تأثیر 90 همتی تغییر نرخ تسعیر ارز بر زنجیره پتروپالایشی

12:03 - 1402/06/14
با اعلام رسمی مبنا قرار گرفتن نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به عنوان نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی؛ زنجیره پتروپالایشی کشور تغییرات درآمدی و هزینه‌ای قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

امروز خبر تغییر ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورسهای کالایی توسط رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی سازمان بورس منتشر شد. مطابق این خبر، قیمت 28 هزار و 500 تومانی، که تا الان مبنای محاسبات قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات پتروپالایشی کشور در بورس کالا بود؛ به قیمت دلار حواله مرکز مبادله طلا و ارز تغییر کرده است.

این مسئله چندین اثر مهم بر درآمدزایی و سودآوری شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی کشور خواهد داشت. شاه‌میرزایی، معاون وزیر نفت در فروردین ماه امسال گفته بود که نرخ 36 هزار و 400 تومانی برای مبنای محاسباتی نرخ فروش محصولات پتروشیمی‌ها در داخل کشور اعلام شد اما بلافاصله به دلیل تأثیر تورمی، این تغییر نرخ قابل قبول نبود و به نرخ 28 هزار و 500 تومانی بازگشتیم. سال 1401 در مجموع حدود ۱۲ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در داخل به فروش رفت که ارزش آن معادل ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

قیمت مرکز مبادله مبنای نرخ تسعیر خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی شد

پس از انتشار خبر تغییر ارز مبنای محاسباتی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز قیمت‌های جدید محصولات پتروشیمی را بر پایه ارز 37 هزار و 535 تومانی اعلام کرد که در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

با درنظر گرفتن فروش داخلی 10 میلیارد دلاری پتروشیمی‌های کشور در سال قبل و افزایش 9 هزار و 35 تومانی ارز مبنای محاسباتی، می‌توان گفت که در یک سال آینده پتروشیمی‌های کشور در صورت ثبات سایر شرایط از جمله مقدار فروش، 90 هزار و 350 میلیارد تومان رشد درآمدزایی خواهند داشت. 

سال گذشته 242 میلیارد متر مکعب گاز در کشور مصرف شد. سهم مصرف گاز پتروشیمی‌ها از کل گاز مصرفی کشور در سال 1395 حدوداً 8.6 درصد بوده که می‌توان گفت نزدیک به 20 میلیارد و 812 میلیون متر مکعب از گاز مصرفی سال گذشته به این صنعت اختصاص داشته است. از سوی دیگر، اصلاح مصوبه نرخ گاز صنایع و بازگشت به نرخ فرموله بر مبنای ارز 28 هزار و 500 تومانی، سقف  5 هزار و 354 تومانی برای هر متر مکعب گاز تعیین می‌کرد که با نرخ دلار حواله مرکز مبادله، این سقف تا 7 هزار و 51 تومان افزایش می‌یابد. با این تفاسیر و با در نظر گرفتن حجم مصرف گاز پتروشیمی‌ها، این تغییر نرخ حدوداً 35 هزار و 323 میلیارد تومان افزایش هزینه نیز روی دست پتروشیمی‌های کشور خواهد گذاشت.

رشد تقاضا و ورود سرمایه به بورس در روز تعیین تکلیف نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی