شعاع اثر خروج آمریکا از برجام بر بانک‌ها

07:42 - 1400/01/18
مذاکرات ایران با 5 قدرت جهانی بعد از خروج ایالات متحده از برجام در حالی پیگیری می‌شود که ناظران تصمیم آمریکا را بدون تردید قابل اثر می‌دانند اما همچنان دامنه آن را موکول به آینده و به میزان توافق‌ها و مشترکات میان ایران و دیگر قدرت‌های جهانی پیوند می‌دهند.

مذاکره‌های برجامی ایران با کشورهای 1+4 در حالی فعلا بدون نتیجه دنبال می‌شود که فشارهای ایالات متحده بیشترین تاثیر را روی تردید سرمایه‌گذاران گذاشته است. در این میان ایران همواره به جز مذاکرات یمن با اروپا، هر گونه مذاکره غیربرجامی را نپذیرفته و قدرت‌های جهانی نیز در بحث برجام در اختلاف آشکاری با ایالات متحده هستند.

البته خبرهای رسیده نشان از این دارد اتحادیه اروپا برای ادامه فعالیت در ایران گام‌های جدیدی هم برداشته است. تارنمای اروپایی نیویوروپ نوشت: اتحادیه اروپا با به روزرسانی «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی»، سرمایه‌گذاری شرکت‌هایش را در ایران حفظ می‌کند.

کمیسیون اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی در این خصوص اعلام کرد: هدف از این اقدام‌ها کمک به حفظ منافع شرکت‌های اتحادیه اروپا است و پایبندی این اتحادیه را به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نشان می‌دهد. پارلمان اروپا و شورای اروپا بعد از تصویب به روزرسانی این قوانین در 6م ژوئن دو ماه فرصت دارند تا قبل از اجرایی شدن این قوانین مخالفت خود را اعلام کنند.

البته تصمیم خروج آمریکا از برجام و پیش‌تر تهدیدها و فشارها روی روابط بانکی ایران با شرکای اروپایی هم نفوذ داشته است؛ از دید ناظران با وجود فرصت برجام برای افزایش ضریب نفوذ روابط بانکی اما همچنان ارتباطات بانکی با بانک‌های درجه یک و درجه برقرار نبوده است. در این میان نبود مقوله حاکمیت شرکتی در بانک‌های ایرانی و متعهد نبودن آن‌ها به استانداردهای بین‌المللی البته دلیل اصلی عدم شکل‌گیری ارتباطات فضای شکل گرفته قبل از خروج آمریکا از برجام بود.

مدیرعامل بانک رفاه در همین رابطه تایید می‌کند این موضوع می‌تواند تاثیراتی را در پی داشته باشد؛ اما با این اوصاف او بعید می‌داد دامنه این تاثیرات سنگین و قابل‌توجه باشد.محمدعلی سهمانی در توضیح بیش‌تر صحبت‌هایش البته به «ایبِنا» می‌گوید: با وجودی که بعد از برجام فرصت خوبی در فضای بین‌المللی برای همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی ایجاد شد، اما بازهم ارتباطات بانکی با بانک‌های درجه یک و حتی بعضا درجه ۲ برقرار نبود.

در همین رابطه نیز بخوانید:

برجام و رفتار بهینه سرمایه‌گذاران در ایران/ حامد فرنام (روزنامه دنیای اقتصاد)

پایکوبان شکست برجام/ داوود هرمیداس باوند (روزنامه شرق)

همگرایی در شرق، واگرایی در غرب/ محمد نهاوندیان (روزنامه ایران)

تاکید بر عملیاتی شدن تعهدات برجامی/ دستاورد سفر حسن روحانی به شانگهای

تعیین تکلیف برجام تا دو ماه آینده

توصیه هسته‌ای ایران به کره شمالی

ایران در شرایط جدید/ اسحاق جهانگیری

بررسی چالش‌های کشور/ دیدار اساتید دانشگاه با مقام رهبری 

واکنش معکوس به تحریم نفتی ترامپ/ وال استریت ژورنال

راستی آزمایی نقشه عربستان 2030/ گزارش بانک جهانی