پایان شب سیاه دلار در بازار جهانی

11:51 - 1400/01/25

پس از افت قابل ملاحظه ارزش دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان طی شب گذشته آن هم بیشتر به تبع احیای ارزش پوند ، با شروع معاملات بازارهای آسیایی در روز چهارشنبه شاخص دلار در مسیر صعود قرار گرفته است.

شاخص دلار ایالات متحده معاملات سه شنبه را با افتی 0/82 درصدی به پایان برد. عمده علت افت این شاخص سخنان رئیس جمهور جدید ایالات متحده مبنی بر رشد بیش از اندازه ارزش دلار و همچنین تاکید نخست وزیر بریتانیا بر فراهم‌سازی ساز و کاری مناسب برای تجارت با اتحادیه اروپا پس از جدایی این کشور از اتحادیه بود. جزئیات بیشتر در این رابطه را از اینجا بخوانید.

با شروع معاملات روز چهارشنبه نوسان‌گیری سرمایه گاران از پوند و یورو باعث احیای نسبی ارزش دلار شده است. در عین حال با کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران پیرامون تبعات خروج انگلیس از بازار اروپا، ین ژاپن که به عنوان دارایی امن مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد با افت ارزش در برابر ارزهای مطرح از جمله دلار مواجه شده است. در عین حال یکی دیگر از دلایل حمایت صورت گرفته از رشد ارزش دلار، امیدواری فعالان بازار ارز به جهت‌گیری‌های رئیس بانک مرکزی ایالات متحده است. یلن امشب سخنرانی را سانفرانسیکو پیرامون  چشم انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو در زمینه خواهد داشت.همچنین جان ویلیامز، رئیس بانک مرکزی ایالت سانفرانسیکو نیز شب گذشته پیشنهاد افزایش تدریجی نرخ بهره پایه آمریکا را در چند سال آینده به منظور جلوگیری از انبساط بیش از حد نیاز اقتصاد این کشور  و ورود به دوره رکود به تبه این امر را مطرح کرد.

در برهه کنونی از معاملات روز جاری شاخص دلار ایالات متحده با افزایشی 0/2 درصدی به 100/53 واحد رسیده است.