بازیگران بورس دوشنبه 9 دیماه 98| نمادهایی که پرحجم بودند

12:30 - 1400/01/21
نبض بازار سهام در دست حقیقی ها قرار دارد اما سهامداران روی نمادهای پالایش نفت بندرعباس و مپنا بیشترین خریدها را به انجام رساندند. نماد حفاری شمال همچنان با حجم بالا پیگیری میشود.
بازیگران بورس دوشنبه 9 دیماه 98| نمادهایی که پرحجم بودند

به گزارش «دنیای بورس»، تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در بازار امروز نیز با حفظ نقدینگی در زمین سهامداران خرد همراه شد و به این ترتیب 176میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. در این میان بیشترین خرید معامله‌گران خرد به جمع‌آوری سهام حفاری شمال تعلق داشت که با خالص خرید سهام حفاری شمال تعلق داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «حفاری»‌ به بیش از 19میلیارد و 400میلیون تومان رسید.

در همین راستا سهامداران خرد خریدهای پرحجمی در نماد مپنا و پالایش نفت بندرعباس داشتند که خالص خرید ثبت شده در هر کدام از این دو نماد نیز به بیش از 18میلیارد تومان رسید. در همین راستا پالایش نفت اصفهان نیز با عرضه 5میلیون سهمی از سوی گروه مالي ملت مواجه شد.

در مقابل بازیگران عمده بازار بیشتری خرید و بعضا حمایت را از سهام چادرملو داشتند؛ به‌طوری‌که بیش از 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی این نماد منتقل شد. پتروشیمی نوری نیز با ثبت خالص خریدی در حدود 6میلیارد تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود.

جزئیات خرید و فروش های امروز نشان می دهد که به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد به جمع آوری سهام «حفاری»، سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه گذاري مهرگان تامين پارس به عرضه 30میلیون سهم پرداخت.

در میان نمادهای بانکی نیز گروه مالي سپهرصادرات به خریدهای خود در نماد بانک صادرات ادامه داد و امروز نیز بیش  از 20میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. همچنین روندی مشابه در نماد بانک تجارت با خرید 12میلیون و 500هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران دنبال شد.

در میان نمادهای خودرویی نیز گسترش‌ سرمايه‌گذاري‌ ايران‌خودرو با عرضه 2میلیون و 600هزار سهمی از سوی شركت سرمايه گذاري سمند مواجه شد. در مقابل لیدر گروه یعنی ایران خودرو خرید 200هزار سهم توسط شركت سرمايه گذاري سمند را تجربه کرد.

سرمايه گذاري خوارزمي نیز از دیگر نمادهایی بود که خرید و فروش های متعددی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد؛ در حالی 20میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه گذاري ملي ايران و 5میلیون سهم دیگر توسط گروه مالي بانك مسكن عرضه شد که در مقابل صندوق سرمايه گذاري بادرآمدثابت كاردان در نقش خریدار ظاهر شد و بیش از 9میلیون سهم «وخارزم» را خریداری کرد.

در میان نمادهای فولادی نیز فولاد كاوه جنوب كيش شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی بود. بر این اساس شركت مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن به همراه شركت مادرتخصصي مالي وسرمايه گذاري سينا در مجموع حدود 100هزار سهم «کاوه» را خریداری کردند.

در این گروه سرمايه گذاري آتيه انديشان مس به عنوان حقوقی فعال در «فملی» برخلاف عرضه های اخیر خود، امروز در نقش خریدار بود و 3.5میلیون سهم ملی مس ایران را به پرتفوی خود افزود.

سیمانی ها نیز از دیگر نمادهایی بودند که امروز خرید و فروش های متعددی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. به طوریکه صندوق سرمايه گذاري مشترك بورسيران به عرضه 500هزار سهم سیمان ارومیه پرداخت. گروه مالي بانك مسكن نیز دیگر سهامدار عمده ای بود که فروش 500هزار سهم سیمان تهران را رقم زد.

در همین راستا روند عرضه ها در نماد سیمان سپاهان به مراتب سنگین تر بود و با واگذاری 7میلیون سهم از سوی سرمايه گذاري ملي ايران دنبال شد. در این میان سیمان کردستان نیز با فروش یک میلیون و 500هزار سهم از سوی توسعه سرمايه وصنعت غدير مواجه شد.

این در حالی است که سرمايه گذاري وتوسعه صنايع سيمان به خریدهای خود در نماد سیمان کرمان ادامه داد و امروز نیز بیش از 3میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.