نقشه بازار سهام در روز دسه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲؛

رشد 52 درصدی ورود سرمایه به بورس / تقاضای حقیقی برای سایپا و ایران خودرو

16:20 - 1402/01/29
روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پنجمین روز کاری متوالی مثبت شد و هزار و 350 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به دیروز افزایش 52 درصدی داشته است. امروز نمادهای خساپا (سایپا) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین ارزش معامله و بیشترین ورود پول حقیقی بازار را داشتند.

در معاملات روز سه‌شنبه، 29 فروردین 1402،  شاخص بورس  تهران 36 هزار و 147 واحد -معادل 1.58 درصد- نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 325 هزار و 434 واحد بالا آمد. بدین ترتیب شاخص یک رکورد جدید را به ثبت رساند و به کانال 2.3 میلیونی رسید.

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با رشد 16 هزار و 4 واحد -معادل 2.1 درصد- در رقم 756 هزار و 664 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با رشد 356 واحدی به رقم 29 هزار و 308 واحد رسید. شاخص هم وزن در  فرابورس  هم روند صعودی داشت و با افزایش 3 هزار و 487 واحد به سطح 134 هزار و 218 واحد رسید. 

افزایش ورود پول حقیقی به بورس 

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پنجمین روز کاری متوالی مثبت شد و هزار و 350 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به دیروز افزایش 52 درصدی داشته است. 

امروز نماد خساپا (شرکت سایپا) با 168 میلیارد تومان بیشترین ورود پول را داشت. پس از خساپا، دیگر نماد خودرویی، «خودرو» (شرکت ایران خودرو) با 131 میلیارد تومان بیشترین ورود پول را داشت. نمادهای حکشتی، بجهرم و کوثر در رتبه‌های بعدی ورود سرمایه حقیقی قرار داشتند. 

رشد 52 درصدی ورود سرمایه به بورس / تقاضای حقیقی برای سایپا و ایران خودرو4

رشد ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 64 هزار و 827 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 41 هزار و 11 میلیارد تومان بود که 63 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 10 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 19 هزار و 280 میلیارد تومان رسید که دومین رکورد ارزش معاملات از ابتدای سال 1401 است. 

نمادهای پرمعامله

در معاملات امروز نماد خودرو (ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 658 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خگستر و خاور در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خساپا با تعداد یک میلیارد و 909 میلیون و 265 هزار و 965 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد کرمان و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

رشد 52 درصدی ورود سرمایه به بورس / تقاضای حقیقی برای سایپا و ایران خودرو19

صف‌های بازار 

در معاملات سه‌شنبه، 226 نماد صف خرید داشتند و 11 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 24 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 434 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 200 درصدی به 60 میلیارد تومان رسید. 

نمادهای پیشران بازار سهام 

امروز نمادهای وغدیر، وبملت، میدکو، شستا و خودرو بزرگان سبزپوش بازار بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل پارس، بوعلی و رانفور نمادهایی بودند که اثر منفی بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای فجهان، شاوان و شرانل بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای مارون، خاور و انتخاب بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خساپا و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کرمان، خاور و کوثر بیشترین تراکنش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

رشد 52 درصدی ورود سرمایه به بورس / تقاضای حقیقی برای سایپا و ایران خودرو10