تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه ۲۰ بهمن ۹۸

12:57 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران با رشد نزدیک به 1800 واحدی معاملات امروز را به پایان رساند. این در حالی است که سهام هلدینگ فارس به تنهایی هزار واحد از رشد شاخص را به دوش کشید. امروز نیز سهام مسیر پرنوسانی را تجربه کرد. مسیر پرنوسان سهام ایران‌خودرو در حالی دنبال شد که پس از پایان معاملات بازار سهام گزارش توجیهی افزایش سرمایه این شرکت در سامانه کدال قرار گرفت. در عین حال در ساعت پایانی بازار سیگنال‌هایی برای سهام کالایی مانند رشد قیمت فلزات در بورس کالا، رشد نرخ دلار در بازار آزاد و ادامه رشد نرخ نیما مشاهده شد. در این شرایط این شائبه مطرح می‌شود که احتمال تغییر مسیر نقدینگی در بازار سهام کشور وجود دارد.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه ۲۰ بهمن ۹۸

دنیای بورس: در ادامه روز گذشته امروز نیز سهام با فشار فروش قابل توجهی مواجه بود. در این میان گرچه در ساعت نخست بازار، نمادهایی که دیروز در محدوده صف فروش قرار گرفته بودند در مدار رشد قرار گرفتند (مانند خودرویی‌ها) اما این رویه نتوانست ادامه پیدا کند و در نیمه دوم معاملات افزایش فشار فروش بار دیگر سهام این گروه را به مدار منفی کشید. البته در میان نمادهای خودرویی بعضا شاهد صف‌های خرید برای مثال در سهام پارس خودرو بودیم اما سهام ایران‌خودرو که امروز لیدری گروه را به عهده گرفته بود سرانجام با افت اندک قیمت در آخرین معاملات به کار خود پایان داد.

در خصوص اثر انتشار اطلاعیه کدال از افزایش سرمایه ایران خودرو به مطلب شائبه‌های پایان دوره صعود خودرویی مراجعه کنید.
در گروه بانکی نیز معاملات چندان یکپارچه نبود. به این ترتیب سهام مانند بانک پارسیان با صف خرید همراه بود در نقطه مقابل نمادهای بزرگی مانند ملت و صادرات در مدار منفی به کار خود پایان دادند. از دیگر نمادهای مورد توجه بازار در هفته‌های اخیر ا«خابر» بود که این نماد نیز امروز تلاش نافرجامی برای حرکت به مدار مثبت داشت؛ اما در ادامه با فشار فروش بار دیگر به دامنه منفی قیمت کشیده شد و با وجود خرید پررنگ حقوقی تا نزدیکی صف فروش پیش رفت. اما در میان تک‌نمادهای بزرگ برخی از گروه‌ها «حکشتی» همچنان به رشد خود ادامه داد و با صف خرید معاملات امروز را نیز به پایان رساند.

