روایت جدید از مذاکرات برجامی آمریکا و اروپا

07:56 - 1400/01/18
در شرایطی که بیش از یک ماه از خروج یکجانبه دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهور آمریکا از برجام سپری می‌شود و در این مدت نیز ایران و گروه ۱+۴ تلاش کرده‌اند برجام را حفظ کنند، یک مقام آمریکایی روایت متفاوتی را از پیامدهای تصمیم واشنگتن تشریح کرد.

کریستوفر فورد؛ دستیار وزیر در اداره امنیت بین‌الملل و منع اشاعه وزارت خارجه آمریکا که روز دوشنبه در اندیشکده مرکز امنیت جدید آمریکایی سخنرانی برگزار شد، با اشاره به تبعات خروج آمریکا از برجام می‌گوید: بر خلاف آنچه برخی کارشناسان هشدار می‌دادند، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به بر هم خوردن این توافق و ارتقای سطح غنی‌سازی ایران منجر نشده است.

به گفته کریستوفر فورد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فعلا به از بین رفتن برجام و بازگشت وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به وضعیت پیش از توافق منجر نشده است.  چرا که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اغلب مقام‌های اروپایی اعلام کردند برای حفظ برجام بدون آمریکا در کنار ایران خواهند ماند. همزمان مقام‌های ایران نیز تاکید کرده‌اند که اروپا باید تضمین‌های لازم را به ایران بدهد.

دستیار وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: بگذارید اشاره کنم که با وجود آنکه ایالات‌متحده مشارکت در توافق هسته‌ای با ایران را متوقف کرده، غیبت ایالات‌متحده به فروپاشی این توافق منجر نشده است. قطعا نمی‌خواهم زود داوری کنم، اما همین حد از عدم فروپاشی هم برای ما که در حال بررسی جهان پس از خروج ایالات‌متحده هستیم، درسی دارد.

وی با بیان اینکه پیش از خروج آمریکا از برجام هر روز روزنامه‌ها هشدار می‌دادند که این کار به ارتقای سطح غنی‌سازی ایران یا حتی خروج این کشور از معاهده منع اشاعه (NPT) منجر می‌شود، گفت: ایرانی‌ها با این هشدارها موفق شدند حساسیت اروپایی‌ها را برانگیخته و از توافق واشنگتن و بروکسل علیه تهران جلوگیری کنند.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی با این وجود، تا امروز به‌نظر می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران هنوز کاری بر خلاف تعهداتش در برجام انجام نداده است. شاید ایران حقیقت هشدار ۸ مه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را که گفت اگر این کشور به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود ادامه دهد با مشکلاتی مواجه می‌شود که از هر مشکلی که تاکنون با آن مواجه بوده بزرگ‌ترند»، درک کرده است.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید: طرح کانادا برای قطع روابط دیپلماتیک

در همین رابطه نیز بخوانید:

روایت جدید از مذاکرات برجامی آمریکا و اروپا/ کریستوفر فورد

تعیین سفیر فوق‌العاده قطر در ایران

سه تفاوت مذاکره کره شمالی با برجام/ حسین موسویان

رایزنی تلفنی مکرون و روحانی در برجام

رایزنی وزیر امور خارجه در آینده نزدیک