هم‌نوایی قیمت در سکه کالایی و آزاد

11:35 - 1402/05/24
در معاملات روز دوشنبه قیمت سکه در بورس کالا به حدود 28 میلیون و 100 هزار تومان رسید که حکایت از همسویی نگاه معامله‌کنندگان این دارایی در بازار آزاد با بازار سرمایه دارد.

معاملات گواهی سپرده سکه بورسی در بورس کالای ایران اگرچه نسبت به ریزش روز شنبه حال و روز بهتری داشت اما با اندکی کاهش نسبت به روز یکشنبه پی گرفته شد و همین امر توانست چهره قیمت‌ها در روز گذشته قرمز رنگ کند. بر این اساس معاملات روز دوشنبه در بورس کالای ایران در حالی ادامه یافت که در این روز قیمت هر دلار آمریکا حدودا 49 هزار و 100 تومان و قیمت هر سکه در بازار آزاد در محدوده 28 میلیون و 300 هزار تومان بود.

گرفتاری جهانی طلا

بازار فلزات گرانبها در عرصه بین المللی این روزها تفاوت چندانی با بازار داخلی ندارد. در حالی که در بازار داخل درجا زدن قیمت دلار آمریکا در زیر محدوده 50 هزار تومانی دلیل اصلی بی‌تفاوتی در طرف تقاضای سکه عنوان می‌شود. در بازار جهانی عامل متفاوتی سبب شده تا خریداران بین المللی این فلز گرانبها فعلا انگیزه خاصی برای بالابردن آمار خرید اونس جهانی نداشته باشند. به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی دلیل اصلی چنین رویکردی این است که هم اکنون نه فدرال رزرو به هدف گذاری دو درصدی خود در کنترل تورم رسیده و چشم انداز اقتصادی کشورهایی نظیر آمریکا خبر از رسیدن تورم به محدوده دو درصد در آینده نزدیک می‌دهند. همین امر باعث شده تا بازار نسبت به افزایش نرخ‌های بهره در حوزه پولی یورو و آمریکا خاطر جمع نباشد و قیمت طلا را در محدوده 1900 تا 1955 دلار گرفتار نوسان سازد.

سکه بورسی به عقب نشست

نماد سکه رفاهی در بورس کالای ایران روز گذشته افتی 0.28 درصدی داشت. در این روز بهای هر واحد قابل معامله از این گواهی پردادو‌ستد در بورس کالا به حدود 281 هزار تومان رسید که حکایت از تعیین قیمت 28 میلیون و 100 هزار تومانی سکه در نماد مذکور دارد. بر این اساس می‌توان گفت که در روز گذشته با توجه به ثبت همین قیمت در معاملات سکه بازار آزاد بهای آن در هر دو بازار به یک سطح رسیده که امری تقریبا نادر است. البته باید به خاطر داشت که در نمادهایی نظیر گواهی سکه بانک آینده قیمت سکه کالایی ارزانتر رقم خورد به محدوده 27میلیون و 950 هزار تومان رسیدکه با توجه به ارزش 32 میلیارد و 600 میلیون تومانی سکه رفاه و جمع معاملات یک میلیارد و 800 میلیون تومانی سکه بانک آینده، رقم معاملات بانک مذکور برای تحلیل قیمت‌ها چندان قابل اتکا نیست. در معاملات صندوق های کالایی بر پایه سکه نیز وضعیت تقریبا به همین شکل بود و پر معامله‌ترین نمادها با افت قیمت رو به رو بودند.