آیا کالایی‌ها به مدار توجه بازار بازمی‌گردند


تقریبا همه شرایط برای پیشتازی سهام کالایی از نگاه بازار مهیا است اما دو نکته قابل توجه را باید مورد اشاره قرار داد. امروز دلار از 13800 نیز عبور کرد و فعلا نشانه‌ای از احتمال افت نرخ دلار در بازار داخل مشاهده نمی‌شود مگر اینکه تحول سیاسی در روابط بین‌الملل رخ دهد که این موضوع نیز در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد. با این حال همچنان باید به تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز توجه داشت و این موضوع در تحلیل بازار ارز نقش مهمی دارد.
با صعود دلار در بازار آزاد تقاضا برای کالاهای پایه در بورس کالا نیز افزایش یافت و با وجود افت قیمت فلزات در بازار جهانی به دنبال نگرانی از اثر کرونا بر اقتصاد چین اما بار دیگر کاتد مس از 70 میلیون تومان و شمش فولادی نیز از 5 میلیون و 100 هزار تومان بر هر تن عبور کرد. در بازار نیما نیز رشد نرخ دلار می‌تواند اثر محسوسی بر بهبود سودآوری شرکت‌های صادرات و کالامحور بورس تهران داشته باشد.
اما نکته نخست در میان اخبار مثبت برای سهام کالایی یکی نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها است که بعد از گزارش پاییز تا حدودی از تیررس بنیادی‌کاران نیز خارج شده‌اند و باید برآوردهای تازه را مشاهده کرد که آیا این نمادها می‌توانند حامی بنیادی را پیدا کنند یا خیر. نکته دوم به وضعیت بازار جهانی و اثر ویرورس کرونا و ادامه اخبار از فاز نخست توافق تجاری و سایر آمار از اقتصادی جهانی باز می‌گردد. حال نگاه‌ها به بازگشایی بازار جهانی در آغاز هفته آتی دوخته شده است و گرچه انتظار نوسان عجیبی وجود ندارد اما به هر حال سیگنال‌ها از این بازار باید به دقت دنبال شود.
اما سوال این‌جاست که آیا واقعا بازی سهام خودرویی و تجدید ارزیابی با حرکت نقدینگی به سمت کالایی‌ها تعویض می‌شود یا خیر. در این میان نظرات متفاوتی به گوش می‌رسد که کاملا متناقض است و همچنان باید گفت امکان پیشبینی دقیقی وجود ندارد و شاید باید منتظر معاملات فردا و واکنش بازار به افزایش سرمایه ایران‌خودرو و در عین حال سیگنال‌های کالایی بود.

عصر جدید معاملات کالایی؟

به نظر می‌رسد معاملات کالایی نیز وارد مرحله جدیدی شده است. ادامه صعود قیمت‌ها در بازار ارز، به رغم ضعف در بازار جهانی، سبب شده تا بعد از مدت‌ها رقابت بر سر برخی محصولات شکل بگیرد. این مساله می‌تواند روند معاملات سهام را نیز تا حدودی دگرگون کند. بازگشت بازار جهانی به شرایط نرمال خود نیز می‌تواند این حرکت را پرشتاب‌تر از انتظارات رقم بزند.

در شرایطی که بازار جهانی همچنان متاثر از شیوع بیماری نوظهور وضعیت ناخوشایندی را پشت سر می‌گذارد و کالاهای پایه مصرفی در نزدیکی کف چند ماهه خود معامله می‌شوند نرخ دلار در معاملات امروز بازار آزاد در نزدیکی ۱۳۸۰۰ تومان گزارش می‌شود و نرخ نیمایی دلار نیز به نیمه کانال ۱۲ هزار تومانی رسیده است. نرخ ارز به عنوان محرک داخلی کالایی‌ها توانسته بر عامل جهانی غلبه کند و معاملات محصولاتی همچون کاتد مس، شمش‌های فولادی و آلومینیومی را داغ‌تر از گذشته رقم بزند.

در جلسه امروز بورس کالا ۳ هزار تن کاتد مسی «فملی» برای تحویل در تاریخ ۲۶ بهمن و به قیمت پایه ۶۹.۸۲ میلیون تومان به ازای هر تن عرضه شد که ۳۶۴۰ تن تقاضا برای آن در قیمت ۷۰.۵ میلیون تومان قرار گرفت. اگر چه همچنان میزان اختلاف میان قیمت پایه و پایانی چندان قابل توجه نیست با این حال همین سطح از رقابت برای این محصول از اردیبهشت سال جاری تکرار نشده بود.

در رابطه با شمش فولاد خوزستان نیز شاهد رکوردشکنی دوباره قیمت‌ها بودیم. در این جلسه ۲۰ هزار شمش فولادی «فخوز» در قیمت پایه ۳۰۱۸ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. در مقابل حضور ۴۹ هزار تن تقاضا برای این محصول سبب شد تا قیمت پایانی بیلت «فخوز» برای اولین بار نرخ پایانی ۵ هزار تومان را پشت سر بگذارد و در سطح ۵۱۶۳ تومان قرار بگیرد. 

ثبت این ارقام می‌تواند نوید رشد سودآوری شرکت‌های کالایی را در قیاس با فصل زمستان دهد. این در حالی است که انتظار می‌رود بازار جهانی پس از فایق آمدن بر ویروس جدید حال و روز بهتری پیدا کند و این مساله می‌تواند ضامن دیگری برای عملکرد بهتر این شرکت‌ها باشد.