محدودیت های لجستیکی به طولانی ترین رودخانه چین رسید

احتمال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا

19:04 - 1400/01/17
با انتشار اخباری مبنی بر عزم دولت چین برای وضع محدودیت بارگیری و تردد کشتی‌های حامل برخی محصولات پتروشیمی و شیمیایی در رودخانه یانگ تسه به منظور تامین امنیت برگزاری کنگره ملی حزب کمونیست، قیمت‌ها در بازار این محصولات روندی صعودی را آغاز کرده و احتمال تشدید این روند نیز وجود دارد.
احتمال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا

محدودیت‌های لجستیکی در نظر گفته شده از سوی دولت چین در هفته‌های اخیر منجر به رکود نسبی بازار محصولات پتروشیمی و شیمیایی شد. برخی تولیدکنندگان پایین دستی به علت محدودیت‌های حمل و نقل محصولات خود سطح خرید مواد اولیه خود را پایین آورده‌اند امری که به تزلزل قیمت در صنایع بالادستی منجر شد.

در این میان اما خبرهایی از وضع محدودیت بارگیری و تردد کشتی‌های حامل برخی مواد شیمیایی در بزرگترین رودخانه چین به گوش میرسد امری که هیجان جدیدی را به بازارها تزریق کرده است.

هفته روزهای گذشته اداره امنیت دریایی چین در بیانیه‌ای از احتمال وضع برخی محدودیت‌های لجستیکی از تاریخ 11 تا 28 اکتبر خبر داد. در حالی که جزئیاتی از طرح مد نظر این نهاد منتشر نشده، معامله گران از احتمال وضع محدودیت های جدی در زمینه بارگیری و تخلیه برخی مواد شیمیایی سمی و قابل اشتعال در بنادر واقع شده در طول رودخانه یانگ تسه خبر میدهند. براساس اعلام این معامله گران، اطلاعات مذکور از طریق شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات لجستیکی به اطلاع فعالان بازار رسیده است.

در صورت اجرای این طرح فعالیت بنادر مهمی از جمله ژانگ جیاگانگ در نزدیکی شانگهای و بنادر اصلی شهرهای جیانگ یین، تایکانگ و چانگژو متاثر خواهد شد. بنادر مذکور نقش در انتقال محصوات مایع پتروشیمی و شیمیایی نقش پررنگی را ایفا می کنند.

تولیدکنندگان پایین دستی صنعت پتروشیمی و شیمیایی با آگاهی از تاثیرات تعطیلات ملی چین در اویل اکتبر و محدودیت‌های لجستیکی در خلال کنگره حزب کمونیست پیش‌تر سطح خرید خود برای مواد اولیه را پایین آورده بودند اما انتشار این خبر معادلات را بار دیگ برهم زده و این واحدها را در کنار معامله گران به افزایش سطح خرید در بازار نقدی ترغیب کرده امری که منجر به رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر شده است. در حال حاضر تقاضای زیادی از سوی خریدران برای تحویل زودتر از موعد محموله های پایان اکتبر در بازار شکل گرفته است

در حال حاضر قیمت برخی محصولات مانند مونواتیلن گلایکول(MEG) و بنزن رشد نسبتا ملموسی را تجربه کرده‌اند اما هنوز تاثیر وضعیت اخیر بر بازار دیگر محصولات مشخص نیست و باید دید در چند روز آینده قیمت‌ها به کدام سو حرکت خواهند کرد.قیمت MEG رشدی حدود 40 دلار را د هفته جاری تجربه کرده و در بازا وارداتی چین به سطح 950 دلار در هر تن رسیده و بنزن نیز با افزایش قیمت 35 دلاری در روزهای اخیر در سطح 835 دلار قرار گرفته است.