گزارش بازیگران سهام | کارنامه هفتگی حقیقی‌ها

کدام صنایع بورسی پسندیده شد

14:54 - 1400/01/21
عملکرد بازیگران سهام در هفته گذشته با ادامه کوچ حقیقی‌های بازار دنبال شد. عملکرد بورس بازان در صنایع 38 گانه چه نکته ای را به ما یادآور میشود.
کدام صنایع بورسی پسندیده شد

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد در مطلبی نوشت: اولین هفته آبان ماه با افت ۸/ ۸ درصدی شاخص کل بورس تهران به پایان رسید و این نماگر به کمترین مقدار از اواخر بهار نزول کرد. هفته تماما منفی سهام در حالی رقم خورد که بازیگران حقوقی در کل ایام هفته در نقش خریدار ظاهر شدند و در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی بازیگران عمده بازار بودیم.

در این میان نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸ گانه بورسی حکایت از خالص فروش حقیقی‌ها در ۳۲ گروه در کنار توجه به ۴ صنعت بورسی دارد. از این رو در حالی سهامداران خرد بورس تهران به خروج از سهام بزرگ و عمدتا کامودیتی‌محور ادامه دادند که گروه‌های کوچک‌تر مورد اقبال حقیقی‌ها واقع شدند.

عملکرد بازیگران سهام در صنایع ۳۸گانه

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع معاملات هفته منتهی به ۷ آبان ماه، گروه فلزات اساسی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. دو غول بزرگ این گروه یعنی «فولاد» و «فملی» با بیشترین خروج پول حقیقی مواجه شد. به این ترتیب حقوقی‌ها درسهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی هفته اول آبان، ۶۳۱ میلیارد تومان خرید به ثبت رساندند. این رقم در سهام شرکت صنایع ملی مس ایران به ۵۱۶ میلیارد تومان رسید.

بانکی‌ها دیگر گروهی بودند که حقیقی‌ها تمایلی به سهامداری در زیرمجموعه‌های آن نداشتند. از این رو هفته گذشته با خالص فروش ۹۶۱ میلیارد تومانی این دسته از سهامداران در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری سپری شد. در این گروه دو بانک ملت و صادرات به ترتیب شاهد خروج ۳۷۴ و ۳۵۹ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از سهام خود بودند.

پس از آن نوبت به پالایشی‌ها رسید. گروه فرآورده‌های نفتی طی معاملات هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۲۶ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها بود. در این گروه «شبندر» و «شپنا» بیشترین خروج پول حقیقی را در مجموع به میزان ۳۷۰ میلیارد تومان را تجربه کردند. در ادامه نیز سه گروه محصولات شیمیایی، خودرو و چند رشته‌ای صنعتی مقصد بعدی خروج سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام بود.

رصد بازیگران فعال در روزهای هفته

شنبه: نخستین روز هفته گذشته، نماگر بورس به حرکت در مسیر نزولی ادامه داد و برای ششمین روز متوالی تابلوی معاملاتی سهام قرمز شد. افت شاخص کل بورس تهران در حالی رقم خورد که گزارش‌های‌‌ میان دوره‌ای فراتر از انتظار، لغو مصوبه قیمت‌‌گذاری دستوری محصولات فولادی و نزدیک‌شدن به کف حمایتی مهم 4/ 1 میلیون واحدی همه نوید روزی مثبت را می‌دادند، اما در نهایت هیچ‌کدام از این عوامل روز شنبه ضامن رشد سهام نشدند و معاملات سوم آبان ماه سال‌جاری شاخص کل با افت بیش از ۳۸ هزار واحدی به کانال 3/ 1 میلیون واحدی تنزل کرد.

در روز یادشده شاهد کمترین سطوح قیمتی سهام طی ۴ ماه اخیر بودیم. طی معاملات روز شنبه در مجموع سهامی به ارزش 733 میلیارد و 580 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این میان بیشترین خروج پول حقیقی از دو گروه فلزات اساسی به ارزش 115 میلیارد تومان و محصولات شیمیایی به ارزش 111 میلیارد تومان رقم خورد. در مقابل اما شاهد خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در دو صنعت کاشی و سرامیک و تامین آب، برق و گاز بودیم.

