پیش بینی بورس هفته / هراس از تکرار تجربه 1399

16:56 - 1402/02/08
به نظر می‌رسد هراس از تکرار تجربه سال 99 در میان معامله گران وجود دارد. از سویی برخی از تحلیلگران مصوبات سازمان بورس را نیز در چارچوب همین هراس تحلیل می‌کنند.

در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و ورود پول حقیقی نیز تداوم داشت. با این حال روز چهارشنبه شاهد افت 3 هزار واحدی شاخص کل بودیم. در این هفته برخی نمادهای کوچک و متوسط بازار با حجم بالایی معامله شدند و شاهد ورود پول حقیقی کم سابقه‌ای بودند. نمادهایی که به لحاظ بنیادی و عملکردی تفاوت چندانی با نمادهای دیگر ندارند و به نظر نمی‌رسد جهش‌های آن‌ها علت بنیادی داشته باشد.

در چنین شرایطی نگرانی معامله گران افزایش می‌یابد که مبادا رفتار هیجانی در بازار گسترش یافته یا این ظن شکل می‌گیرد که برخی اطلاعات نهانی دارند. در وضعیتی که تحلیل‌ها و آمار و ارقام گواهی برای رشد برخی نمادها ندارند، توجه معامله گران به صف‌های بازار و شایعات معطوف می‌شود و از بررسی‌ داده‌ها و گزارش‌های  مالی فاصله می‌گیرند. در حالی که همواره کارشناسان حوزه مالی به معامله گران توصیه می‌کنند به ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها که برآمده از دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه شرکت‌ها است توجه کنند.  

روندهای درونی بازار 

در اولین روز از اولین هفته معاملاتی اردیبهشت شاخص 2 هزار واحد رشد کرد. شاخص در روز سه‌شنبه بیش از 42 هزار واحد صعود کرد و روز چهار‌شنبه نیز افت 3 هزار واحدی داشت.

در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 41 هزار و 155 واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1.7 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 25 هزار و 740 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 3.4 درصدی را ثبت کرد.

از سوی دیگر در تمامی روزهای معاملاتی این هفته، شاهد ورود پول به بازار بودیم. روز دوشنبه 554 میلیارد تومان و روز سه‌شنبه 954 میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شد. 

این روند روز چهارشنبه نیز برای نهمین روز کاری متوالی تداوم داشت و 714 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد. در مجموع کل هفته، 2 هزار و 222 میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد شد که میانگین روزانه آن 740 میلیارد تومان است. 

عوامل سیستماتیک 

روز چهارشنبه شاخص در نیم ساعت ابتدایی معاملات بیش از 16 هزار واحد ریزش کرد و در نیمه دوم معاملات توانست بخشی از این ریزش را جبران کند. در نیمه اول شاهد موج عرضه خصوصا در نمادهای بزرگ خودرویی، خودرو و خساپا بودیم. برخی از ناظران بازار معتقدند ریزش نیمه اول معاملات متأثر از مصوبه سازمان بورس درباره سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجاز بود که از حداکثر ۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق و تا سقف ۳۰ درصد از تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌پذیر به حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق و تا سقف ۱۵ درصد از تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌پذیر تغییر یافت.

هراس از تکرار 99

برخی ناظران معتقدند اثر این مصوبه در بازار چشمگیر نیست و تنها اثر روانی داشته  است و در روزهای آتی این اثر در بازار دیده نخواهد شد. با این همه، به نظر می‌رسد هراس از تکرار تجربه سال 99 در میان معامله گران وجود دارد. از سویی برخی از تحلیلگران مصوبات سازمان بورس را نیز در چارچوب همین هراس تحلیل می‌کنند. گذشته از انتقادات درباره تصمیمات اخیر سازمان بورس، گروهی از فعالان بازار سرمایه معتقدند سازمان بورس نتوانسته از فرصت رشد بازار برای عرضه شرکت‌ها در بازار و عمق بخشیدن به بازار سرمایه استفاده کند. در شرایطی که بازار در ماه‌های اخیر صعودی بوده و شاهد ورود سرمایه بوده است عرضه شرکت‌های جدید می‌توانست به تقاضاهای جدید پاسخ بدهد و عمق بازار را افزایش دهد. بنابراین ریسک توقف رشد بازار در این شرایط وجود دارد.

فعلا نیروهای صعودی در بازار دست بالا را دارند و شاخص هم وزن در این هفته نیز به صعود ادامه داد. به نظر می‌رسد معامله گران تا انتشار گزارش‌های مالی سالانه منتظر خواهند ماند.