دیده‌بان بورس دوشنبه (13 دی)

11:29 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (13 دی)

تقویم آتی‌نگر

نوسانات بازار ارز: افت و خیزهای نرخ دلار در روز گذشته که ریزش بازار سهام را نیز رقم زد، در معاملات امروز همچنان می‌تواند کانون توجه معامله‌گران باشد. بنابراین و با توجه به آنکه امیدها نسبت به رشد نرخ دلار کاهش یافته، احتمال فشار مجدد این موضوع بر سهام شرکت‌های وابسته افزایش می‌یابد.

سرنوشت خودرویی‌ها: از ابتدای هفته هم‌زمان با ارائه شفاف‌سازی سایپا، گمانه‌زنی برای بازگشایی نماد این شرکت آغاز شد تا اینکه روز گذشته، بازگشایی «خساپا» در معاملات امروز وعده داده شد. با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای «خساپا» باید واکنش گروه خودرو به بازگشایی نماد لیدر این صنعت را به دقت رصد کرد.

کشف قیمت مرقام: شرکت ایران ارقام در حالی روز گذشته آماده بازگشایی شد که عرضه و تقاضا در زمان قانونی بازار با یکدیگر هماهنگ نشد (عدم کشف قیمت «مرقام»). همانطور که پیش‌بینی شده بود پس از پایان موج‌سواری در این سهام، امروز باید منتظر افت قابل توجه قیمت این سهم در بازگشایی بود (سرنوشت مرقام روی قله؟)

بانک‌ها در بی‌خبری: در حالی که به نظر می‌رسد توقف نمادهای بانکی به عادت بازار تبدیل شده، اما در پشت صحنه تلاش برای اقداماتی مفید به گوش می‌رسد. بنابراین باید در انتظار اخبار مربوط به زمان بازگشایی این نمادها بود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. دو پیام دولت به بازار ارز

روز گذشته با حمایت بازارساز نرخ دلار کاهش قابل توجهی یافت و هرچند در ادامه نرخ‌ها تا حدودی برگشت، اما تقابل رویکرد بازارساز و بازیگران کاملا قابل رصد بود. پس از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور و سخنان روحانی پرواضح شد که موضوع دولت کاهش بیشتر نرخ دلار است. این در حالی است که فعالان این بازار و منطق اقتصادی بسیاری از صاحب‌نظران خلاف این امر است و باید دید تا کجا می‌توان نرخ دلار را سرکوب کرد.

2. واکنش بازارها به افت دلار

بورس تهران که روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کرد، در معاملات دیروز با کاهش بیش از 590 واحدی نماگر خود پس از حدود دو ماه وارد کانال 78 هزار واحدی شد. افت نرخ دلار در آغاز معاملات دیروز، عامل اصلی ریزش قیمت سهام بود و اختلاف ساعات معاملاتی بازارهای ارز و سهام باعث شد جبران بخشی از افت دلار نتواند بر بازار سهام اثرگذار باشد. این در حالی بود که سکه خیلی سریع همگام با افت و خیز دلار نوسان کرد و حتی در پایان رشد قیمتی را تجربه کرد که فعالان آن را امید به قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌دانند.

3. پیش‌بینی قیمت کالاها در سال 2017

پس از یک سال پر افت و خیز در بازارهای جهانی، اکنون فعالان اقتصادی به دنبال پیش‌بینی روند آتی قیمت‌ها در سال 2017 هستند. بر این اساس، «دنیای بورس» پیش‌بینی موسسات مختلف را درباره کالاهایی نظیر نفت، فلزات پایه، سنگ آهن و پلی اتیلن سبک را ارائه کرده است. به جز نفت که امید به رشد ملایمی برای آن میان مراجع تحلیلی وجود دارد، عمده کالاها چندان مستعد رشد بیشتر نیستند و حتی احتمال تحت فشار قرار گرفتن آنها با افزایش عرضه در سال آینده وجود دارد.

4. تکرار مشکل صنایع با قطع گاز؟

روز گذشته در یک رویداد غافل‌گیرانه، شرکت ملی گاز از قطع شدن جریان گاز وارداتی از ترکمنستان خبر داد. موضوعی که در زمستان و فصل گرما می‌تواند برخی صنایع نیازمند به گاز را با مشکل مواجه کند. زیرا توجه دولت به عدم قطع گاز مناطق شهری است و در نتیجه ممکن است در دوران پرمصرف، کارخانه‌ها با مشکلاتی مواجه شوند. در سال‌های گذشته نیز کمبود گاز در این فصول برای برخی کارخانه‌های شیمیایی و سیمانی مشکل‌ساز بود.

5. ادامه صف خرید در «کماسه»

پس از فروش بلوک 22/9 درصدی تامین ماسه ریخته‌گری، دیروز نیز این سهم با صف خرید معاملات خود را ادامه داد. در شرایطی که تمامی سهامداران درصدی این نماد را افراد حقیقی تشکیل می‌دهند، موج‌سواری سایر معامله‌گران در این نماد همچنان ادامه یافت.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

انتقاد از روش خصوصی‌سازی پتروشیمی‌ها

پوشش بودجه «فباهنر» با جهش قیمت اکستروژن

امید «خکاوه» به نیمه دوم سال