در این روز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی نوین پیشرو 16 میلیون و 600 هزار سهم تامین سرمایه نوین را از بازار جمع کرد. در سهام شرکت بیمه نوین اما شاهد عرضه یک میلیون سهمی این شرکت به معامله‌گران خرد بودیم. شرکت گروه مالی ملت نیز در این روز 45 میلیون سهم بانک ملت را خریداری کرد.

15 میلیون سهم دیگر «وبملت» نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه اقدام به خرید 45 میلیون و 200 هزار سهم بانک صادرات (وبصادر) و 15 میلیون سهم سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) کرد.

دوشنبه: در این روز نماگر بورس تهران باز هم با افت مواجه شد و این‌بار با کاهش بیش از 37 هزار واحد (معادل 7/ 2 درصد) بر سکوی یک میلیون و 336 هزار واحدی ایستاد. حقوقی‌ها از همان ابتدای روز در سمت خرید سهام ظاهر شدند و تلاش برای کم‌حجم کردن صف‌های فروش داشتند اما تا پایان معاملات، تلاش‌های این گروه بی‌نتیجه ماند و صف‌های فروش جمع نشد.

در این روز در مجموع بورس و فرابورس 417 نماد در صف فروش، به ارزش 7 هزار و 150 میلیارد تومان بودند. روز دوشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش یک هزار و 549 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم که بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها از 6 مهرماه بود. در این روز در مقابل خالص خرید مثبت بازیگران خرد سهام در دو گروه خرده‌فروشی و قندوشکر، دیگر صنایع بورسی با خروج سرمایه حقیقی مواجه شدند.

در این میان بیشترین خالص فروش حقیقی به میزان 633 میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی رقم خورد. پس از آن سه گروه چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و محصولات شیمیایی مقصد بعدی سهامداران خرد برای خروج از گردونه معاملات سهام بودند. طی معاملات این روز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌عنوان سهامدار عمده اقدام به خرید 500 هزار سهم چادرملو، 500 هزار سهم گل‌گهر و 500 هزار سهم شرکت آهن و فولاد ارفع کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز در حالی یک میلیون و 240 هزار سهم «ارفع» را به بازار عرضه کرد و اقدام به خرید 220 هزار سهم سیمان خوزستان، 168 هزار و 475 سهم سیمان بجنورد و 50 هزار سهم شهد ایران کرد. گروه مالی ملت نیز روز دوشنبه 110 میلیون و 977 هزار سهم بانک ملت را از سهامداران خریداری کرد.

21 میلیون و 907 هزار سهم دیگر «وبملت» نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت جمع‌آوری شد. در دیگر زیرمجموعه‌های بانکی، 10 میلیون سهم بانک صادرات توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات و 353 میلیون و 943 هزار سهم دیگر این بانک از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه خریداری شد.

سه‌شنبه: در جریان معاملات روز سه‌شنبه 6‌آبان ماه، سهام با تداوم حرکت در مسیر نزولی برای هشتمین روز متوالی سبب افت نماگر اصلی بورس تهران شدند. به این ترتیب جمع شدن صفوف فروش برخی از نمادها در پایان روز دوشنبه نیز نتوانست مانع از افت شاخص کل در روز سه‌شنبه شود. در این مسیر 6/ 2 درصد دیگر از ارتفاع شاخص کل کاسته شد تا این نماگر در آستانه از دست دادن کانال 3/ 1 میلیون واحدی قرار گیرد.

روز سه‌شنبه همچنان شاهد انتظار بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی برای خروج از گردونه معاملات سهام بودیم. در این میان سهامی به ارزش 1071 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد و ۹۰ درصد سهام سرخ‌پوش شدند. در این روز حقیقی‌ها بیشترین خالص فروش خود را به ارزش 394 میلیارد تومان در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با محوریت «فملی» و «فولاد» رقم زدند.

