بازیگران بورس (یکشنبه 28 مرداد)

« پارس » در تیررس حقوقی‌ها

15:55 - 1400/01/18
بازیگران خرد بازار با خریدهای پرحجم خود در برخی از نمادها توانستند زمین بازی را به سمت خود تغییر دهند. به این ترتیب در معاملات روز یکشنبه بیش از 89میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد.
« پارس » در تیررس حقوقی‌ها

دنیای بورس: در میان اخبار مهم بازار در جریان روز یکشنبه، بازگشایی سهام «های وب» قرار دارد؛ به طوریکه قرار است این نماد بعد از توقف طولانی مدت سرانجام امروز دوشنبه تحت احتیاط بازگشایی شود. بر این اساس نه تنها در راستای دستورالعمل جدید معاملاتی، محدودیت نوسانی تا 3درصد برای این هم درنظر گرفته شده، بلکه بازارگردانی نیز مدیریت معاملات این نماد را بر عهده گرفته است.

بازارگردانی این امر که طبق گفته های معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران بر عهده تامین سرمایه تمدن است، از یکشنبه شب با تخصیص سهم روبرو شد. بر این اساس 400میلیون سهم «های وب» از پرتفوی سهامدار عمده (سید ایمان میری، مدیر عامل شرکت) خارج و در اختیار بازارگردان قرار گرفت. به این ترتیب درصد مالکیت این سهامدار عمده به 76.34درصد رسید.

جدای از این موضوع بررسی روند جابجایی ها صورت گرفته در بازار روز یکشنبه نشان از تمایل بالای سهامداران خرد به خرید سهام سرمايه‌گذاری ‌صندوق ‌بازنشستگی دارد. این نماد در حالی از ابتدای مرداد ماه با افزایش قیمت همراه شد که در نیمه ماه به دلیل نوسان مثبت بیش از 20درصدی متوقف شد. در نامه شفاف سازی هیچ گونه دلیل خاصی را متوجه این رشد ندانست و به این ترتیب نماد مجدد بازگشایی شد.

از آن تاریخ به بعد نیز با افت و خیزهای قیمتی روبرو شده که در نهایت ثبت بازدهی بیش از 16درصدی را از ابتدای ماه جاری تا کنون برای آن به دنبال داشته است. حال در بازار روز یکشنبه شاهد نوسان مثبت در محدوده حداکثری بود. در این راستا به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد برای خرید سهام مزبور، بانک رفاه كارگران به عنوان سهامدار 1.63درصدی «وصندوق» اقدام به عرضه 30میلیون سهم کرد.

همچنین در گروه شرکت‌های چند رشته ای صنعتی، سرمایه گذاری غدیر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی بود. به طوریکه خالص خرید بیش از 6میلیارد تومانی در کارنامه معامله گران حقیقی این نماد به ثبت رسید.

به این ترتیب در مجموع حدود 30میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در گروه شرکت‌های چند رشته ای صنعتی جابجا شد.

الف) گروه‌ محصول‌های شیمیایی: گروه محصول‌های شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در بازار یکشنبه بود. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این گروه به حدود 17میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع آوری سهام «تاپیکو» قرار داشت. به طوریکه 7.5میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران خرد «تاپیکو» منتقل شد. در این میان شركت سرمايه گذاری تامين اجتماعی به عنوان سهامدار عمده «تاپیکو» اقدام به عرضه 55میلیون سهم مزبور کرد.

همچنین در این گروه صنايع ‌شيميايی ‌سينا نیز شاهد عرضه حدود 500هزار سهمی از سوی صندوق سرمايه گذاری تجربه ايرانيان بود. روندی مشابه در «شوینده» با فروش 200هزار سهم توسط شركت سرمايه گذاری گروه صنايع بهشهرايران ادامه یافت.

این در حالی است که پتروشیمی پارس با خرید و حمایت از سوی سهامدار عمده برخوردار شد. به طوریکه شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس اقدام به خرید یک میلیون سهم مزبور کرد. این حقوقی در معاملات روز شنبه نیز دو میلیون سهم «پارس» را خریداری کرده بود. به این ترتیب نماد مزبور با ثبت خالص خرید 2.7میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی، بیشترین خرید را توسط سهامداران عمده تجربه کرد.

ب) گروه فلزات اساسی: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در گروه فلزات اساسی نیز نشان از آن دارد که این صنعت نیز یکی دیگر از صنایع مورد توجه سهامداران خرد بوده است. به طوریکه 15.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در این گروه جابجا شد.

جزییات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در این صنعت نیز نشان از آن دارد که بانک تجارت به عنوان سهامدار عمده  فولاد مبارکه اصفهان اقدام به عرضه سنگین 200هزار سهمی کرد. روندی مشابه در نماد فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه بیش از 4میلیون سهم توسط شركت مادرتخصصی مالی وسرمايه گذاری سينا تشکیل شد. افزون بر این، در نماد فولاد خراسان نیز موسسه صندوق بيمه اجتماعی روستائيان وعشاير اقدام به عرضه 800هزار سهم «فخاس» کرد .

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

بررسی دیگر تغییرات صورت گرفته در بازار روز یکشنبه نشان از آن دارد که در نماد توسعه معادن روی ایران ، حدود 2میلیون سهم را صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به فروش رساند. این صندوق در نماد پالایش نفت تبریز نیز فروش 300هزار سهم را رقم زد.

همچنین سرمايه گذاری فرهنگيان نیز به عنوان سهامدار عمده در ماشین سازی اراک به روند عرضه های خود در این نماد ادامه داد و روز یکشنبه نیز 5میلیون سهم را واگذار کرد. این حقوقی در معاملات روز شنبه نیز اقدام به فروش 20میلیون سهم «فاراک» کرده بود.

سرمايه گذاری توسعه معادن وفلزات نیز در نقش خریدار و فروشنده به معامله پرداخت. این حقوقی در حالی 2میلیون سهم توسعه معدنی و صنعتی صبانور را واگذار کرد که در مقابل اقدام به خرید 25هزار سهم كارخانه‌های توليدی شهيد قندی کرد.