راهکار ایمیدرو برای پرداخت مطالبات

18:24 - 1400/01/17
رئیس هیات عامل ایمیدرو می‌گوید: اگر دولت اجازه دهد به جای طلب خود از محل واگذاری‌ها، اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر می‌کند.

مهدی کرباسیان در مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو عنوان کرد: طبق قانون، باید 70 درصد درآمد ناشی از واگذاری شرکت‌های تحت پوشش سازمان‌های توسعه‌ای به سازمان‌ها برگردد که با احتساب شرکت‌های واگذار شده در ایمیدرو، این رقم به 3500 میلیارد تومان می‌رسد که تنها در سال 1394 به میزان 57 میلیارد تومان به ایمیدرو پرداخت شد که البته 20 میلیارد تومان آن به خزانه برگشت.

به گفته کرباسیان ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و سرمایه گذاری خارجی‌ها، دچار محدودیت مالی است و در شرایط فعلی از دولت انتظار پرداخت پول ندارد، بلکه تنها می‌خواهد دولت حمایت کند تا به اندازه‌ای که ایمیدرو طلب دارد اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کند. در این خصوص جمع‌بندی پذیرفته شده اما عملیاتی نمی‌شود.

ایمیدرو برای برخی طرح‌ها همانند طرح‌های فولادی 65 درصد مشارکت گرفت که از میان این طرح‌ها، واحد آهن اسفنجی طرح فولاد شادگان آماده افتتاح است. طرح فولاد میانه به تولید رسیده و واحد آهن اسفنجی طرح فولاد نی ریز نیز تا پایان شهریور به بهره‌برداری می رسد.

بر مبنای تازه‌ترین گزارش ایمیدرو طرح تولید سنگ آهن کم عیار از باطله های معادن جلال آباد، توسط بخش خصوصی اجرایی شد. تاکنون 2 میلیارد یورو فاینانس برای طرح‌ها گشایش اعتبار شد.