پس از آن گروه چند رشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» مقصد بعدی کوچ سرمایه حقیقی به ارزش 167 میلیارد و 730 میلیون تومان بود. بازارگردانان در این روز نیز فعال ظاهر شدند و اقدام به جمع‌آوری سهام از بازار کردند. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی نوین پیشرو طی معاملات روز سه‌شنبه، 2 میلیون سهم تامین سرمایه نوین، یک میلیون سهم بیمه نوین و 351 هزار سهم سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین را از بازار جمع‌آوری کرد. گروه مالی ملت در این روز نیز فعال ظاهر شد و 311 میلیون و 329 هزار سهم دیگر بانک ملت را به پرتفوی خود افزود.

20 میلیون سهم دیگر «وبملت» نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی این بانک خریداری شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات ایران نیز در کنار خرید 455 میلیون و 493 هزار سهمی بانک صادرات، 42 میلیون و 700 هزار سهم «وسپهر» را نیز جمع‌آوری کرد. 10 میلیون سهم دیگر «وبصادر» نیز به پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات افزوده شد.

شرکت توسعه سرمایه رفاه نیز اقدام به خریداری 5 میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان و 118 هزار و 661 سهم پتروشیمی امیرکبیر کرد. 5 میلیون سهم «فخوز» نیز به پرتفوی گروه توسعه اقتصادی پایندگان افزوده شد.

چهارشنبه: در ادامه سیر نزولی بازار سهام، شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بار دیگر بر مدار منفی قرار گرفت، ریزش شاخص در ساعات ابتدایی معاملات شدت بیشتری داشت تا جایی که نماگر 23 هزار واحد افت را به ثبت رساند اما در ادامه روز با سبزپوشی نماد‌های بزرگ از شدت ریزش کاسته شد.

در جریان داد و ستد‌های این روز 1/ 1 درصد دیگر از ارتفاع شاخص کل کاسته شد تا این نماگر کف 3/ 1 میلیون واحدی را از دست داده و روی رقم یک میلیون و 288 هزار واحد آرام گیرد و به کمترین مقدار خود از اواخر بهار برسد. در این میان بازیگران حقوقی خالص خرید 1109 میلیارد تومانی را ثبت کردند و ارزش معاملات خرد سهام نیز 5 هزار و 202 میلیارد تومان برآورد شد.

در این روز در مقابل خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در چهار گروه رایانه، خرده‌فروشی، فنی و مهندسی و قند وشکر جمعا به ارزش 11 میلیارد و 845 میلیون تومان، دیگر گروه‌ها شاهد خروج سرمایه حقیقی بودند. بیشترین خروج حقیقی اما از گروه فرآورده‌های نفتی به ارزش 317 میلیارد و 590 میلیون تومان رقم خورد.

«شبندر» در این روز بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها به ارزش 207 میلیارد و 203 میلیون تومان را تجربه کرد. پس از آن نیز «شبریز» شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 43 میلیارد و 856 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

گروه فلزات اساسی با محوریت «فولاد» و «فملی» نیز در این روز شاهد انتقال سهامی به ارزش 138 میلیارد و 756 میلیون تومان از سبد سهام بازیگران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بود. پس از آن پتروشیمی‌ها خالص خرید 118 میلیارد و 568 میلیون تومان حقوقی‌ها را تجربه کردند.

گزارش دو | عملکرد هفتگی صنایع بورسی

دنیای‌اقتصاد در مطلب دیگری نوشت: بورس تهران در حالی به استقبال دومین هفته کاری آبان می‌رود که در هفته گذشته با افت ۸/ ۸ درصدی، نماگر اصلی سهام به کمترین مقدار از اواخر بهار نزول کرد. در این میان اغلب صنایع بورسی نیز معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساندند.

نگاهی به عملکرد گروه‌های ۳۸گانه سهامی در هفته منتهی به ۷ آبان‌، حکایت از رشد میانگین قیمت سهام در دو گروه بورسی در مقابل سرخ‌پوشی ۳۶ صنعت داشت. در این راستا دو گروه قند وشکر و انتشار و چاپ شاهد رشد کمرنگ قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند.

