ماجرای دنباله‌دار نرخ خوراک بین مجتمعی

16:56 - 1400/01/17
تصمیم‌گیری بر سر تعیین تکلیف نرخ ارز بین مجتمعی خوراک پتروشیمی‌ها همچنان لاینحل باقی‌ مانده است. در حالی که جلسه روز گذشته شورای رقابت با حضور طرف‌های ذی‌نفع با پست‌سرگذاشتن مذاکرات و طرح مباحث جدی همراه شد اما تصمیم گیری نهایی به جلسات بعد موکول شد.

 ‌‌دویست و نود و هشتمین جلسه شورای رقابت دیروز برگزار شد؛ جلسه روز گذشته اگر چه با بررسی مباحث جدی طرفین ذی‌نفع در خصوص بررسی نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی‌ها همراه بود اما به گفته ولی ملکی؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس طرفین هنوز به نتیجه نهایی درباره نرخ خوراک نرسیده‌‌اند و در همین نشست مقرر شد تصمیم‌گیری نهایی به جلسات بعدی شورا موکول شود.

نرخ خوراک اولیه و خام پتروشیمی‌ها اعم از گاز، میعانات گازی و نفتا پیش از این در مجلس تعیین شده بود. گفته می‌شود تغییر مبنای نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها از دولتی به آزاد می‌تواند باعث ورشکستگی برخی واحدهای پتروشیمی شود. رضا شیوا؛ رئیس شورای رقابت هفته پیش از جلسات کارشناسی برای حل این موضوع خبر داده بود اما به نظر می‌رسد اختلاف‌های اساسی در دو سوی درگیر ماجرا باعث شده گشایش در خصوص مساله ایجاد شده به این زودی ارائه نشود. البته به نظر می‌رسد مساله مزبور با اعمال سیاست‌های تک نرخی بدون دردسر حل شود و هزینه‌های منتج از این تصمیم‌ها به آسانی کاهش یابد، امری که نظر نهایی آن را قانون بر عهده سیاست‌گذار پولی گذاشته است.

در همین باره بخوانید: تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه درباره نرخ خوراک