دولت چه باید و چه نباید انجام دهد؟

دلایل دشواری سال 98 برای اقتصاد ایران

11:11 - 1400/01/21
سال 98 برای اقتصاد ایران سخت پیش‌بینی شده‌ است. همزمان با تعیین اولویت‌ها، برای درک بهتر این دشواری باید نکاتی را در خصوص فضای کسب‌وکار در ایران جست‌وجو کرد و واکاوید.
دلایل دشواری سال 98 برای اقتصاد ایران

مسعود خوانساری؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 98 برای اقتصاد ایران سخت پیش‌بینی شده‌است. برای درک بهتر این دشواری به نتایج بدست آمده از نظرسنجی اتاق بازرگانی تهران از میان بیش از 3 هزار فعال اقتصادی توجه کنید:

1. 40 درصد بنگاه‌ها برای فعالیت‌های رشد محور (توسعه) دنبال منابع هستند.

2. تنها 7.5 درصد از بنگاه‌ها انتظار دارند که در سال جاری با رشد تعداد نیروی کار مواجه باشند و 29.7 درصد هم انتظار دارند که تعدیل نیرو داشته باشند.

3. 85 درصد از بنگاه‌ها به صورت جدی با مساله نرخ ارز و حواشی آن درگیر هستند.

4. 78 درصد از بنگاه‌ها با مشکل تحریم‌های بین‌المللی درگیر هستند.

5. و این عدد از همه قابل‌ توجه‌تر است که 72درصد از بنگاه‌ها با گمرک و قوانین داخلی را مشکل اصلی‌شان قلمداد می‌کنند.

اما نکات جالب بدست آمده از این تحقیق چنین است:

  • صنایع مربوط به بخش‌کشاورزی بشدت با موضوع قیمت‌گذاری دولتی و دستوری مساله دارند و همچنین در حوزه قضایی نیز دچار مشکلات زیادی هستند.
  • برخلاف تصور گروه صنعت و معدن دغدغه‌های قابل توجهی در زمینه آب دارند. همچنین این گروه در مورد تامین مالی و موضوع‌های تامین اجتماعی هم سخت درگیر است.
  • نکته قابل تامل این است که شرکت‌های با قدمت بیشتر از نه سال در مورد مسائل مالیات، نقدینگی شرکت، مدیریت سیستم تامین اجتماعی، قوانین کار و سیستم قضایی مشکلات بیشتری در قیاس با شرکت‌های جوان‌تر دارند.

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ تنها یک مشکل ما تحریم‌هاست. مدیریت‌های داخلی، صدور بخش‌نامه‌های متعدد و بی‌توجهی به تجربه‌های گذشته داخلی و خارجی دلیل اصلی‌ است که سال 98 را برای ما سخت‌تر از گذشته می‌کند. تدبیر و حکمرانی خوب نیاز است نه هیاهو.

در همین رابطه نیز بخوانید:

دلایل دشواری سال 98 برای اقتصاد ایران15