گزارش اکوایران از معاملات بازار سهام

رشد 3 برابری خروج سرمایه از بورس در سالگرد یکشنبه سیاه

16:01 - 1403/02/17
روز دوشنبه و در سالگرد یکشنبه سیاه بازار سهام، برای ششمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 296 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز بیش از 3 برابر -معادل 252 درصد- افزایش یافته است.

امروز سالگرد یکشنبه سیاه بورس تهران است. روزی که به یک باره بورس تهران سقوط کرد و شاخص کل 95 هزار واحد پایین آمد. بسیاری از سهامداران نمی‌دانستند علت این ریزش چیست اما پس از چند هفته مشخص شد که بخشنامه هیئت دولت با امضای معاون اول رییس جمهور در روز 17 اردیبهشت ابلاغ شده که حاکی از تغییر نرخ انرژی صنایع پتروپالایشی بود.

حالا یک سال بعد از آن روز، در معاملات روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 20 هزار و 647 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 239 هزار و 98 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 6 هزار و 938 واحدی در رقم 744 هزار و 100 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با افت 202 واحدی به رقم 24 هزار و 998 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و 611 واحد به سطح 135 هزار و 574 واحد رسید. 

رشد خروج سرمایه از بورس 

روز دوشنبه برای ششمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 296 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز بیش از 3 برابر -معادل 252 درصد- افزایش یافته است. 

امروز نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 21 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای فملی، خساپا، ثپردیس و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کاذر، وتوس، درازک، ختوقا و فزر تعلق داشت.

رشد 3 برابری خروج سرمایه از بورس در سالگرد یکشنبه سیاه1

ریزش بزرگان بازار سهام

امروز فملی بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت و به تنهایی 4 هزار و 516 واحد شاخص را پایین کشید. همراه با فملی، فولاد، فارس، شپنا، وبملت و شبندر نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وامید، سدشت و کویر از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، خاور و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای سپیدار، بپیوند و آ س پ نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و کترام در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز آردینه، خاور و فزر بیشترین تراکنش را داشتند. 

کاهش ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 400 هزار و 827 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 394 هزار و 143 میلیارد تومان بود که 98 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 434 میلیارد تومان رسید. 

رشد 3 برابری خروج سرمایه از بورس در سالگرد یکشنبه سیاه20

پرمعامله‌ترین سهم‌ها

در معاملات امروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 59 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، کترام بیشترین ارزش معاملات را داشت و وتوس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملی و کویر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 554 میلیون و 893 هزار و 196 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خودرو و کویر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

عرضه و تقاضای بورس  

در معاملات دوشنبه، 46 نماد صف خرید داشتند و 71 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 35 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 85 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 87 درصدی به 305 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

رشد 3 برابری خروج سرمایه از بورس در سالگرد یکشنبه سیاه4