بازیگران بورس

« آپ » و « سپ » در صدر خرید حقوقی‌ها

08:34 - 1400/01/18
معامله‌گران آخرین هفته خردادماه را با ثبت رکورد در خریدها به پایان رساندند. البته بیشترین خرید سهامداران حقیقی سه صنعت شیمیایی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی و بیشترین خرید حقوقی‌ها نیز «آپ» و «سپ» بود.
« آپ » و « سپ » در صدر خرید حقوقی‌ها

 دنیای بورس- هدیه لطفی: در حالی ورود نقدینگی یکی از مهمترین مولفه‌های اثرگذار بر جهش بی‌سابقه این روزهای شاخص کل بورس است که این امر سبب شد بازدهی 10 درصدی در کارنامه هفتگی بورس به ثبت رسد. بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که این نقدینگی عمدتا از سوی سرمایه‌گذاران خرد به معاملات سهام تزریق شد.

نگاهی به عملکرد بازیگران حقیقی و حقوقی و انتقال سهام در روزهای اخیر شاهد این مدعاست. واقعیت این است که در معاملات هفته گذشته (تنها 4 روزکاری با احتساب تعطیلی روز شنبه) خالص تغییر مالکیت 425 میلیارد تومانی به نفع بازیگران حقیقی بازار رقم خورده است. این موضوع رکودشکنی جدیدی در کارنامه فعالیت سهامداران خرد بازار محسوب می‌شود.

بررسی روند تغییر مالکیت مزبور نشان از آن دارد که این جابه‌جایی در تمامی روزهای هفته در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی قرار داشت؛ روند پرشتاب رشد شاخص در حالی روز یکشنبه با افزایش بیش از 3300 واحدی شاخص کل دنبال شد که شاهد ورود نماگر بازار به محدوده 100 هزار واحدی بودیم.

در این روز خرید پرحجم معامله‌گران حقیقی در ثبت رشد مزبور بی‌تاثیر نبود؛ به طوریکه در این روز تغییر مالکیت 144 میلیارد تومانی به نفع سهامداران خرد ثبت شد.

روند مزبور در روزهای بعد نیز همراه با تداوم رشد بازار، با خالص خریدی مثبت حقیقی‌ها ادامه یافت؛ به طوریکه تغییر مالکیت 96.5 میلیارد تومانی در جریان معاملات روز دوشنبه و جابه‌جایی بیش از 33 میلیارد تومان در معاملات روز سه شنبه و در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی صورت گرفت.

روند مزبور در معاملات آخرین روز کاری هفته با شدت بالاتری دنبال شد؛ به طوریکه بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در این هفته را در معاملات روز چهارشنبه شاهد بودیم. بر این اساس بیش از 151 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. بدین ترتیب در مجموع هفته گذشته شاهد خالص خرید 425 میلیارد تومانی سهامداران خرد بازار بودیم.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در هفته گذشته نشان از آن دارد که سه صنعت شیمیایی، فلزات اساسی و کانه فلزی در صدر خریدهای سهامداران خرد بازار قرار داشته‌اند.

الف) گروه شیمیایی: بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در گروه شیمیایی به بیش از 90 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید. در صدر این گروه نیز تقاضا برای خرید سهام هلدینگ خلیج فارس قرار داشت. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در نماد «فارس» به 50 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید. این نماد در مجموع 4 روز کاری هفته گذشته  توانست بازدهی بیش از 12 درصدی را به نمایش گذارد.

«پترول» نیز با خالص خرید 14.5 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این گروه بود.

ب) فلزات اساسی: همانطور که عنوان شد فلزات اساسی از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته بود که با خالص خریدی در حدود 90 میلیارد تومان دنبال شد. در این گروه بیشترین خرید در نماد فولاد مبارکه بود. «فولاد» که در این 4 روز به بازدهی 14 درصدی دست یافت، تغییر مالکیتی در حدود 50 میلیارد تومان را در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی تجربه کرد. در این مدت شركت توسعه سرمايه رفاه و شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به عنوان دو سهامدار عمده «فولاد» بیشترین عرضه را در این نماد رقم زدند.

ملی مس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که با خالص خرید 28.5 میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بازار همراه شد. «فملی» که به علت ارایه گزارش شفاف‌سازی در خصوص دلایل کاهش درآمدهای عملیاتی و همچنین علت عدم ارایه گزارش عملکرد ماهانه اردیبهشت متوقف شد، در معاملات روز سه‌شنبه بازگشایی شد.

به این ترتیب تنها در دو روز معاملاتی هفته بازدهی بیش از 18 درصدی را کسب کرد. این نماد با فروش 18 میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار 5.21 درصدی مواجه شد. این عرضه در جریان معاملات روز سه شنبه صورت گرفت.

پ) کانه‌های فلزی: در این هفته کانه‌های فلزی نیز با خالص خرید بیش از 86 میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بازار دنبال شد. در صدر این خریدها جمع آوری سهام چادرملو قرار داشت که با خالص خریدی بالغ بر 30 میلیارد تومان همراه شد. فولاد صبانور و گل‌گهر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه دراین گروه بودند که به ترتیب تغییر مالکیت 23 میلیارد تومانی و 20 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی را تجربه کردند.

در این میان پالایش نفت اصفهان نیز رکوردی قابل توجه از سمت سهامداران خرد بازار را در خرید تجربه کرد؛ به طوریکه در مجموع هفته گذشته بیش از 44 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامدارن حقوقی به حقیقی «شپنا» منتقل شد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی معامه‌گران عمده بازار نشان از تمایل این گروه به جمع‌آوری سهام رایانه‌ای دارد؛ به طوریکه خالص خرید 26 میلیارد تومانی را در این صنعت به ثبت رساندند.

در صدر این خریدها نیز تقاضا برای جمع‌آوری سهام پرداخت الكترونيک سامان كيش قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید 27 میلیارد تومانی در این نماد را از سوی سهامداران حقوقی شاهد بودیم. بیشترین خرید نیز در هفته گذشته از سوی بانک سامان به عنوان سهامدار عمده و مالک 28.6 درصدی سهام «سپ» صورت گرفت. نماد «آپ» نیز در مجموع هفته گذشته خالص خرید بیش از 6 میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد و به یکی دیگر از نمادهای مورد توجه در این گروه شناخته شد.