هزینه فیزیوتراپی شانه چقدر است؟

11:45 - 1402/01/27
ارزیابی اولیه‌ای که قبل از درمان فیزیوتراپی انجام می‌شود، تاثیر بسیاری روی هزینه کلی که باید بپردازید خواهد داشت.

در صورتی که شانه شما آسیب دیده باشد ممکن است به عارضه‌هایی مانند خشکی و گرفتگی شانه مبتلا شده باشید، بنابراین ممکن است پزشک فیزیوتراپی را توصیه کند تا به کاهش درد و بهتر شدن عملکرد و پویایی آن کمک کند. فیزیوتراپی مزایای زیادی دارد  و توانایی بهبود کیفیت زندگی شما را به همراه دارد. به مطالعه ادامه دهید تا در مورد اینکه هزینه فیزیوتراپی شانه چقدر است و عوامل مختلفی که ممکن است روی هزینه آن تاثیر بگذارند، مطلع شوید.

قیمت فیزیوتراپی شانه

در صورتی که پزشک یا متخصص فیزیوتراپی، فیزیوتراپی شانه را برای شما تجویز کند و بخواهید در مورد هزینه دقیق آن بدانید، احتمالا باید مطلع شوید هزینه دقیق این درمان بسته به چندین عامل مختلف متفاوت است. بنابراین برای اطلاع از هزینه دقیق باید با متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

چه عواملی بر هزینه فیزیوتراپی شانه تاثیرگذار هستند؟

هزینه فیزیوتراپی شانه چقدر است؟8

عوامل مختلفی که روی هزینه فیزیوتراپی شانه تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

عامل دیگری که در هزینه نهایی فیزیوتراپی شانه شما تاثیر گذار است، نوع مرکزی است که به آن مراجعه میکنید. برای مثال اگر به یک مرکز تخصصی فیزیوتراپی یا توانبخشی خصوصی مراجعه کنید قطعا باید هزینه بیشتری نسبت به هزینه خدمات فیزیوتراپی در بیمارستان های دولتی پرداخت کنید. 

بیماری که قرار است درمان شود.

هر بیماری نیاز به برنامه درمانی خود دارد که ممکن است هزینه‌های متفاوتی نیز داشته باشد. به طور مثال هزینه فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه نسبت به هزینه فیزیوتراپی برای درمان کشیدگی تاندون شانه بیشتر خواهد بود. زیرا هرچه آسیب جدی تر باشد به جلسات درمانی بیشتر نیاز است.

پیچیدگی آسیب

بسته به صدمه‌ای که به شانه وارد شده و می‌خواهید با فیزیوتراپی آن را درمان کنید، هزینه درمان می‌تواند متغییر باشد. مشخصا هرچه صدمه حاد‌تر باشد، هزینه درمان بیشتر می‌گردد.

روش‌های درمانی

متخصصان فیزیوتراپی روش‌های درمانی بسیاری دارند که با استفاده از آنها درد را کاهش داده، دامنه حرکتی بیمار را بهتر کرده، استقامت را بهبود داده و پویایی شانه را بیشتر می‌کنند. این متخصصان احتمالا از یخ، گرما، تحریک الکتریکی، ماساژ درمانی و یا فناوری اولتراسوند در طی جلسه درمانی استفاده کنند. بسیاری از متخصصان ممکن است چند مورد ذکر شده را با هم ترکیب کنند. بعلاوه، متخصص فیزیوتراپی در طی تمامی ورزش‌های درمانی که برای کاهش درد و فشار طراحی کرده است، شما را راهنمایی کرده، استقامت شما را افزایش داده، دامنه تحرک شما را تقویت کرده و عملکرد عمومی شما را بهبود می‌بخشد. در نتیجه با در نظر گرفتن تمامی عوامل ذکر شده و بسته به روش‌های درمانی که برای شما تجویز می‌شود، هزینه درمانی می‌تواند متفاوت باشد.

تعداد جلسات فیزیوتراپی

یک جلسه فیزیوتراپی معمولا 30 تا 90 دقیقه زمان نیاز دارد و 2 تا 3 جلسه در هفته خواهد بود. در اکثر موارد، احتمالا درمان بلافاصله بعد از ارزیابی اولیه متخصص فیزیوتراپی شروع می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از بیماران یک جلسه ارزیابی و سپس فیزیوتراپی را برای تسریع فرایند درمان خواهند داشت. اما این روند ممکن است در بیماری‌های مختلف متفاوت باشد، در برخی موارد اختلالات شانه، ممکن است نیاز به جلسات درمانی بیشتری باشد تا درمان مطلوبی مشاهده شود، بنابراین تعداد جلسات مستقیما روی هزینه نهایی فیزیوتراپی شانه تاثیر می‌گذارد.

هزینه ارزیابی اولیه

ارزیابی اولیه‌ای که قبل از درمان فیزیوتراپی انجام می‌شود، تاثیر بسیاری روی هزینه کلی که باید بپردازید خواهد داشت. مثلا، پزشک ممکن است در جلسه اول ارزیابی اولیه را انجام دهد. پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی، تمام بدن را ارزیابی، برنامه مراقبتی را تهیه میکند، درمان را شروع کرده، به شما در مورد بیماریتان اطلاعاتی ارائه داده و برنامه ورزشی و خانگی برای شما تجویز می‌کند. در مجموع متخصص فیزیوتراپی یک یا چند مورد از موارد زیر را انجام می‌دهد:

  1. پزشک میزان استقامت عمومی شما را می‌سنجد.

