بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش بینی بورس فردا 24 دی 1401 / گلایه های بودجه ای فعالان بازار سرمایه

13:55 - 1401/10/23
بازار بورس تهران در روز چهارشنبه با افت بیش از 16 هزار واحدی همراه شد و نماد های شستا ، کگل ، خودرو و نماد فولاد مبارکه اصفهان جز تاثیرگذاران منفی روز کاری چهارشنبه باشند. خیلی از اهالی بازار سرمایه این افت روز چهارشنبه را به واسطه خبر های منتشر شده از بودجه می دانند خبر هایی که با واکنش های اهالی بازار سرمایه همراه شده است.

به گزارش اکو ایران، ارزش معاملات روز چهارشنبه بورس تهران حوالی 10 هزار و 700 میلیارد تومانی می شد و ارزش بورس نیز به رقم 6 هزار و 98 همتی رسیده بود اوضاع و احوال همه گروه های بازار سرمایه رنگ و رخ قرمزی را به خود گرفته بود.

 

شاید مهمترین خبر و نکته روز قبل در بازار سرمایه تعیین نرخ خوراک گاز صنایع بود که با رقم 7000 تومانی رسید. خبرگزاری تسنیم در نیمه های بازار اعلام کرد که  طبق بودجه سال آینده، سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها نسبت به سال گذشته رشدی ۴۰ درصدی داشته و به ۷۰۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که در ماه های ابتدایی پاییز همه انتظار کاهش نرخ را داشتند و صحبت های مطرح شده در مورد نرخ های زیر 4 هزار تومانی بود.

در حالی که قیمت ها در هاب های جهانی با کاهش مواجه شده اند و ایران با ذخایر عظیم گازی باید بیشترین قیمت فروش را داشته باشد آن هم نه در بازار های جهانی بلکه در بازار داخلی. و باز هم صحبت های وزیر نفت و همچنی مشاور تیم مذاکره کننده ایران جز بیشترین ترند های این روز ها در فضای مجازی شد.

در طی روز های گذشته یکی از صحبت های فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی دست به دست می شد و گلایه و زبان حال این روز های اهالی بازار سرمایه شد.

این فعال بازار سرمایه این طور عنوان کرده است  " که برای تهیه بودجه در این دولت، کافیست که اکسل را در حد جمع و تفریق آموخته باشی. حالا می توانی بودجه دولت جمهوری اسلامی را تهیه کنی چون همه چیز با یک نرخی رشد میکند.

بودجه به ما میگوید که دولت چشم انداز رشد نرخ ارز، تورم و نظایر آن را برای سال 1402، حداقل 40درصد می داند. در واقع رشد دریافتی های دولت از شرکت های صادرات محور نشان می دهد که مبنا را دلار 50.000 تومان گذاشته اند و خوب این سیگنالی است که به جامعه مخابره خواهد شد. "

همچنین درحالی که طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده  بود که در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرده، طبق مصوبه این بانک، سود سپرده‌های سالانه تا سقف ۲۰ درصد مجاز است و بیش از آن تخلف محسوب می‌شود. بنابراین احتمالاً مجوز افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۸ به ۲۰ درصد به بانک‌ها داده شده است. البته این موضوع بعد از ابلاغ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی دور از ذهن نبوده است.

اما انتهای هفته پیش مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو به بورس کالا نامه ای نوشته است و در این نامه خواستار لغو عرضه 5 هزار دستگاه دنا شده است !

که اهالی بازار سرمایه این مضوع را دلیل اصلی صف فروش شدن نماد خودرو در روز چهارشنبه می دانند.

اما پس از پیگیری ها سازمان بورس ، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است که  لغو عرضه دنا در بورس بدلیل ملاحظات ناشی از ورود سازمان بازرسی بوده است.

سازمان بورس هم در نامه به مدیرعامل ایران خودرو خواسته است تا برنامه منظم هفتگی خودروهای پذیرش شده ایران خودرو در بورس کالا تا پایان سال و همچنین برنامه درخواست پذیرش خودروهای جدید اعلام را اعلام کند.

اما نمودار شاخص بورس تهران نشان می دهد که شاخص بورس تهران همچنان در محدوده یک میلیون 645 تا یک میلیون 650 هزار واحدی قرار دارد محدوه ای که به عنوان سطح 113 درصد فیبوناچی موج قبلی نیز شناخته می شود . جایی که به عنوان اولین هدف الگوی هارمونیک AB=CD  نیز هم نام گذاری شده است.

اهالی تکنیکالیست معتقد هستند که شاخص بورس تهران می تواند تا سقف کانال صعودی ایجاد شده رشد را تجربه کند اما نکته ای که برای این موضوع وجود دارد و ممکن است که به شاخص اجازه عبور به اعداد و ارقام بالاتر را ندهد  وجود واگرایی در سقف اندیکاتور RSI  در این محدوده است.

البته اتفاقات بودجه را نیز نباید نادیده گرفت سال گذشته همین حوالی با افزایش نرخ خوراک گاز به رقم 5 هزار تومانی شرکت های پتروشیمی با مشکلاتی مواجه شدند که از جمله این شرکت ها می توان به شرکت زاگرس اشاره کرد. که در یک سال گذشت با بازدهی منفی  بیش از  60درصد همراه شده است.

حالا بادی دید برای روز شنبه باز هم بازار سرمایه مسر نزولی را در پیش خواهد گرفت و یا به روند صعودی هفته های گذشته خود پایبند است. در صورتیکه شاخص روند نزولی را به خود بگیرد می توان گفت که الگوی هارمونیک ایجاد شده تصمیم ندارد به اعداد و اهداف بالاتری برسد . و به اولین هدف قیمتی رضایت داده است.

 

پیش بینی بورس فردا 24 دی 1401 / گلایه های بودجه ای فعالان بازار سرمایه0