وعده تورم ۵ درصدی بانک مرکزی

22:29 - 1400/01/17
در حالی با ارسال لایحه بودجه دولت و شیب افزایشی قیمت حامل‌های انرژی متناسب با وضعیت رکودی فضای کسب و کار کارشناسان تورم متناسب با این دور جدید افزایشی را محتمل می‌دانند که قائم‌مقام بانک مرکزی از وعده سیاست‌گذار پولی برای کاهش نرخ تورم سال‌های آینده به کمتر از ۵ درصد خبر داد.

اکبر کمیجانی که در اجلاس مشاورین سیانزا سخنرانی می‌کرد، تاکید می‌کند: در دو تا سه سال اول دولت روحانی مقداری از رکود حاکم بر بازارها کاسته شد و ‌ارزش ریال نیز افزایش یافت. مدیریت بانک مرکزی با همکاری دولت توانست در کمتر از یک سال رشد 3 درصدی تولید ناخالص داخلی و کاهش نرخ تورم را شاهد باشد و از سال 2016 شاهد تورم تک‌رقمی بوده‌ایم که در 25 سال گذشته بی‌سابقه بود. کمیجانی البته در وعده‌ای سخت از قول سیاست‌گذار پولی برای کاهش نرخ تورم به کمتر از 5 درصد در سال‌‌های آینده خبر داد.

به نظر می‌رسد با توجه به واقعیت شرایط اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی متناسب با وضعیت رکودی کسب و کار در کشورمان باید در انتظار سیاست‌های درنظر گرفته سیاست‌گذار پولی باقی ماند چرا که با سیاست‌های اعمالی دولت در بودجه 97 احتمال تحقق وعده سیاست‌گذار پولی  با این وضعیت کماکان در سال آینده تا حدی بعید خواهد بود. در این میان البته معاونت سیاست‌گذار پولی هم معتقد است افزایش نرخ تورم در صورت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی موقتی خواهد بود.