  2. دامنه حرکتی شما را مشخص می‌کند.

  3. سطح انعطاف پذیری شما را بررسی می‌کند.

  4. تعادل شما ارزیابی می‌شود.

  5. پویایی مفاصل شما بررسی می‌شود.

  6. عملکرد عصبی شما بررسی می‌گردد.

  7. در مورد داشتن درد و شدت آن از شما سوالاتی می‌شود.

  8. عملکرد قلب شما ممکن است بررسی شود.

  9. برخی پزشکان عملکرد ریوی شما را نیز ارزیابی می‌کنند.

  10. عملکرد حرکتی شما ارزیابی می‌شود.

موقعیت مکانی

مکان زندگی شما می‌تواند روی هزینه فیزیوتراپی شانه شما به شدت تاثیر بگذارد. در مناطقی که هزینه زندگی بالاتر است، مانند شهرهای بزرگ، متخصص طب فیزیکی ممکن است هزینه بیشتری را به خاطر موقعیت مطب خود دریافت کند. در مناطقی که هزینه زندگی پایینتر است، مخارج ممکن است پاینتر باشند.

هزینه ویزیت روزانه

ویزیت روزانه برای بررسی پیشروی برنامه مراقبتی شما در نظر گرفته شده است. تکرار درمان بر اساس دستورالعمل‌های ثبت شده در ارزیابی اولیه بوده و اغلب با بهبود شما کاهش می‌یابد. ویزیت روزانه معمولا هزینه کمتری نسبت به ارزیابی اولیه دارد، زیرا متخصص فیزیوتراپی فقط یک بار می‌تواند هزینه ارزیابی اولیه را دریافت کند. جلسات درمانی معمولا 30 تا 90 دقیقه زمان خواهند برد.

مدت زمان جلسه

برای اکثر اقدامات درمانی، بر اساس زمان هزینه پرداخت خواهید کرد. اقدامات درمانی تخصصی و قابل پرداخت باید توسط متخصص فیزیوتراپی معتبر انجام شود.

مهارت پزشک طب فیزیکی

مهارت‌های متخصص فیزیوتراپی شامل مهارت‌های نرم و سخت می‌شوند. یعنی متخصصان فیزیوتراپی برخی از مهارت‌ها را آموزش می‌بینند و برخی دیگر ذاتی هستند. مثلا، استقامت جسمانی مهارتی است که به مرور زمان و توسط ورزش کردن بدست می‌آید، اما دلسوزی مهارت نرمی است که اغلب در ذات انسان به وجود می‌آید. هرچه متخصص فیزیوتراپی مهارت بیشتری داشته باشد، هزینه بیشتری باید پرداخت کنید.

برنامه ریزی بیمه شما

در اکثر موارد، طرح‌های بیمه‌ای هزینه پرداختی شما را کاهش می‌دهند. بیمه درمانی معمولا 50 تا 80 درصد هزینه‌های خدمات پزشکی ضروری را پرداخت می‌کنند. برای اطلاع در مورد اینکه آیا بیمه هزینه فیزیوتراپی شانه شما را پرداخت می‌کند یا خیر، باید به شرکت بیمه خود مراجعه کنید.

چگونه کمترین هزینه را برای فیزیوتراپی شانه داشته باشیم؟

هزینه فیزیوتراپی شانه چقدر است؟5

در مجموع می‌توانید با استفاده از نکات زیر، کمترین هزینه را برای فیزیوتراپی پرداخت کنید:

  • انتخاب پزشکی که با بیمه شما قرارداد دارد.

  • انتخاب پزشکی که نیاز به تجهیزات ندارد.

  • دوره معمول ویزیت را به خاطر بسپارید.

  • تحقیق کنید که متوسط بیماران چند جلسه ویزیت شده‌اند تا خوب شوند.

اما به خاطر داشته باشید که هزینه پایین‌تر همیشه به معنی ارائه خدمات بهتر نیست، گاهی با پرداخت هزینه کمی بیشتر، به نتایج بهتری خواهید رسید.

کلام آخر

همانطور که بیان شد، هزینه فیزیوتراپی تحت تاثیر عوامل بسیاری است. در مجموع هزینه فیزیوتراپی شانه بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شود، زیرا فواید بسیاری دارد:

  • فیزیوتراپی برای اجتناب از نیاز به عمل جراحی برای رفع مشکل شما ممکن است مفید باشد.

  • فیزیوتراپی تعادل بدنی شما را تقویت کرده و از زمین خوردن شما که می‌تواند روی سلامت و کیفیت زندگی شما موثر باشد ، ممانعت می‌کند.

  • اگر مبتلا به دیابت یا دیگر بیماری‌های عروقی هستید، روش‌های ارائه شده توسط متخصص فیزیوتراپی برای شما مفید خواهند بود.

بنابراین هرچند گاهی هزینه می‌تواند بالا باشد، اما زمانی که به نتایج مورد نظر خود می‌رسید، ارزش آن را دارد.