بررسی تغییرات ارزش دلاری بورس تهران و روند شاخص کل

مقایسه ارزش دلاری بورس تهران با سقف سال 99

11:16 - 1402/01/16
ر روز‌های اخیر شاخص کل بورس تهران سقف 2 میلیون و 100هزار واحدی را برای اولین بار شکست. تراز شاخص کل بورس تهران در روز سه شنبه 15 فروردین ماه درحالی 2 درصد از سقف تاریخی مرداد ماه سال 99 پیشی گرفته است که ارزش دلاری بورس تهران به نسبت روز 19 مرداد ماه 99 بیش از 56 درصد ریزش داشته است.

رشد شاخص کل بورس تهران از ابتدای اسفند ماه 1401 باعث شده تا برخی از فعالان این بازار نسبت به روند صعودی پیش‌روی بازار سهام دچار تردید شوند. برخی نیز معتقدند که بازار سهام بورس تهران به نسبت بازار‌های موازی خود عقب‌ماندگی شدیدی داشته و با رشد تراز اسفند ماه فقط بخشی از این عقب‌ماندگی جبران شده است.

هرکدام از این تحلیل‌ها نیز بر پایه تعدیل و یا مقایسه شرایط شاخص‌های سهامی در کنار سایر بازار‌های موازی و یا پی به ای بازار بیان می‌شوند. در این گزارش نیز سعی داریم تا با تعدیل ارزش ریالی بازار بورس تهران به نسبت قیمت روز دلار در بازار آزاد، مقایسه‌ای از شرایط طی شده و روند پیش روی بازار سهام داشته باشیم.

نرخ تسعیر ارز 28 هزار و 500 تومانی؛ از جیب پالایشی‌ها به پتروشیمی‌ها

ارزش دلاری بورس تهران در انتهای دی ماه سال 98 که شاخص کل در تراز 410 هزار واحدی قرار داشت و اولین موج صعودی بازار سهام در حال آغاز شدن بود؛ بالغ بر 115 میلیارد دلار بود. ارزش دلاری بورس تهران در فروردین ماه سال 99 تا 170 میلیارد دلار افزایش یافت و شاخص کل نیز در همین زمان به تراز 690 هزار واحدی رسیده بود.

روند صعودی ارزش دلاری بازار با ورود جریان پول حقیقی در کنار عدم رشد شدید نرخ دلار در بازار آزاد باعث شد تا در روز 19 مرداد ماه سال 99 که بیش از دو سال و نیم از آن می‌گذرد؛ ارزش دلاری بورس تهران در تراز 2 میلیون و 78 هزار واحدی به بیش از 356 میلیارد دلار برسد. پس از ریزش بازار در پاییز ۹۹ و رسیدن تراز شاخص کل بورس تهران به زیر یک میلیون و 200 هزار واحدی، ارزش دلاری بورس به زور به کمتر از 200 میلیارد دلار می‌رسید.

با تمام این تفاصیل و با وجود شروع روند صعودی شاخص کل در اسفند ماه 1400، ارزش دلاری بورس نتوانست با رشد تراز شاخص کل و رشد ارزش ریالی بازار افزایش قابل توجه‌ای داشته باشد. با شروع رکود معاملاتی در خرداد 1401 ارزش دلاری بورس تهران در حالی که نرخ دلار بازار آزاد برای چندین ماه ثابت بود؛ به زیر 200 میلیارد دلار رفت و تا ۷ ماه پس از آن که روز‌های اخیر نیز جزء از آن بوده‌است؛ ارزش دلاری بازار نتوانسته به سطح 200 میلیارد دلار بازگردد.

حتی با رشد تراز شاخص کل بورس تهران از ابتدای اسفند 1401 تا به امروز که سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی را پشت سرگذاشته‌ایم؛ ارزش دلاری بورس تهران برای هفتمین ماه پیاپی از 160 میلیارد دلار عبور نکرده است. در حال حاضر با وجود گذر کردن شاخص کل بازار از سقف تاریخی 2 میلیونی مرداد 99؛ ارزش دلاری بورس تهران 56.6 درصد کمتر از ارزش دلاری بورس در اواسط تابستان 99 است.

حال مسئله اطمینان برروی اهمیت ارزش دلاری بازار برای تحلیل روند پیش‌روی بازار سهام مطرح می‌شود که قالبا اتفاق نظری بر آن در میان تحلیل‌گران وجود ندارد و هر سرمایه‌گذار باید در ارتباط با این مسئله به صورت شخصی تصمیم بگیرد. با این وجود تجربه ثابت کرده است که با هر موج صعودی اصلاح آن نیز در کمین است که به نسبت شدت موج صعودی و یا نزولی قدرت دارد و با توجه به روند صعودی با شیب تند در اسفند ماه اخیر توصیه می‌شود تا در سرمایه‌گذاری با انواع چشم‌انداز‌ها از احتمال اصلاح روند اخیر شاخص کل بر حذر باشید.