اروپا موافق بازگشت بی قید و شرط امریکا به برجام

15:14 - 1400/01/21
موضوعات موشکی و منطقه‎ای از مذاکرات برجام حذف شد

به گزارش «دنیای بورس»، ایسنا و ایرنا نوشت: با گذشت یک روز نشست وزارتی گروه 1+4 با ایران، دو رسانه گاردین و فایننشال تایمز جزئیات بیشتری از این نشست فاش کردند. آنها نوشتند اولویت فعلی اتحادیه اروپا احیای برجام است.

نشریه فایننشال تایمز: طرف‌های اروپایی برجام از اصرار خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران دست کشیده اند و اولویت کنونی شان احیاء توافق است.

آلمان، فرانسه و انگلیس همراه با سایر امضا کنندگان توافق هسته ای 2015 یعنی چین، روسیه و ایران متعهد شدند که بازگشت مجدد و احتمالی واشنگتن به این توافق را به شکل مثبت برداشت کنند. این رویکرد که احتمالا متحدان خاورمیانه ای ایالات متحده را ناامید می کند، زمینه را برای دولت آینده آمریکا به ریاست جو بایدن فراهم می سازد تا پس از روی کار آمدن در ماه آینده (میلادی) استراتژی خود را (در این زمینه) ارائه دهد.

روزنامه گاردین: به اعتقاد وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، مادامی که آمریکا تحریم ها را بر دارد و به قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشد، این گام یکی از موانع بالقوه برای پایبندی ایران به توافق موجود را از میان بر می دارد.

انگلیس باور دارد که تا زمان شکل گیری پیشرفت قابل توجه از سوی آمریکا و ایران برای پایبندی به توافق، مساله تعمیم توافق نباید مطرح شود. عدم درخواست اروپا از ایران برای پذیرش اصول یک توافق جدید در این مرحله شاید احیای نسبتا سریع توافق هسته ای را آسانتر کند.