چگونه می‌توان از بن بست تعیین نرخ دستوری نجات یافت؟

مسیر سوم قیمت‌گذاری خودرو

12:48 - 1400/01/18
با مطرح شدن دوباره مساله بن‌بست تعیین قیمت در بازار و شورای رقابت حالا اما موافقان آزادسازی در بسته پیشنهادی جدیدی مسیر درست قیمت‌گذاری را به دولت ارایه داده‌اند. به نظر می‌رسد هم اکنون و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور هم مصرف‌کنندگان با توجه به کیفیت محصول‌های تولیدی حق درخواست قیمت‌گذاری دستوری را دارند و هم تولیدکنندگان به واسطه افزایش قیمت نهاده‌های تولید، می‌توانند آزادسازی قیمت را درخواست کنند.

موضوع قیمت‌گذاری خودرو در بازار یا شورای رقابت با توجه به افزایش هزینه تولید از یکسو و اصرار دولت به قیمت‌گذاری دستوری از سوی دیگر، باز هم چالش‌برانگیز شده است. همان‌طور که پیش‌تر در «دنیای‌اقتصاد» گفته شد برخی منابع آگاه از مخالفت شخص رئیس‌جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو خبر می‌دهند و اینکه وی آزادسازی را مترادف با افزایش قیمت خوانده و تاکید کرده که بازار هم‌اکنون ظرفیت آزادسازی قیمت خودرو را ندارد. از دیگر سو اما به‌واسطه افزایش سرسام‌آور نرخ ارز هزینه تولید روند صعودی به خود گرفته و خودروسازان نیز که به‌واسطه نبود بهره‌وری و تکنولوژی تولید، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند، در وضعیت بی‌ثباتی قراردارند.

در همین حال شنیده شده موافقان آزادسازی در بسته پیشنهادی جدید به دولت خواسته‌اند دولت شورای رقابت را از قیمت‌گذاری محصول‌های خودرویی کنار گذاشته و از طرفی قیمت خودرو با تامین شرایط لازم آزاد ‌شود.

در راهکاری دیگر اما زنجیره خودروسازی خواهان این است که قیمت‌گذاری در حاشیه بازار تعیین شود، اما پیش‌شرطی نیز قائل است و آن ایجاد بازار رقابتی از طریق حضور برندهای خارجی در بازار خودروی کشور است.

مسیر سومی که خودروسازان پیشنهاد می‌کنند این است که تعیین قیمت خودرو در بازار می‌توان ابتدا محصول‌های تولیدشده در خطوط تولید خودروسازان را به تعداد مشخص به بازارهای هدف صادراتی عرضه کرد، بعد از کشف قیمتی در آن بازارها، قیمت خودرو را برای بازار داخلی تعیین کرد.

گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.