با سیگنال وزیر نفت عربستان بهای نفت صعودی شد

حمایت اوپک از طلای سیاه

11:07 - 1400/01/21
اظهارات وزیر نفت عربستان در خصوص عدم تغییر سیاست کاهشی اوپک پلاس تا ماه ژوئن منجر به افزایش قیمت نفت در بازگشایی بازارهای جهانی شد.
حمایت اوپک از طلای سیاه

دنیای بورس: خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی دیروز در گفتگو با رویترز اعلام کرد که هنوز بسیار زود است تا در نشست بعدی این کارتل نفتی در ماه آوریل، تغییری در برنامه کاهشی اوپک و کشورهای همکار آن (ملقب به اوپک پلاس) داده شود.

وی گفت "باید منتظر ماند و دید که در ماه آوریل چه اتفاقی می‌افتد، اگر اخلال پیش‌بینی نشده‌ای در بازار رخ دهد می‌توان دخالت کرد. با این حال با شرایط فعلی به سیاست قبلی خود ادامه می‌دهیم." وی همچنین افزود که تولید نفت عربستان در ماه آوریل مثل همین ماه در حدود 9.8 میلیون بشکه در روز باقی بماند، "شرکت آرامکو در حال نهایی کردن تخصیص مشتریان خود در ماه آوریل است و انتظار می‌رود وضعیت آوریل شبیه ماه مارس باشد".

اوپک به همراه کشورهای همکار خود از جمله روسیه سال پیش در مواجهه با کاهش قیمت نفت تصمیم گرفتند تا 1.2 میلیون بشکه از تولید روزانه خود بکاهند تا از بهای طلای سیاه حمایت کنند.

نشست بعدی اوپک در تاریخ  17 و 18 آوریل (29-28 فروردین) برگزار می‌شود، ضمن اینکه در دو نشست بعد به تاریخ 25 و 26 ژوئن (5-4 تیر) در مورد ادامه سیاست کاهشی اوپک تصمیم‌گیری می‌شود.

نفت وست تگزاس آمریکا «WTI» با 0.55 درصد صعود (31 سنت) به قیمت 56.4 دلار به ازای هر بشکه به فروش می‌رسد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با افزایش 31 سنتی (معادل 0.47 درصد رشد) به بهای 66.03 دلار مبادله می‌شود.

قیمت آتی نفت در روز جمعه پس از انتشار آمار اقتصادی ناامیدکننده آمریکا در خصوص اشتغال‌زایی و چین در خصوص صادرات و واردات در ماه فوریه، اندکی کاهش یافت. این دو کشور بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان محسوب می‌شوند.

بهای نفت که از ابتدای سال جاری میلادی به کمک طرح ماهشی اوپک 20 درصد افزایش قیمت یافته است. در هفته پیش‌رو گزارش‌های ماهانه اداره انرژی آمریکا و اوپک مورد توجه فعالان بازار خواهد بود. همچنین گزارش هفتگی موسسه نفت آمریکا «API» و گزارش هفتگی اداره انرژی آمریکا در خصوص سطح ذخایر تجاری نفت، میتواند عامل تحرک قیمت‌ها در بازار جهانی باشد.