ریزش زمستانی تورم در استان‌های کشور؛ تورم نقطه‌ای همه استان‌ها کاهش یافت

14:16 - 1402/11/09
در دی ماه امسال بیشترین تورم نقطه به نقطه برای استان یزد و کمترین آن برای استان سیستان و بلوچستان بوده است. همچنین این تورم در همه استان‌های کشور نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران تورم دی ماه 1402 را منتشر کرده و در آن به تورم به تفکیک استان‌ها اشاره کرده است. تورم همان تغییرات شاخص قیمت در یک بازه زمانی است. تورم کل کشور در مقیاس نقطه به نقطه در دی ماه امسال یعنی میزان رشد قیمت‌ها در این ماه نسبت به دی 1401 برابر با 38.5 درصد بوده است. با این حال توزیع تورم در استان‌های کشور یکسان نیست. زیرا مناطق مختلف کشور شرایط اقتصادی متفاوتی را تجربه می‌کنند.

 در این گزارش تورم نقطه به نقطه در دی ماه به تفکیک استان‌ها بررسی شده است. این بررسی نشان می‌دهد در استان یزد قیمت‌ها بیش از سایر استان‌ها افزایش یافته‌اند. همچنین در استان سیستان و بلوچستان نیز تورم کمتر از سایر استان‌ها بوده است.  

بیشترین تورم نقطه به نقطه دی در یزد

 تورم یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که برای جامعه نیز به شدت ملموس است. این شاخص تغییرات قیمت‌ها را نشان می‌دهد. مرکز آمار برای محاسبه تورم ابتدا یک سبد مشخص از کالا و خدمات مورد مصرف مردم را در نظر می‌گیرد. سپس برای نمونه مشخصی از خانوارها تغییرات قیمت این سبد را محاسبه می‌کند. نرخ تورم به بیان ساده از این روش به دست می‌آید.

 در دی ماه امسال میانگین تورم نقطه به نقطه در کل کشور، یعنی تغییرات قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات خانوارها در دی امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، برابر با 38.5 درصد بوده است. به بیان دیگر، قیمت‌ها نسبت به دی سال قبل 38.5 درصد افزایش یافته است. این نرخ در آذر ماه 44.4 درصد و در دی ماه سال گذشته 51.3 درصد بوده است. بنابراین تورم نقطه‌ای نسبت به هر دو زمان کاهش یافته است. باید توجه داشت که کاهش نرخ تورم به معنای ارزان‌شدن کالاها نیست بلکه نشان می‌دهد که قیمت‌ها با سرعت کمتری افزایش یافته است.اما میزان رشد قیمت‌ها در استان‌های کشور تفاوت قابل توجهی داشته است. به طوری که تورم در متورم‌ترین استان 19 واحد درصد بیش از کم‌تورم‌ترین استان بوده است.

 بیشترین تورم نقطه به نقطه کشور در دی 1402 در استان یزد برابر با 46.1 درصد بوده است. کردستان، ایلام و کرمانشاه نیز دیگر استان‌هایی بوده‌اند که تورم در آن‌ها نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است. تورم بالا در این استان‌ها به این معناست که قدرت خرید مردم در آن‌ها بیش از سایر استان‌ها کاهش یافته است.

 از سوی دیگر کمترین رشد قیمت‌ها در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است. در این استان قیمت‌ها نسبت به دی سال قبل 27.1 درصد رشد داشته‌اند.

 همچنین مقایسه تورم نقطه به نقطه در دی امسال نسبت به دی 1401 نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت‌ها نسبت به سال قبل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

ریزش زمستانی تورم در استان‌های کشور؛ تورم نقطه‌ای همه استان‌ها کاهش یافت18

کاهش تورم نقطه به نقطه در همه استان‌ها نسبت به سال گذشته

 بررسی‌ تغییرات تورم نقطه به نقطه نسبت به موقعیت مشابه سال قبل حاکی از کاهش قابل ملاحظه تورم در این یک سال است.

 تورم نقطه به نقطه کل کشور در ابتدای زمستان سال 1401 برابر با 51.3 درصد بوده که در سال جاری با 12.8 درصد کاهش به 38.5 درصد رسیده است. این کاهش به معنی این است که با وجود افزایش قیمت‌ها از سرعت رشد آن‌ها کم شده است.

 این افت سرعت در همه استان‌های کشور نیز قابل مشاهده است. به طوری که بیشترین افت تورم نقطه به نقطه در استان سیستان و بلوچستان به میزان 39.6 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه در این استان از 66.7 درصد در دی پارسال به 27.1 درصد در دی امسال رسیده است. همچنین خراسان شمالی نیز کاهش تورم زیادی را در این یک سال داشته است.

 کمترین کاهش تورم نقطه به نقطه نیز برای استان‌های بوشهر و گیلان بوده است که تورم آن‌ها در این یک سال تنها به میزان 6.5 درصد کم شده است.

ریزش زمستانی تورم در استان‌های کشور؛ تورم نقطه‌ای همه استان‌ها کاهش یافت4