پیش بینی بورس امروز 20 مهر 1401 / سیگنال‌های مثبت به بازار سهام7