در آن سوی بازار گروه فرآورده‌های نفتی با افتی بالغ بر ۲/ ۱۷‌درصد در صدر صنایع با بیشترین افت هفتگی قرار گرفت. پالایشی‌ها با سهم ۳/ ۷درصدی از ارزش کل بازار سهام، در برهه‌ای به واسطه قرار گرفتن ۴ بزرگ این گروه یعنی پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس در پرتفوی دومین صندوق ETF دولتی مورد توجه معامله‌گران قرار داشتند؛ اما در هفته‌های اخیر با صفوف سنگین در سمت فروش سهام مواجه شده‌اند.

این شرایط سبب شده در حال حاضر سهام مذکور به ارقام کمتر از مبلغ فروش در روز پذیره‌نویسی این صندوق سقوط کنند. به‌طوری که نرخ خرید ترکیب این صندوق در بازار، حدود ۴/ ۸‌درصد کمتر از قیمت فروش دولت (با احتساب ۳۰ درصد تخفیف) می‌شود. گروه اطلاعات و ارتباطات با تک نماد «های وب» نیز طی معاملات هفته گذشته با افت ۸/ ۱۶ درصدی مواجه شد تا رتبه دوم گروه‌های پرزیان بورسی را به خود اختصاص دهد.

خودرویی‌ها؛ اما همواره در کانون توجه بورس‌بازان قرار داشتند، این هفته با افت ۵/ ۶‌درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. در میان خبرهای پیرامونی این گروه، هفته گذشته شرکت سایپا از دریافت مجوز افزایش ۲۵‌درصدی نرخ چهار محصول از یکم مهر ماه خبر داد.

بر اساس اطلاعیه «خساپا» این افزایش قیمت مربوط به خودروهای تیبا صندوقدار، تیبا۲، ساینا و کوئیک می‌شود. دیگر خودروسازان؛ اما خبر مشابهی را گزارش نکردند. گروه خودرو در معاملات هفتگی بورس تهران بیشترین حجم دادوستدها را در اختیار گرفت.

فولادی‌ها نیز در حالی هفته گذشته را قرمزپوش به پایان رساندند که بار دیگر صحبت‌هایی درخصوص دستوری شدن نرخ‌گذار فولاد به بازار مخابره شد. در حالی دولت و مجلس بارها به قیمت‌گذاری دستوری فولاد انتقاد کرده‌اند ؛اما کمیسیون صنایع مجلس در طرحی پیشنهادی ضمن تاکید بر مخالفت با این مهم؛ اما کف و سقف قیمتی برای فولاد پیشنهاد داد که تفاوتی با دستور‌ی کردن قیمت‌گذاری ندارد. این مهم سهام فولادی را در بورس سهام نیز متاثر کرد تا به دنبال آن شاهد افت ۱/ ۱۱ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی باشیم.

و اما گروه مواد و محصولات غذایی این هفته با حواشی توقف فعالیت یکی از زیرمجموعه‌های خود مواجه شد. در روز نخست هفته گذشته گروه صنعتی بهشهر (غبشهر) با انتشار اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال عنوان کرد: «به دلیل اتمام موجودی روغن خام شـرکت عملیات تولیدی شـرکت به مدت ۹ روز از یک آبان ۹۹ متوقف می‌شود.

با توجه به عدم تامین ارز توسـط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شـرکت بازرگانی دولتی ایران، دستیابی به ظرفیت تولید کامل شـرکت در کوتاه مدت میسـر نیست.»

در این راستا امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن در واکنش به توقف تولید روغن از سوی شرکت صنعتی بهشهر و کمبودی که در زمینه روغن در کشور به‌وجود آمده است، به قدس آنلاین گفت: کمبودی که در زمینه روغن در بازار وجود دارد تحت تاثیر شرایط تحریمی کشور ایجاد شده است؛ درواقع این مشکل به دلیل عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به وجود آمده است.

وزارت صمت واردکنندگان را به بانک مرکزی معرفی کرده؛ اما مشکل تخصیص ارز قابل انتقال است. در واقع مهم این است که ارز تخصیص داده شده قابلیت انتقال داشته باشد در غیر این صورت فایده‌ای ندارد. روز چهارشنبه اما  برخی مشکلات مرتفع شد و مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی گفت: با هماهنگی صورت گرفته با شرکت بازرگانی دولتی، روغن خام مورد نیاز برای تداوم فعالیت گروه صنعتی بهشهر تامین شده است.

