درخواست ضد ایرانی آمریکا از آلمان

10:24 - 1400/01/18
سفیر واشنگتن از برلین خواست از برداشت ۳۰۰ میلیون یورو توسط ایران جلوگیری کند.

در حالی که کشورهای اروپایی در بسته پیشنهادی اخیر که تنها جزییاتی از آن منتشر شد، متعهد به حفظ کانال‌های بانکی، ادامه صادرات نفت‌وگاز ایران و ایجاد جو سرمایه‌گذاری مطلوب در ایران شده‌اند، همزمان آمریکا نیز تلاش‌هایش را با هدف سنگ‌اندازی در این مسیر افزایش داده است.

در این رابطه مقام‌های آلمانی از خواست ایران برای انتقال ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های خود از بانک تجارت ایران-اروپا خبر دادند که این کار نیازمند موافقت دولت آلمان است. اما تنها با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر یک روزنامه آلمانی در گزارشی نوشت که سفیر ایالات متحده در آلمان از برلین خواسته درخواست ایران برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از حساب بانکی‌اش از یک بانک در هامبورگ را نپذیرفته و راه انتقال پول را مسدود کند.

ریچارد گرنل؛ سفیر آمریکا در آلمان، روز دوشنبه ۱۹ تیر در گفت‌وگو با روزنامه پرتیراژ «بیلد» آلمان با اعلام این درخواست گفت که دولت ایالات متحده به‌شدت نگران برنامه‌های تهران برای انتقال صدها میلیون یورو به‌صورت نقدی به ایران است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران خواستار برداشت این پول از حساب‌های دولتی خود در بانک تجارتی ایران - اروپا از شعبه شهر هامبورگ آلمان است. به دلیل تحریم‌های مالی یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی دولت ایران خواستار برداشت این مبلغ و انتقال آن به‌صورت نقد و با هواپیما به داخل کشور است.

دولت ایران اعلام کرده است که این مبلغ را برای تامین ارز سفرهای خارجی شهروندان خود نیاز دارد که به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری‌شان در خارج از کشور استفاده کنند. وزارت دارایی آلمان در همان روز اعلام کرد که در حال بررسی این درخواست ایران است. البته روشن نیست که سازمان فدرال نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان چه هنگام نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهد کرد. این سازمان‌روز دوشنبه به دویچه‌وله گفته بود: در مورد زمان مورد نیاز برای بررسی یک درخواست نمی‌توان پاسخی عمومی داد. این زمان به نوع درخواست و مواردی که باید بررسی شوند، بستگی دارد.

تفصیل گزارش را در «دنیای اقتصاد» اینجا بخوانید.

در همین رابطه بخوانید:

برای تردید و دو دولی دیر است/ علی خرم (روزنامه شرق)

ایران در بازسازی سوریه مشارکت کند؟/ احمد عظیمی بلوریان (روزنامه شرق)

شکست برجام تکرار تجربه جامعه ملل/ محمد امین موسوی (روزنامه شرق)

دوباره کاسبان تحریم/ زهرا کریمی (روزنامه شرق)

اروپا در مسیر متفاوت/ جعفر خیرخواهان (روزنامه اعتماد)

رفع ابهام برای مسکو/ نعمت‌اله ایزدی (روزنامه اعتماد)

نقشه دو مرحله‌ای آمریکا علیه ایران

تکرار مواضع ضد ایرانی پمپئو

تاکید عادل الجبیری بر حسن همجواری عربی- ایرانی

آدرس غلط گروه‌های نفوذ عربی به آمریکا درباره ایران

سفر علی اکبر ولایتی به مسکو

گفت‌وگوی تلفنی ظریف و چاووش اوغلو

نبرد سالخوردگان و جوانان در آمریکا