پیش‌بینی بانک جهانی از افزایش قیمت نفت‌خام

20:05 - 1400/01/17
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیرامون بازارهای کالایی از احتمال افزایش قیمت نفت خام در ادامه سال جاری و همچنین سال 2018 میلادی به تبع حرکت بیش از پیش بازار این محصول به سوی تعادل خبر داد.
پیش‌بینی بانک جهانی از افزایش قیمت نفت‌خام

براساس گزارش بانک جهانی قیمت نفت خام در فصل سوم سال جاری میلای با رشدی 1/6 درصی به میانگین 50/2 رسیده است. در عین حال میانگین قیمت در 9 ماه ابتدایی سال نیز رشدی 25 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2016 نشان میدهد. علت اصلی رشد قیمت در فصل سوم سال بهبود نسبی تقاضا و افزایش پایبندی اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک به اجرای برنامه کاهش تولید به حساب می‌آید.

براساس گزارش اخیر پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت نفت خام در سال جاری میلادی به 53 دلار در هر بشکه برسد و در سال آینده با حرکت بیش از پیش بازار به سوی تعادل شاهد دستیابی قیمت به سطح 56 دلار باشیم.

در عین حال انتظار می رود که سطح ذخایر جهانی نفت در سال آینده کاهش شدیدی را تجربه نکند چرا که با وجود کاهش از سوی اوپک، رشد عرضه از بخش نفت شیل ایالات متحده بخش اعظمی از افت تولید اوپک را خثی کند.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی تقاضای جهانی نفت خام در سال 2017 با افزایشی 1/6 میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد که سهم کشورهای عضو سازمان توسعه و و همکاری های اقتصادی از این میزان افزایس تنها در سطح 400 هزار بشکه در روز خواهد بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که عرضه نفت با رشدی 400 هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی مواجه شود. انتظار می‌رود که سطح عرضه در خارج از اوپک به میزان 700 هزار بشکه در روز بالا رود اما بخشی از این رشد از با کاهش تولید اوپک خنثی شود.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود به ریسک‌های موجود در سر راه بازار نفت اشاره کرده و از مواردی همچون اخلال در تولید، کاهش ذخایر جهانی به تبع رشد تقاضا، تنش‌های ژئوپولیتیکی به خصوص در لیبی، نیجریه و ونزوئلا و همچنین منطقه کردستان عراق و همچنین کاهش بیش از پیش تولید اوپک به عنوان عوامل احتمالی حمایت‌کننده از قیمت نام برده و در مقابل نیز پایبندی ضعیف به برنامه کاهش تولید اوپک، عدم تمدید این برنامه پسس از پایان ماه مارس 2018، رشد تولید از سوی لیبی و نیجریه  و افزایش بیش از انتظار تولید نفت شیل آمریکا را از جمله عوامل تضعیف‌کننده قیمت معرفی کرده است.