بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش بینی بورس فردا 19 اردیبهشت 1402 / روزی که برای بازار سرمایه تمام نمی‌شد!

17:45 - 1402/02/18
اکوایران: نماگر بازار سرمایه در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از 5 درصدی مواجه شد و تمام نقشه بازار را به رنگ سرخ درآورد. امروز برای اهالی بازار سرمایه به یک روز طولانی تبدیل شد و 18 اردیبهشت ماه 1402 روزی تمام نشدنی برای بازار سرمایه محسوب می‌شد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری شاخص بورس تهران افت 125 هزار واحدی را تجربه کرد و به رقم 2 میلیون و 314 هزار واحد رسید. ارزش بازار بورس که وارد کانال 9 هزار 300 همتی شده بود با افت این چند روز دوباره به محدوده‌های 8 هزار و 500 همتی رسید. 

 

این در حالیست که خیلی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در انتهای هفته پیش وضعیت بازار سرمایه را برای هفته جاری متعادل و مثبت ارزیابی کرده بودند و گروه بانکی و خودرویی را برای این هفته از گروه‌های پیشتاز بازار می‌دانستند. اما این گروه‌ها یک روز در محدوده مثبت بیشتر دوام نیاوردند و مسیر نزولی را در پیش گرفتند.

بازار سرمایه برای دومین روز پیاپی با خروج بیش از 3 هزار میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها همراه شد تا در نهایت در دو روز کاری اخیر بیش از 7 هزار میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار سرمایه خارج شود.

پیش بینی بورس فردا 19 اردیبهشت 1402 / روزی که برای بازار سرمایه تمام نمی‌شد!9

خروج 3000 میلیارد تومان پول در یک روز

خبرهای روز 

یکی از خبرهای مهم امروز تقاضای فعالان بازار سرمایه برای تعطیلی بورس به استناد به قانون بازار و تشکیل جلسه شورای عالی بورس برای بررسی وضع موجود بود.

مدیرعامل اتحادیۀ تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران: گفته که «شورای قیمت‌گذاری، نرخ شیر خام را کیلویی ۱۵ هزار تومان تصویب کرد. شیر خام پیش از این کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود که با این افزایش قیمت رشد حدود ۲۵ درصدی نرخ شیر خام را شاهد خواهیم بود.»

سخنگوی وزارت خارجه درباره نصب دوربین‌های آژانس در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران گفت: سیاست جدی ما حل‌وفصل مشکلات و سوءتفاهم‌ها با آژانس است. سیاست این است اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود.

 همچنین مقدمات بازگشایى سفارتخانه‌هاى ایران و عربستان در حال انجام است در حال آماده‌سازی ساختمان‌هایمان در ریاض و جده هستیم تا سفارتخانه‌ها بازگشایی شوند. ایران در اجرای تعهدات خود جدی است.

پیش بینی بورس فردا 19 اردیبهشت 1402 / روزی که برای بازار سرمایه تمام نمی‌شد!12

افت بیش از 125 هزار واحدی بورس تهران در یک روز که منجر به خروج سنگین پول حقیقی از بازار شد

بررس تکنیکالی شاخص بورس تهران

نماگر اصلی بازار سرمایه در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از 5 درصدی همراه شده بود و تمام نقشه بازار را به رنگ سرخ در آورده بود و امروز برای اهالی بازار سرمایه به یک روز طولانی تبدیل شد و 18 اردیبهشت ماه 1402 روزی تمام نشدنی برای بازار سرمایه محسوب می‌شد.

نماگر بازار سرمایه با افت بیش از 125 هزا واحدی به محدوده 2 میلیون و 314 هزار واحدی رسید و بازار بورس تهران روز سرد و سنگینی را تجربه کرد.

از منظر تکنیکالی چند روزی بود که اندیکاتورهای مختلف هیجان خرید بیش از اندازه را به بازار مخابره می‌کردند و خیلی از اهالی بازار بی‌توجه به این موضوع در صف‌های خرید همچنان قرار داشتند. شاید خیلی از تکنیکالیست‌ها و یا افرادی که به دنبال اصلاح شاخص بورس بودند این حجم از اصلاح و افت را در یک روز پیش بینی نمی‌کردند و حتی انتظار یک روند فرسایشی را برای بازار می دیدند اما به هر حال شاخص دو روز اصلاح سنگین را تجربه کرد و شاهد خروج بیش از 6 هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بودیم .

اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه برای سطوح حمایتی یا مقاومتی که روی نمودارها رسم می‌کنند از قواعدی خاص بهره می‌برند. از جمله استفاده از سطوح فیبوناچی ، به همین دلیل و با توجه به شرایط پیش آمده انتظار دارند که بازار تا محدوده 23 درصدی موج قبلی و یا 38 درصد موج قبلی از منظر فیبوناچی اصلاح داشته باشد. تا به تواند خود را دوباره احیا شده ببیند و به مسیر قبلی باز گردد.

اما باید دید برای چند روز پایانی این هفته بازار بورس تهران این اعتماد از دست رفته زخمی را که به زحمت و پس از سال 1399 بدست آورده بود را دوباره کسب خواهد کرد و بازار باز هم روی خوشش را به سرمایه گذران نشان می‌دهد؟ و یا این حجم از خروج نقدینگی از بازار به سمت بازارهای موازی بازار سرمایه هدایت می شود. جایی که می‌شد از این میزان نقدینگی به درستی و در مسیر صحیح استفاده کرد اما جز بی‌اعتمادی به بازار عایدی دیگری از روند صعودی ایجاد شده در این چند ماه اخیر نصیب بازار سرمایه نشد.