حال و آینده صنعت فولاد

19:33 - 1400/01/17
رسیدن به تولید فولاد در سند چشم‌انداز 1404 که از تولید ۵۵ میلیون تنی، مصرف ۳۵ میلیون تن فولاد و الزام صادرات ۲۰ میلیون تنی را به دنبال دارد مستلزم وجود منابع مالی قابل توجهی است که به تنهایی خارج از توان کارخانه‌های فولادسازی کشور است که در این باره زمینه پایداری بازارهای صادراتی باید مدنظر قرار گیرد.

صنعت فولاد به‌عنوان یکی از پنج صنعت برتر کشور، پیوندهای قوی با صنایعی مانند تولید خودرو، بخش ساختمان و... دارد و به‌طور متوسط در دوره ۹۳-۱۳۸۳ سهم 16.7 درصدی از صادرات، 8.5 درصدی از اشتغال و 16.9 درصدی از ارزش افزوده کارگاه‌های صنعتی را به خود اختصاص داد.

موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در تحلیلی با بررسی وضع موجود و آتی صنعت فولاد، به ارائه راهکاری برای تحریک تقاضای فولاد پرداخته است. بررسی وضع موجود و آتی این صنعت در ایران و جهان نشانگر کاهش تقاضای جهانی فولاد به خصوص از سوی چین (پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به تقاضای ۷۶۶ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۳) به دلیل کاهش رونق اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ و عدم قطعیت در رابطه با چشم‌انداز اقتصاد چین و روند کاهش قیمت‌ها در بازار کالاهای پایه است.

براساس این گزارش تولید فولاد مورد نیاز، مستلزم وجود منابع مالی قابل توجهی است که به تنهایی خارج از توان کارخانه‌های فولادسازی کشور است؛ بنابراین باید بخشی از هزینه‌های آن از طریق بانک عامل تامین شده و بقیه هزینه‌ها در قالب انتفاع از درآمدها و مزایای دوره بهره‌برداری پوشش داده شود.

گزارش «دنیای اقتصاد»‌ را اینجا و گزارش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی را اینجا بخوانید.