عقبگرد متانول در آسیا با افزایش عرضه از سوی ایران

09:37 - 1400/01/21
بازار متانول این هفته زیر فشار مختصری قرار گرفت و قیمت این محصول در برخی از نقاط از جمله چین و جنوب شرق آسیا روندی نزولی را تجربه کرد. افزایش عرضه از سوی ایران در عقبگرد قیمت ها تاثیرگذار بود.
عقبگرد متانول در آسیا با افزایش عرضه از سوی ایران

این هفته عرضه متانول در بازار کره جنوبی و تایوان کمی پایین آمد. در این میان در بازار چین شاهد کاهش عرضه محموله‌های غیر ایرانی متانول بودیم اما به گفته فعالان بازار عرضه محموله های ایرانی به میزان کافی بود.

بنابر اعلام برخی از معامله‌گران در هفته اخیر قیمت محموله‌های غیر ایرانی در بازار وارداتی چین در محدوده 421 تا 424 دلار بود اما محموله‌های ایرانی برای تحویل در ماه نوامبر در قیمت 391 دلار به فروش رفتند. یکی از فعالان بازار محصولات پتروشیمی در جنوب شرق آسیا معتقد است که ایرانی ها با فروش متانول در قیمت های پایین‌تر به واحدهای متانول به الفین قصد دارند به فعالیت این واحدها استمرار بخشند تا محصول خود را در آینده نیز به آن‌ها بفروشند. در این میان محموله‌های متانول ارسالی از سوی کشورهایی که با تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا مواجه نیستند نیز تقاضای دیگر بخش های بازار را بر طرف می‌کنند.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین بدون با افتی 2 دلاری در این هفته در سطح 421 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با کاهشی به همین میزان به 453 دلار رسید. متانول در قراردادهای سی‌اف‌آر کره‌جنوبی بدون تغییری ملموس در سطح 445 قرار گرفت.