تامین و تخصیص ارز نیز برای این شرکت انجام شده است، اما به علت زمانبر بودن واردات و همچنین تغییر قیمت جهانی روغن به خاطر مسائل کرونا و میل به ذخیره‌سازی روغن خام مشکلاتی برای این شرکت ایجاد شد. گروه محصولات غذایی معاملات هفتگی خود را با افت ۸/ ۳ درصدی به پایان رساند.

گزارش سه | نگاه غیر بنیادی سهامداران به بورس

دنیای‌اقتصاد در مطلب دیگری نوشت: شاخص کل بورس تهران در معاملات هفته گذشته با افت ۸/ ۸ درصدی همراه شد و به کانال ۲/ ۱ میلیون واحدی بازگشت. رفتارشناسی معامله‌گران بازار سرمایه کشور نیز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران با بی‌تفاوتی تمام‌عیار نسبت به اتفاقات و موضوعات بنیادی درون شرکت‌ها ذهن خود را معطوف به اخبار و استراتژی معامله‌گری خود را فقط بر اساس بازه زمانی کوتاه‌مدت پیاده‌سازی کرده‌اند.

هر چند هفته گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی شایعه افزایش نرخ سود سپرده بانکی را تکذیب کرد و از تعدیل روند نرخ سود بین بانکی از طریق ابزارهای در اختیار خبر داد، اما معامله‌گران بازار سرمایه دست از فروش سهام برنداشتند و شاخص همچنان در روند نزولی به مسیر خود ادامه داد.

به‌‌رغم ورود و ممانعت مجلس شورای اسلامی به موضوع نرخ‌گذاری فولاد از سوی وزارت صمت طی هفته ماقبل معاملاتی، در هفته گذشته نیز یکی از اعضای هیات مدیره کانون کارگزاران خبر از تصمیم برخی به استفاده از روش جدید در قیمت‌گذاری فولاد که خطرناک‌تر از روش قبلی است و منجر به ضرر و زیان بیشتر شرکت‌ها می‌شود داد. این موضوع در حالی بین جامعه سهامداری مطرح است که شاخص‌های سهام به خصوص  درگروه فلزات اساسی تحت تاثیر این ریسک در معاملات روزانه هفته گذشته با افت شدیدی همراه شدند.

هفته گذشته جمعی از سهامداران در اعتراض به روند نزولی شاخص‌ها اقدام به تجمع اعتراضی در میدان بهارستان کردند. حسن قالیباف‌اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با حضور در جمع سهامداران مقابل مجلس شورای اسلامی به سوالات آنها پیرامون چرایی افت شاخص‌های بورسی طی چند وقت اخیر پاسخ داد. وی در صحن علنی مجلس به اقدامات مطلوب از ابتدای سال بر بازار سهام تاکید کرد و گفت: بورس در دو سال اخیر رشد داشته اما زیرساخت‌ها با این رشد تطبیق پیدا نکرده است.

به گفته قالیباف‌اصل موضوع تامین مالی دولت از بازار سرمایه اتفاق مهمی بود که انجام شد و دولت تاکنون در بورس ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام فروخته است. در صورت عدم فروش این سهام، دولت باید برای تامین مالی به سمت کارهایی قدم برمی‌داشت که تورم‌زا است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم مهم‌ترین کار بورس را تنظیم‌گری حرفه‌ای به منظور تامین مالی تولید و نقدشوندگی عنوان کرد. با این حال مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی ۱۱ پیشنهاد و تکلیف برای ثبات و تعادل این بازار ارائه کرد که افشای اطلاعات معاملات کلیه اشخاص حقوقی در زمان معامله از سوی سازمان بورس، افشای صورت‌های مالی سازمان حداکثر سه ماه پس از پایان هر سال مالی، تهیه و اجرای ضوابط تشکیل شورای عالی ثبات مالی بر اساس قوانین و مقررات با همکاری بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس از سوی وزیر اقتصاد ظرف مدت سه ماه از جمله مواردی بود که مورد توجه بهارستان‌نشینان قرار گرفت.

ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه نیز دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه را در هشت ماده مورد تصویب قرار داد که از ۲۹ مهر لازم‌الاجرا است. در ماده ۸ این دستورالعمل آمده است رئیس کل دادگستری استان تهران وضعیت کمی و کیفی و نحوه رسیدگی به پرونده‌های بورس و اوراق بهادار را به‌طور مستمر رصد و به معاون اول قوه قضائیه گزارش می‌کند و معاون اول قوه‌قضائیه نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل را برعهده دارد و به منظور پایش مستمر و مسائل حقوقی و قضایی بازار سرمایه و ایجاد هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های قوه‌قضائیه در تامین امنیت سرمایه‌گذاری، کارگروه تخصصی بررسی مسائل حقوقی و قضایی بازار سرمایه را در ستاد مرکزی موضوع ماده یک دستورالعمل پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه‌قضائیه با حضور نمایندگان واحدهای ستادی و قضایی مرتبط در قوه‌قضائیه و سایر نهادهای مربوطه از جمله سازمان بورس تشکیل می‌دهد و مراتب را مستمرا به رئیس قوه‌قضائیه اعلام کند.

حمایت مجلس و قوه‌قضائیه می‌تواند در صورت ممانعت دولت از دستورالعمل‌های خلق‌الساعه وزارتخانه‌های زیرمجموعه، زمینه ساز بازگشت اعتماد قشر سرمایه‌گذار به بازار سرمایه شود. برخورد‌های قانونی با متخلفان بورسی و همکاری با قوه‌قضائیه درخصوص رسیدگی به پرونده‌های قضایی می‌تواند به افزایش شفافیت بازار سهام کشور منجر شود.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در راستای بازگرداندن تعادل به قیمت سهام شرکت‌ها از دو مصوبه جدید رونمایی کرد. به گفته معتمد معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان، در پی درخواست‌های متعدد مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام که به قیمت‌های جذاب رسیده‌اند، مقرر شد سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از سهام از ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش یابد.

نگاهی به تجربه تاریخی در این زمینه نشان می‌دهد نهاد ناظر بورس بدون توجه به شرایط و درخواست‌های مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بارها اقدام به تغییر در سهم این صندوق‌ها از سهام کردند. به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با درخواست شرکت‌های کارگزاری برای افزایش اعتبار به مشتریان معتبر، مقرر شد اعتبار خرید سهام کارگزاران از ۲۰ به ۳۰ درصد افزایش یابد.

تقویت طرف تقاضا در پی اتخاذ چنین دستورالعمل‌های معاملاتی می‌تواند از نگاه متولیان بازار سرمایه منجر به جمع شدن صف‌های فروش در جریان داد و ستدهای روزانه سهام شود.فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هفته گذشته در گفت وگویی مطرح کرد: از ۳۲۰ شرکت موجود در بازار سرمایه ۱۸۲ شرکت نهاد بازارگردان دارند در حالی که پیش از این چنین چیزی را نداشتیم. امروز بازارساز داریم و اوراق تبعی اختیاری می‌توانیم داشته باشیم و ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری بازار سرمایه به آن مجهز شده است.

وی افزود: از مردم می‌خواهم حتما با دقت و توجه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند و اگر بنای فروش سهام دارند بدانند در حال فروش سهام ارزنده‌ای هستند. روح‌الله دهقان مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران از اعمال یک تغییر در سایت TSETMC خبر داد. به‌طوری که نمادهای پرتراکنش از هفته گذشته جایگزین نمادهای پربیننده شد.

هیات وزیران نیز در جلسه‌ای به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد قانون بودجه سال ۹۹ به این وزارتخانه اجازه داد باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را در قالب صندوق سرمایه‌‌گذاری قابل معامله (ETF ) دارا سوم واگذار کند. بر اساس این تصمیم، سقف سرمایه‌‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق ۵ میلیون تومان تعیین می‌شود. در صورت فزونی تقاضا بر عرضه از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص استفاده خواهد شد. همچنین میزان تخفیف واگذاری سهام دولت دارا سوم به میزان ۲۰ درصد تعیین می‌‌شود.