با گمانه‌زنی‌های مطرح شده

برجام زنده می‌ماند؟

09:20 - 1400/01/18
در آستانه تحویل بسته حمایتی اروپا به ایران برای حفاظت از برجام، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد: حتی بدون حمایت آمریکا، توافق هسته‌ای ایران حفظ می‌شود. اگرچه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخبار مربوط به ارایه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در حمایت از برجام را تایید نکرد.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه «پولیتیکو»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در کنفرانس این اتحادیه، ادعا کرد: من از حسن روحانی ضمانت گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، ایران به برجام پایبند بماند. مقام‌های عالی ایران پس از خروج ترامپ از برجام تاکید کردند ایران تنها در صورتی به برجام پایبند خواهد ماند که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به تهران در رابطه با تامین منافع ایران در برجام تضمین دهند.

موگرینی در این باره عنوان کرد: ما مصمم هستیم تا این توافق بین‌المللی را حفظ کنیم. بنابر اعلام برخی رسانه‌های جهان، موگرینی قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل با وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در روزهای آینده دیدار و در مورد چگونگی ادامه برجام گفت‌وگو کند.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

اهمیت FATF در پازل تحریم‌ها/ رضا خسروی (روزنامه دنیای اقتصاد)

هدف آمریکا از فشارهای اقتصادی

پیروزی دوم دیپلماسی ایران

وضعیت خطیر/ علی خرم (روزنامه شرق)

مدارای کج‌دار و مرز با FATF/ احمد حاتمی یزد (روزنامه ایران)